DLC Special: Battlefield 4: Final Stand – Iets meer dan een jaar geleden verscheen Battlefield 4 voor de PlayStation 4 en recent is de laatste uitbreiding voor Premium verschenen, Final Stand, welke vanaf deze week ook los verkrijgbaar is. Wederom introduceert deze nieuwe DLC vier maps, zoals we gewend zijn, en een aantal nieuwe items en voertuigen. Siberië is ditmaal de setting waar sneeuw volop aanwezig is evenals een futuristisch tintje. Het heeft even geduurd voordat Final Stand dan eindelijk gearriveerd is, maar het is uiteindelijk wel het wachten waard geweest.

Sneeuw en bergen

De maps in Battlefield 4 staan bekend om de vele hoogteverschillen en het mag dan ook geen verrassing zijn dat dit een terugkerend element is in de maps van Final Stand. Hoewel ze alle vier veel verticaliteit bevatten, zijn ze wel allemaal verschillend en hebben ze elk hun eigen karakteristieke kenmerken. Zo bevat Giants of Karelia het minste hoogteverschil en sneeuw en is dus van alle maps de meest groene. De map bestaat uit een zeer heuvelachtig gebied bezaaid met bomen en het is in tweeën gedeeld door de rivier die er tussendoor loopt. Naast de uiterste stukken van de map die hoger zijn gelegen, kun je ook een brug vinden wat een ideale locatie is voor snipers of voor degene die heli´s of straaljagers uit de lucht wil schieten.

Wat de map goed maakt is dat deze vrij open is, waardoor je met voertuigen gemakkelijk bijvoorbeeld in Conquest van vlag naar vlag kan gaan, maar de map biedt niet alleen actie voor voertuigen. Op de map kun je namelijk een faciliteit vinden waar ze mechs (het futuristische accent) aan het bouwen zijn. Deze locatie zorgt weer voor close quarters actie en hierdoor is er voldoende variatie aanwezig. Hoewel alle maps geslaagd zijn en een goede toevoeging tot de game zijn, is deze map toch wel de minste van het stel. Waar het precies aan ligt valt niet echt te zeggen, maar het is niet een map die op ons overkwam als een speciale.

De andere maps zijn qua stijl wat beter namelijk en bevatten meer verschillende gebieden die voor elk type speler aantrekkelijk is. Operation Whiteout is namelijk een map die voor Scouts met hun sluipschuttersgeweer gemaakt lijkt te zijn. Ondanks de sneeuwstorm die eeuwig doorgaat heb je hier wel veel locaties waar je met je wapen van hoog en ver vijanden kan spotten en een kopje kleiner kan maken. Zo heb je de gletsjers waar je op kunt zitten en deze bieden goed overzicht over de map, maar ter bescherming zijn er ook voldoende gebouwen aanwezig, waarbinnen het qua actie erg hectisch kan worden.

Giants of Karelia is een dus vrij open en heuvelachtige map terwijl Operation Whiteout gletsjers en steile hellingen bevat met veel sneeuw, waardoor je een makkelijk doelwit bent voor snipers. De map Hammerhead is daar een variant van, want ook hier zijn veel heuvels te vinden, maar er zijn ook open gebieden en een basis wat als chokepoint fungeert. Net als in de andere maps is er voldoende ruimte voor de nieuwe voertuigen (komen we zo op terug) en met de basis die in ieder map te vinden is, is er tevens ruimte voor close combat. Toch zijn ze verschillend doordat je een variatie aan routes naar de doelen toe hebt.

Onze favoriet van het stel is toch wel Hangar 21, want deze map bevindt zich in een grote vallei waar op de top van de berg een hangar is. Deze locatie is een trefpunt van veel spelers en het toffe hieraan is dat je een toegang kan afsluiten. Elke map bevat Levolution features en het sluiten van de hangardeuren is er daar één van. Hierdoor verandert de dynamiek van de map flink. Daar blijft het niet bij, want in de hangar is namelijk een Titan te zien (uit BF 2142) die nog in aanbouw is. Dit futuristische voertuig staat nog in de steigers en is hierdoor onderdeel van het gevecht. Je kunt via de vele trappen op het dak komen, maar er ook onderdoor lopen. Dit is echter niet zonder gevaar, want als Levolution evenement kun je de stuw(raket)motoren starten van de Titan, waardoor je vijanden die zich daar vlakbij bevinden verbranden.

