De Driveclub lancering, iedereen weet inmiddels wel hoe het de game vergaan is en nog steeds werkt het niet optimaal. Het is jammer voor de spelers, maar ook erg zonde voor Evolution Studios, want hun reputatie is daarmee beschadigd.

Het helpt dan ook niet echt dat Shawn Layden, Sony Computer Entertainment president en CEO van Noord-Amerika, een wat ‘vreemde’ uitspraak doet. Hij stelt in een interview met IGN namelijk dat het niet mogelijk is om effectief een game met 50.000 man of meer te testen.

Bij de lancering was er natuurlijk een direct groot aantal spelers en dat heeft zo zijn effect op de service gehad, waar Evolution Studios moeite mee had en heeft. Het bracht tevens dingen voort waar zij niet op hebben geanticipeerd.

“In the development cycle, we try to do all things. In the development cycle, we try to test against every possibility. We have a [Quality Assurance] team, we have a QA plan. You do a beta test, you scope against that. But now, in a connected world, you canโ€™t effectively test in your house or in your beta group what it means to have 50,000, 100,000, 200,000 users hit your service. And the guys [at the studio] are struggling with that. Itโ€™s throwing up things they had not anticipated.”

Vanuit een Q&A perspectief op het afgelegde traject een misschien wel begrijpelijke verklaring, maar wat een beetje haaks staat op de realiteit is dat een game testen met meer dan 50.000 speler wel degelijk mogelijk is. Thesixthaxis kaart dit mooi aan door te stellen dat er tijdens de Destiny beta een piek was van 850.000 ingelogde spelers.

Goed, dit kan dan alleen met een open beta, maar juist daarom was het niet geheel onverstandig geweest om een open beta voor Driveclub te houden. Als laatste gaf Layden nog aan dat het oplossen van de problemen langzaam gaat, maar in ruil daarvoor krijgen we wel het eerste DLC pakket gratis.