Review: LittleBigPlanet 3 – Het is al ruim vijf jaar geleden dat we kennis maakten met die koddige Sackboy. LittleBigPlanet innoveerde als 2D platformer toen door het Play, Create en Share concept. Spelers konden zelf volledige levels bouwen en online publiceren zodat anderen ook de creaties konden ontdekken. Het zorgde voor een enorme fanbase en community. Nu zijn we inmiddels aanbeland bij het derde deel en ditmaal heeft Sumo Digital het stokje overgenomen van Media Molecule. Zijn ze daarin succesvol? Een volmondige ja is daarop al het antwoord, want hoewel de game niet zo innoveert als het eerste deel, zit de game wel vol vernieuwingen en vooral een berg plezier.

Daar zijn Oddsock, Toggle en Swoop!

LittleBigPlanet 3 zit vol nieuwe content die voor meer dynamiek moet zorgen in de serie. Zo is Sackboy niet meer de hoofdrolspeler in alles, maar heeft hij er wat vrienden bij gekregen. Dit zijn Oddsock, Toggle en Swoop. Het zijn uiteenlopende speelbare personages waardoor het qua gameplay al een stuk gevarieerder is dan de voorgaande delen. In de Adventure modus speel je deze nieuwe helden vrij. Zogezegd zijn de nieuwe vrienden van Sackboy vrij verschillend qua speelstijl. Zo loopt Oddsock op vier poten en rent hij als de brandweer tegen muren op. Het tempo ligt bij Oddsock erg hoog en is totaal anders dan wat je gewend bent van Sackboy.

Oddsock is dus van de wallruns, maar Toggle is weer een heel ander verhaal. Je kunt hem zien als twee personages in één. Grote Toggle kan met gemak door objecten heen beuken, terwijl de kleine snel is en makkelijk door kleine gaten kan komen. Bij puzzels zul je ook vaak met L1 moeten schakelen, zodat bijvoorbeeld de grote Toggle een platform met een veer eronder naar beneden brengt en je snel naar de kleine over gaat zodat je als het ware wordt afgeschoten. De laatste is Swoop en met deze pluizige vogel kan je door op het kruisje te drukken vliegen en met R1 een fraaie duikvlucht maken.

Alle personages speel je dus gaandeweg vrij in de Adventure modus, die jammer genoeg naar ons gevoel iets te kort duurde, want in 6 uur waren we wel klaar. Je kunt dan nog wel voor de volle 100% gaan qua bubbels, wat de speelduur wat verlengd. In de singleplayer ontdek je trouwens een nieuwe wereld genaamd Bunkum, welke is ontstaan uit de resten van de planeet die er eerst was. Dit is allemaal het gevolg van teveel creativiteit, waardoor de planeet uit elkaar knalde. Terwijl iedereen de creativiteit met elkaar deelt, wil de kwaadaardige Newton alles voor zichzelf hebben. Hierdoor moet je de nieuwe helden bevrijden en samen met hen Newton zien te stoppen. Het is ondanks de wat korte lengte wel een kleurrijk, vermakelijk en plezierig avontuur.

We hebben ons in ieder geval ontzettend vermaakt in deze modus en we speelden constant met een lach op ons gezicht. Dit komt voornamelijk doordat je wederom een zeer afwisselende en kleurrijke wereld ontdekt, waarbij je de ene keer in een moeras aan het rennen bent voor je leven en de andere keer door portalen heengaat tijdens een diner dat gesitueerd is in de jaren 50. Eigenlijk kun je deze modus, welke verdeeld is over drie boeken, zien als een tutorial, want elke keer als je een nieuw personage ontdekt, krijg je meteen een paar levels voor je neus die specifiek voor dat personage zijn gemaakt. Hierdoor leer je ze kennen en hoe je met ze speelt, wat weer handig is voor de uitdagingen die je later kunt doen.

