Review: Minutes – Zestig levels van allemaal één minuut. Dat klinkt als een bijzonder korte game, maar laat je niet in de maling nemen. Minutes is meer dan dat. In Minutes moeten we in iedere minuut dat we kunnen spelen zoveel mogelijk punten bij elkaar sprokkelen om naar het volgende level te gaan. Een simpel concept, dat simpel is in uitvoering, maar is het ook echt simpel? Nee. Minutes is een bijzonder lastige game en dat doet de game goed. Waarom? Dat leggen we je nu uit.

Tik tak

Minutes is opgebouwd uit een zestigtal levels waarbij je elke keer slechts één minuut de tijd krijgt om de beoogde score te behalen. Deze score kan je halen door je cirkel door het level te bewegen en de gekleurde voorbij vliegende lijnen op te nemen. Dat is op zich vrij gemakkelijk, maar de levels worden geplaagd met zwarte lijnen die je juist niet moet op zien te nemen. Sterker nog, op het moment dat deze zwarte lijnen langdurig jouw cirkel raken zal dat resulteren in aanvankelijk punten verlies en op ten duur een game over scherm.

De game is makkelijk in het begin. De eerste paar levels speel je zo door, maar om de game als gemakkelijk te bestempelen, is verkeerd. Al snel zal de moeilijkheidsgraad toe gaan nemen – in onze optiek iets te snel – doordat de lijnen niet alleen horizontaal voorbij zoeven, maar ook verticaal voorbij komen. Dat kan ervoor zorgen dat je voor even vast zit in een hoekje omdat zwarte lijnen elkaar kruisen, terwijl de gekleurde langzaam uit beeld verdwijnen. De juiste route zoeken in het level is daarbij de sleutel tot succes en zorg dat je snel bent, want de tijd tikt maar door. Eenmaal bij nul aangekomen en je hebt de minimum score niet behaald? Dan mag je lekker opnieuw beginnen.

Power-ups

Het bewegen van je cirkel gaat lekker gemakkelijk en vlot, met de analoge stick beweeg je het door het level dat zich beperkt tot de grootte van je televisie. Door een lijn in jouw cirkel te laten bewegen scoor je automatisch punten en dat is het. Maar om het langdurig interessant te houden zijn er een aantal elementen toegevoegd. Zo heb je natuurlijk ‘vijandige’ lijnen die de moeilijkheidsgraad omhoog duwen en later in de game krijg je met veel meer vormen te maken die het alleen nog maar moeilijker maken.

Toch krijg je ook hulpmiddelen die je al spelend zal unlocken. Zo kun je al snel de grootte van je cirkel aanpassen wat ideaal is voor het opnemen van gekleurde lijnen, die tegelijkertijd van allerlei kanten komen. Andere power-ups die je krijgt zijn mogelijkheden tot het vertragen van de tijd voor enige duur, terwijl je zelf op normale snelheid kan voortbewegen. Ook krijg je opties tot een schild, het slopen van zwarte lijnen en een reductie op de hits die zwarte lijnen je kunnen aanbrengen. Hierbij geldt wel dat timing en efficiënt toepassen van deze power-ups van cruciaal belang is.

Ga voor de 100% en je bent weken verder

De gameplay van Minutes is zo simpel als het maar kan, maar zeker in latere levels zal het een enorme kluif worden om deze te masteren. Je hebt aan slechts 50% van de totaal haalbare score genoeg om een nieuw level te unlocken, maar ook dat zal het nodige zweet opleveren. Laat staan 100% halen in levels, wat een ongekend moeilijke uitdaging is. Je moet pixelperfect je cirkel plaatsen, de bewegingen van de lijnen uit je hoofd weten en daarbinnen de perfecte route zoeken wil je foutloos een level voltooien.

Ja, de game is ogenschijnlijk snel uitgespeeld als je kijkt naar de tijd en de levels, maar dat is slechts een illusie. Het gaat je uren kosten om het einde te bereiken, zeker als je alles 100% wil halen, dat zal je weken kosten. Daarmee is Minutes een unieke game, want waar het concept simpel is, kan het voor een ongekend lange speelduur zorgen. Het is maar net hoeveel doorzettingsvermogen je hebt en dat maakt Minutes een aanrader voor puzzelfanaten die wel op zoek zijn naar een beetje uitdaging. Tel daarbij op dat je naast de zestig levels ook nog dagelijkse uitdagingen hebt met variërende levels en je zit voorlopig goed.

Scherpe en klinkende ervaring

Naast de degelijke gameplay en uitdaging die Minutes ons biedt mag ook het audiovisuele aspect niet onbesproken blijven. De game ziet er grafisch relatief simpel uit, maar dat is juist de charme van de game. Het ziet er daarbij superstrak uit door de hoge resolutie en stabiele framerate van 60 frames per seconde. Visueel is er dan ook niets op aan te merken, want de stijl sluit uitstekend op de kalmte in de haastige gameplay aan. Ook de audio is werkelijk fantastisch, want Black Bag Music heeft voor deze game een flink aantal tracks gemaakt van een minuut lang die met opzwepende beats en elektronica deuntjes de juiste toon raken.

Minutes is een game die voor fanatieke puzzelaars voor een zeer lange tijd speelbaar is. De moeilijkheidsgraad is hoog en dat maakt het uitermate lastig om in ieder level een score van 100% te halen. De gameplay is daarbij erg simpel en toch uitdagend, omdat je in latere levels pixelperfect moet zijn en de bijkomende power-ups geven voldoende dynamiek aan de gameplay om je geboeid te houden. Het ‘nog even snel nog een level’ gevoel komt al vrij snel naar boven en doordat ieder level één minuut lang is, is het ideaal voor tussendoor. Audiovisueel is het bovendien sluitend en dat maakt Minutes tot een mooie titel.

• Uitdagend
  • Mooie soundtrack
  • Lang speelbaar