http://playsense.nl/images/file/img_5475bbcb46298.jpg

Sony lijdt al heel wat jaren verlies, elk kwartaal weer. Dit heeft ervoor gezorgd dat menig divisie op de schop is gegaan de afgelopen jaren, maar men is hier nog niet mee klaar. Sony wordt eindelijk wat wijzer en begint in te zien wat anderen al jaren roepen; PlayStation is waar Sony zich op moet concentreren. PlayStation is als merk ongelooflijk sterk en bekend en met het succes van de PlayStation 4 ligt het bewijs daar dat Sony niet mag klagen.

Sony stopt al jaren bakken met geld in de TV en mobile business, maar telkens komt men er achter dat ze hier verlies op lijden. Zoals je gemerkt hebt heeft Sony haar productlijnen al flink uitgedund, door slechts in elke categorie een paar producten aan te bieden. Qua telefoons heb je nu de Z3 en Z3 Compact en als het gaat om TV’s zijn er een hoop minder modellen dan een aantal jaren geleden.

In Sony’s laatste aandeelhoudersmeeting meldt men dat ze het aantal modellen van TV’s en mobiele apparaten nog verder uit zullen dunnen. Hiermee gaat men proberen daadwerkelijk winst te maken in plaats van te ‘bulldozeren’ met producten om een marktleider positie te krijgen, iets wat meer duidt op Samsung’s strategie, wat nu ook verliesgevend blijkt te zijn.

Perfect voorbeeld van een bedrijf die zich concentreert op enkele producten is Apple, je kan over Apple zeggen wat je wilt, maar qua financiën hebben zij het heel goed op orde. Sony meldt nu dan ook zich meer te concentreren op het maken van winst, in plaats van grootte of marktaandeel, zo meldt Hiroki Totoki.

Sony verwacht met deze herconstructie een winst te maken van 30%, zelfs als verkopen dalen. De PlayStation-divisie blijft de enige die voor Sony winstgevend is, keer op keer. Het is nu dan ook logisch dat er meer aandacht uitgaat naar deze divisie, geld maakt immers geld.

Sony verwacht ook dat de PlayStation divisie een stijging mag verwachten van 25% over de komende drie jaar, tot wel $13.6 miljard. Premium services zoals het PlayStation Network en de aankomende TV-services, muziek en video zullen hieraan bijdragen.

Hoe men dit precies gaat invullen is nog moeilijk te zeggen, maar het uitbrengen van iPhone games van bijvoorbeeld LittleBigPlanet is al een goed voorbeeld van hoe Sony zich gaat uitbreiden. We verwachten dan ook een hele fijne E3 persconferentie volgend jaar en hopen dat Sony nu met deze nieuwe focus PlayStation naar een nog hoger niveau gaat tillen. Qua concurrentie doen ze het goed, zo verkoopt de PS4 al 10 maanden lang meer dan de Xbox One in Noord-Amerika.