Elkaar helpen is chaotisch en erg vermakelijk

Sommige uitdagingen of levels moet je met meerdere spelers doen, en een aantal zelfs met alle vier de personages en deze zijn erg leuk, want dan zie je de chemie die ontstaat tussen Sackboy en zijn nieuwe vrienden pas echt. In deze levels kun je elkaar namelijk vaak helpen om verder te komen, waardoor een goede samenwerking wordt gestimuleerd. Zo kan Swoop gemakkelijk andere spelers optillen door op R1 te drukken en ze uit benauwde situaties halen. Oddsock kan dan weer via de muur rennen om een schakelaar over te halen. Op deze manier kun je de vele puzzels die je zult tegenkomen op een ingenieuze manier oplossen. Het ontdekken dat je normaal al deed in de vorige delen is hierdoor nu nog meer uitgebreid. De actie zelf is bij vlagen zeer chaotisch, maar bovenal ontzettend vermakelijk. Niet alleen is het leuk om samen te spelen, maar de fraaie levels zullen ook voor inspiratie zorgen bij de ervaren levelbouwers.

Nieuwe power-ups zorgen voor meer gevarieerde gameplay

Wat ook voor inspiratie zal zorgen bij de bouwers, zijn de nieuwe power-ups voor Sackboy. Niet alleen heb je dus nieuwe personages waardoor de mogelijkheden tot nieuw soort levels al is uitgebreid, maar de power-ups zullen ook veel toevoegen. De eerste is de Pumpinator en dit is een pistool dat lucht uitblaast. Handig om rotors aan de gang te krijgen, waardoor je een platform omhoog haalt. Met de Blink Ball schiet je een bal af naar een paneel, waardoor je vliegensvlug naar een andere locatie wordt gebracht. De Boost Boots kun je zien als raketschoenen waarmee je een dubbele jump maakt. De laatste twee zijn de Hook Hat en de Illuminator.

De Hook Hat zit bevestigd aan Sackboy´s hoofd en hiermee kan hij aan rails op hoge snelheid van het ene naar het andere platform komen. Met de Illuminator kun je bepaalde voorwerpen in het licht zetten zodat er bijvoorbeeld bubbels met items, zoals nieuwe stickers, uitvallen. Doordat Sackboy de enige is die deze power-ups kan hanteren, kan hij in de uitdagingen andere spelers helpen. Spelers die dan Toggle gebruiken kunnen zo hulp krijgen van Sackboy en op deze wijze vul je elkaar op een toffe manier aan. De power-ups zijn erg vermakelijk en zullen ook zorgen voor veel nieuwe mogelijkheden voor de bouwers.

Wat betreft de gameplay zat het altijd wel goed in de voorgaande delen, maar af en toe wilde de besturing nog wel eens eigenwijs doen of gleed Sackboy soms te snel door. Dit hebben we bij het nieuwe deel veel minder gemerkt. Wellicht dat dit met de Dualshock 4 te maken heeft, maar de besturing luistert een stuk beter en is meer accuraat. Het gevoel van controle is toegenomen, wat een pluspunt is. Het spelen met de nieuwe personages was wel flink wennen, maar zodra je dat onder de knie hebt, is het een feest om te spelen. Het is deels herkenning, maar de nieuwe helden zorgen ervoor dat het toch weer fris aanvoelt en veel speelplezier biedt met de nodige variatie daarbij.

Bijna ontelbaar veel opties voor het bouwen

Door het spelen van de Adventure modus speel je net als in de vorige delen allerlei decoraties, kostuums, objecten en meer vrij, welke je weer kunt gebruiken bij het bouwen. Het bouwen van levels en zelfs complete games is een essentieel onderdeel van LittleBigPlanet. Op dit gebied heeft Sumo Digital ook een tal van vernieuwingen toegevoegd. Zo had je in de vorige delen 3 speelbare lagen, nu zijn dit er in totaal 16 wat een aanzienlijke uitbreiding is. Je kunt nu dus grotere levels maken, welke ook meer diepte bevatten. Je kunt nu volledige avonturen maken waarbij spelers progressie kunnen boeken over meerdere levels en quests. Zo kun je zelfs de Organisertron toevoegen welke ook in de Adventure modus zit. Hiermee kun je met gemak je quests managen die je nog open hebt staan en opzoeken.

