Hoewel het streven van elke developer natuurlijk 60 FPS is op een resolutie van 1080p, wordt dit zelfs met current-gen consoles bij lange na niet altijd gehaald. Dying Light is het volgende slachtoffer die het niet haalt om op 60 FPS te lopen. Daarom hebben de ontwikkelaars besloten de game naar 30 FPS te brengen. Dit werd gemeld op Ask.fm, waar Maciej Binkowski (tech director) afgelopen nacht een vragenronde hield. Hier meldt hij dat de game wel 1080p blijft, maar dat de FPS-target nu op 30 ligt.
Vorig jaar was Techland er nog heilig van overtuigd dat de game op 60 FPS zou gaan draaien, zo meldde men toen. De reden voor de verlaging is niet gemeld, maar zoals je aan de reactie hieronder kunt zien is het wel gek dat dit opeens zo veranderd is.
“We aim to have the final game running at 1080p, 60 fps on both PS4 and Xbox One, and it seems that we will be able to achieve this,”
“Obviously, we’re still working on the game itself and its optimization, but we aim to provide that kind of experience when the game launches.”
Yes super nice!
Zo dat is slecht nieuws, miss laat ik m dan tog maar ligge
@31.20.68..xxx: lees jij het artikel wel??
Hoe kan je een frame downgrade nou nice vinden?
Jammer van dit nieuws. Toch is dit voor mij absoluut geen reden om een game wel of niet te kopen. Ik denk dat dit gewoon een hele toffe game gaat worden, of het nou op 60 FPS of 30 FPS is.
jammer joh, ga je dit echt merken of valt dat wel mee?
zolang hij ook echt op 30 FPS draait is er weinig aan de hand. AC Unity bijvoorbeeld ging hier vaak nog flink onder met veel NPC in beeld 🙁
@J-NL-B: Tja 30 fps of 60 fps merk je zeker als je het naast elkaar zet maar als je de hele tijd speelt in 30fps is het niet hinderlijk ofzo alleen bij 60 loopt het gewoon net wat soepeler.
@J-NL-B: Bij een spel als dying light ga je het waarschijnlijk niet merken tenzij jij er echt op gaat letten.
Uiteindelijk draait het erom of een spel stabiel is of niet bijv: een spel dat op 60fps draait maar om de 10 seconden terug valt op 15 fps is veel slechter dan eentje die een stabiele 30fps heeft en de hele tijd rond de 29/31 fps blijft
Echt next gen dit
Beter 🙂
Maak jullie geen zorgen allemaal! 30 fps is meer cinematic! *hoest* *ubisoft* *hoest*
Is het nu PlayStation 4 wel of niet krachtig genoeg voor zo in lage games te draaien? Dat is belachelijk en nog dat is in nex-gen console???
@84.194.53..xxx: indd, ik ben PlayStation altijd trouw gebleven, maar na al dat gedoe met indies, downgrades van fps, psn hacks enz. Ben ik niet van plan een PS5 oid te gaan kopen. Liever een goeie game-pc waarop ik PS4 controller kan aansluiten.
Waarom 30 fps, en niet bijvoorbeeld 45 fps of 50 fps?
Krijg je als zoveel paupers op internet klagen dat ze 600 te duur vinden voor een console..
Ik merkte het al bij de Lets Play van Pewdiepie, enorme framedrops en no-way dat dat 60 FPS was. Ik zelf vind het niet zo’n big deal dat het gedowngraded is naar 30 FPS, maar framedrops zijn wel vaak vervelend.
En mensen die steeds lopen te zeiken: De beste games (Naast TLOU e.d.) lopen op 30 FPS. Doei.
‘aim at’ betekent niet dat het ze definitief sou lukken. Had eigenlijk al lang niet verwacht, en er gaan ook weinig games komen met 60FPS. Verder draaien toppers als Far Cry 4, GTA V, Watch_Dogs, Destiny, Killzone en Driveclub ook op 30 en ik heb totaal geen problemen gehad met die games.
@DL3B: feitelijk gezien is 30 dichterbij de framerate die ook in bioscopen gebruikt wordt 😉 kijk eens Desolation of Smaug voor de lol in 48FPS, dan duurt het een poos voordat je er aan gewend ben.
Beter dit dan framedrops zoals ACU . Altijd positief blijven na AC U 😉
@Stukje-Appel: als je grafisch het beste uit TLOU wil halen loopt ie ook op 30FPS. Die FPS lock settings in de options van de game is namelijk om mooiere schaduwen te kunnen tonen, dus stiekem cheaten ze een beetje.
@Skillzone_NL: dat vraag ik me ook af trouwens
@derage88: toen ik naar de desation of smaug in de bios zag ( zonde dat ik wist dat het 48fps was. Dacht dat de film versnelt werd afgespeelt haha.
Last-gen versies laten vallen omdat die het technisch niet kunnen halen, en dan de current-gen versies alsnog gaan downgraden? Dat is wel een beetje raar. Maar ik kijk er nog steeds naar uit.
Als ze nou net iets krachige GPU erin hadden gedaan dan hadden de consoles nergens last van.
Ik zie het nog gebeuren dat er krachtigere PS4’s en Xbox One’s komen.