Pak de sneeuwscooter of de zwevende tank

Hangar 21 bevat verder veel verticaliteit door de vele trappen, maar ook doordat je echt de top van de berg moet bereiken om bij de hangar te komen. Je kunt dit natuurlijk te voet doen, maar ook kun je een helikopter pakken en de hangar vliegen. Daarnaast kun je jezelf in deze map lanceren met een zogenaamde Assault Pod. Je stapt hier in en daarna word je afgeschoten waarna je er op het juiste moment uit moet springen. Naast deze geinige feature kun je net als op de andere maps gebruik maken van voertuigen waarvan een aantal nieuw zijn, zoals de sneeuwscooter. Hiermee ben je in een korte tijd op de plek waar je wilt zijn. De maps zijn dan wel groot, maar deze voertuigen zijn erg handig en werken prima om de afstanden te overbruggen.

De sneeuwscooter is vergelijkbaar met de crossmotoren die we al kennen. Ze zijn ontzettend snel, maar je moet wel opletten, want anders vlieg je iets te snel over een heuvel met een onplezierige afloop als gevolg. Dit zorgt ook voor de chaotische vehicle combat die we kennen. Verder bevat Final Stand een nieuwe tank, welke nogal futuristisch is en precies past bij deze DLC. De HT-95 Levkov is namelijk een zwevende tank door de raketmotoren die eronder bevestigd zijn. Niet alleen zweeft hij hierdoor, maar kun je ook snel van links naar rechts zwenken. Door deze vaardigheid is deze tank veel wendbaarder dan de normale tanks, maar het is wel even wennen aan de besturing vanwege het zweven. De tank voelt echter niet sneller aan, want het gaat nog steeds best traag, maar je kunt wel iets sneller over heuvels gaan.

Naast nieuwe voertuigen is er ook weer een nieuwe stationaire installatie die je kunt gebruiken om alles wat rijdt, zweeft of vliegt te slopen. Dit is de Schipunov 42 waarmee je met één schot een groot aantal 40mm granaten vuurt. Het voelt aan als een shotgun, maar dan voor de langere afstand met als doel voertuigen te vernietigen. Als je dit wapen juist gebruikt dan kun je zeer effectief en vlug voertuigen achter elkaar uitschakelen. Tussen elk schot moet je wel even wachten, maar het is erg vermakelijk om een langsvliegende helikopter met één schot te stoppen.

In de vier maps zijn ook twee nieuwe Battle Pickup´s te vinden wat de XD-1 Accipiter en de Rorsch Mk-1 zijn. De eerste kun je eigenlijk zien als een drone die je op afstand moet bedienen. Hiermee kun je al vliegend vijanden spotten, maar ook op ze vuren. Het is een zeer handige gadget om locaties waar veel vijanden zich verschuilen te bestoken. De Rorsch Mk-1 is wellicht wel de ster van Final Stand, want deze railgun zorgt voor one shot kills en kan voertuigen met één schot uitschakelen. Het nadeel is wel dat dit wapen zeer traag is bij het herladen, maar aan de andere kant is dat ook wel weer logisch. Zodra je een vijand in het vizier hebt, dan weet je namelijk dat je de kill al hebt. Het wapen heeft namelijk geen bullet drop en het geeft een machtig gevoel als je het gebruikt.

Met de Rorsch Mk-1 knal je met gemak helikopters uit de lucht of zorg je ervoor dat tanks bijna kapot geraken. Met één schot kan je namelijk niet meteen een tank laten ontploffen, want daar heb je twee schoten voor nodig. Vijanden op sneeuwscooters of op/in andere kleinere voertuigen kunnen zich beter bergen, want één schot en ze zijn weg. Naast dit nieuwe wapen kun je ook nog de Phantom vrijspelen, wat een boog is en dan heb je nog de DS-3 Decoy wat een handige gadget is om het andere team af te leiden. Deze geeft namelijk een vals gespotte vijand weer op de radar en maakt geluid, zodat het lijkt alsof er iemand vanuit die richting staat te schieten.

Conclusie:

Final Stand is één van mijn favoriete uitbreidingen die is verschenen voor Battlefield 4 en gaf weer dat gevoel van een epische strijd die ik vaak heb gehad. De maps zijn goed ontworpen en bevatten elk eigen elementen die ze tof maken. De futuristische vibe is een mooi accent op de maps, maar overheerst gelukkig niet waardoor het nog steeds echt Battlefield is. De nieuwe voertuigen en wapens voegen toch wel veel toe en zorgen net voor een andere dynamiek en dat heeft zelfs een verfrissende werking. Daarnaast is de Rorsch Mk-1 een werkelijk machtig wapen en ontzettend gaaf om te gebruiken. Final Stand is voor mij reden genoeg om Battlefield 4 weer opnieuw op te pakken en dat zou voor jou ook zo moeten zijn.