Zo werden in LittleBigPlanet 2 de games geïntroduceerd die je kon maken, maar nu kun je een complete wereld maken met meerdere levels. Wat ons betreft echt een hele toffe vernieuwing waar de ervaren bouwers blij van zullen worden. Met de meerdere lagen en de werelden die je kunt maken is het dus al erg uitgebreid, maar je hebt nu ook Contraption Challenges die je in de levels kunt stoppen, waarbij de speler eerst iets moet bouwen via de Pop-it. Deze is ditmaal ook te besturen met het touchpad van de Dualshock 4 wat vrij vlot werkt. Verder heb je natuurlijk al de power-ups uit de Adventure modus, maar het is nu ook mogelijk om deze zelf te creëren. Dit doe je met de Blaster Handle waaraan je allerlei eigenschappen kunt verbinden. Denk dan aan een staf met vuur of een geweer met een speciaal effect, zoals slijm.

Leer bouwen met de Pop-it puzzels

De nieuw gemaakte power-ups kun je vervolgens allemaal bewaren in je Sack Pocket. Dit nieuwe item is erg handig, want zo kun je ze gemakkelijk importeren in andere levels. Er zijn dus een hoop mooie opties bijgekomen, zoals de nieuwe speelbare personages, de grotere werelden en de power-ups, maar het bouwen zelf is ook toegankelijker geworden. Al die vele opties kunnen namelijk nogal overweldigend zijn en vandaar dat er nu een grote tutorial aanwezig is in de vorm van Pop-it puzzels, waarbij je stap voor stap alles kunt leren wat betreft de basis. Via verschillende levels gevuld met puzzels leer je op een speelse manier hoe je objecten kunt plaatsten, verkleinen of vallen kunt zetten. Dit is voor de veteranen ren leuke manier om weer in vorm te komen en voor de nieuwkomers erg handig om de basis te leren.

Audiovisueel vrolijk, kleurrijk, sfeervol, maar met een kanttekening

De PS4 versie van LittleBigPlanet 3 is niet per se een hele grote stap vooruit op visueel gebied, maar van de personages tot aan de stickers die je overal kunt plakken, oogt alles wel een stuk scherper. Het bevat allemaal net wat meer details. Het is ook niet een game die puur draait om de grafische pracht en praal. Wel kwamen we nog wat grafische glitches tegen, maar deze zullen er naar alle waarschijnlijkheid uitgehaald worden bij de lancering door middel van een patch. Qua audio is de game erg verzorgd, want de voice-acting van de personages in de Adventure modus past er precies bij en de muziek zorgt ervoor dat het vrolijke, kleurrijke en sfeervolle plaatje compleet is. Zo gingen we vrolijk Mister Sandman meezingen zonder dat we het door hadden, terwijl we van het ene naar het andere platform sprongen.

LittleBigPlanet 3 is een evolutie te noemen in de serie. Het innoveert niet zoals het eerste deel, maar bouwt (letterlijk) mooi verder op de basis. Sumo Digital heeft met succes het stokje overgenomen. De Adventure modus is ideaal om weer helemaal in de sfeer te komen, maar zal ook voor inspiratie zorgen bij de bouwers. De levels zijn namelijk zeer verzorgd en afwisselend, maar de singleplayer had wel langer gemogen. Het in coöp spelen blijft wat chaotisch, maar geweldig en vooral de secties waarbij je alle vier de personages moet gebruiken zijn bijzonder vermakelijk. Het bouwen is verder heel erg uitgebreid met een tal van opties op het vlak van tools die je kunt gebruiken. We zijn nu al zeer benieuwd naar wat er allemaal gemaakt gaat worden, want met de nieuwe personages, grotere werelden en vele nieuwe tools is lijken de mogelijkheden eindeloos. Hierdoor bevat de game veel replaywaarde en zijn er ook nog miljoenen (oudere) levels die gemaakt zijn door de community die je kunt (her)spelen. Qua gameplay, graphics en audio zit het ook snor en samenvattend is het wederom een feest om te spelen.

• Besturing
  • Variatie
  • Nieuwe personages