@PlayStation-NL: Had ik maar gespaard voor in videokaart dan was het betergeweest. Voor 400€ had je echter in goede videokaart, waarvan echter langer mee gaat. Ook voor komende nex-gen consoles; ps5 of Xbox twee.het zou echt in spel moeten draaien van komende nex-gen consoles. Of consoles moeten videokaart en ram geheugen kunnen geplaatst moeten worden gelijk> ‘pc’s’. ik zou zeggen: pak ins voorbeeld Sony.
@derage88: Heb je bij TLOU op de ps4 versie dan een fps lock optie? Ik heb ‘m nog niet gezien, voor zover ik weet. 😛
De Nederlandse taal blijft voor enkelen onder ons moeilijk. “in” i.p.v. een?? kom op zeg.
@Crazygohan: XD
@Stukje-Appel: weet niet of het zo heette in de opties maar daarmee kun je dus mooiere schaduwen krijgen voor bv. photomode, stond er alleen niet bij vermeld dacht ik.
Dit ga je krijgen. Ik vind dat fps geouwehoer altijd een beetje flauw, maar deze generatie consoles is niet krachtig genoeg. Ik zou graag zien dat de consolegamer meer keus krijgt. Een soort ultra versie van een nextgen console voor de dubbele prijs of zo. Bij een game pc heb je toch ook de keuze hoe gek je het maakt? Ik vind consolegamen handiger dan een pc met dat upgraden steeds.. Maar als ze nu bij de volgende generatie eens de keuze bieden. Een console met even goede technologie als het hoge segment gamepc en een console die meer voor mensen is die budget willen gamen en dus hun games op medium/low spelen. Dan ben je gelijk van al die huilers af. Loopt je spel dan niet goed, kies je er zelf voor en voor de groep die meer wil betalen voor meer kracht en pracht is dit een prima oplossing. Dit zal echter wel weer veel te makkelijk gedacht zijn. Maar in plaats van 400 betalen en 8 jaar aanmodderen, betaal ik liever eens in de 8 jaar 900 euro voor betere specs maar met de gemakken van console gaming. Ben benieuwd wat het kost in 8 jaar tijd om je game pc up to date te houden, dan ga je ook die kant wel uit gok ik.
Ooooooooneeee weeeeeeeeeener next to anoooooooother weeeeEEneeer!
Je koopt een console van €400 en verwacht dat het een video kaart van €400 overtreft. Beetje onrealistisch niet? Aangezien een PC niet ook andere onderdelen heeft natuurlijk die nog boven op die prijs komen….
Speel de game gewoon, het gezeik over framerate en resolutie is echt onzin deze generatie. Een game onder de 1080p of geen 60fps is niet gelijk een slechte game. Ik game voor mijn plezier en niet voor mooie plaatjes of resolutie, misschien zouden meer mensen dat moeten doen.
@Skillzone_NL:
Meeste monitoren zijn 60 Hertz, dat betekent dat hij elke 16ms een nieuwe afbeelding (frame) wil laten zien, bij 60 fps, krijg je elke 16 ms een nieuwe frame, bij 30 fps, laat hij een frame twee keer zien, als je op 45 fps gaat zitten, dan krijg je dat bepaalde dat bepaalde frames 32 ms worden laten zien en anderen 16 ms, dit voelt aan als stotteren (micro stutter).
Ook heb je een ander probleem, een monitor “refreshed” van boven naar beneden en terwijl hij refreshed word kan een nieuwe frame aangeleverd en in plaats van de oude frame af te maken gaat hij verder met de nieuwe frame waardoor je een deel van het oude frame en een deel van de nieuwe frame zult zien, dit heet screen tearing.
Deze probleem zijn op te lossen met “v-sync”, deze zorgt dat er elke 16ms (60 fps) of elke 32ms (30 fps) een frame word afgeleverd aan de monitor, hier door heb je geen last van “tearing” en “micro stutters”, maar dit veroozaakt wel wat “input lag” en werkt alleen met 30 en 60 fps.
G-sync monitoren lossen deze problemen ook op door een variabele “refresh rate” te hebben, deze refreshed alleen op het moment dat er een nieuwe frame is en niet zoals met een gewone monitor elke 16ms, G-Sync werkt alleen met DisplayPort 1.2 of hoger (dus niet op de Ps4).
Oef!
@derage88: Ooh, interessant. Zal wel even kijken 🙂
@82.139.91.xxx: (Grts Stukje-Appel)
@94.213.250..xxx:
Dankjewel voor het antwoord, ikzelf ben niet zo erg bezig met de technologie, maar snap het verhaal wel 🙂
komt waarschijnlijk gewoon, omdat de xbox one niet 60 fps haalt en om microsoft te vriend te houden doen ze dat bij de ps4 ook maar.
Ah joh 30 of 60 fps merk je toch niet tenzij je het naast elkaar legt. Doe maar gewoon 30 dan weet je dat het goed zit. Met 60 is het toch vaak net wel of net niet.
@Skillzone_NL: omdat tv’s een refresh rate van 60hz hebben (is een standaard) dan moet je een veelvoud daarvan aanhouden anders krijg je screen tearing.
@94.213.250..xxx: leuk verhaal maar geld vooral voor crt. Leds en lcd bouwen hun beeld anders op
@Denders: http://youtu.be/nCHgmCxGEzY van boven naar beneden
haha next gen consoles
@81.204.203.xxx: +1