Second Opinion: Driveclub is eindelijk compleet – Roel keek onlangs met zijn Second Opinion terug en vooruit wat betreft Destiny. Een artikel waarin zeker kritische punten aangehaald werden nu de game enige tijd uit is en wat Bungie kan doen om dat te verbeteren. We kunnen het ook omdraaien en dat doen we vandaag in een Second Opinion waar ik even terug ga kijken op Driveclub. De game heeft een stormachtige periode achter de rug, maar nu alles weer naar behoren werkt kan iedereen de game pas echt ervaren zoals het moet zijn.

Al even online geweest

Wij hebben de privilege dat games geregeld voor de lancering arriveren, zo ook met Driveclub. Ruim een week voor de release gingen de servers online wat ons de mogelijkheid bood om in de game te duiken. Maar, alleen op de dag dat de servers live gingen hebben we enigszins fatsoenlijk alle online functionaliteiten kunnen gebruiken. Nadien staken de problemen de kop al op en met de release een week later liep het hopeloos in de soep.

De periode dat we online zijn geweest (anderhalf uur tops) was simpelweg niet genoeg om op basis daarvan de review op te stellen. We besloten toen ook om onze review uit te stellen tot het moment dat alles zou functioneren en dat leverde de situatie op, in tegenstelling tot vele andere media, onze review pas vijf weken later verscheen. Misschien wat laat, maar dat is puur en alleen te doen geweest om de brakke online situatie. Maar op een gegeven moment moet je toch een cijfer aan een game geven, met als gevolg een 5.5 voor de gameplay.

Positief, maar toch ook niet

Iedereen die onze review heeft gelezen weet dat we over het algemeen best positief over de game zijn. Driveclub is ook allesbehalve een slechte game, maar als na vijf weken je basisfunctionaliteiten nog niet werken, dan kost je dat punten. We blijven dan ook achter ons cijfer staan en de 5.5 voor gameplay zat hem puur in het feit dat de online functies langdurig uitbleven en dat dit niet gemaakt kan worden richting de consument. Een soortgelijk scenario doet zich nu voor met Assassin’s Creed: Unity, waarbij de online coöp nog steeds een drama is. Dat merkten we voor de publicatie van onze review van die game al, wat dus ook punten heeft gekost.

Terug naar Driveclub. De game heeft een start gehad dat het schoolvoorbeeld is van hoe het vooral niet moet. Maar nu twee maanden later is de game in zijn volledigheid operationeel en het is dan wel zo fair om er nog eens naar te gaan kijken. Wij wisten – ondanks de beperkte speelervaring – van te voren al enigszins hoe het online aspect in elkaar zat, maar voor de consument was het een grijs gebied. Als het dan niet werkt, dan is de meest logische stap om de game terug te brengen of te gaan klagen.

Het is echter ten nadele van de game uitgepakt, want iedereen die Driveclub omwille van die redenen heeft teruggebracht mist nu de ware potentie van de game. En dat is jammer. Nu de game compleet is, met weergaloze weer-update, is het echt een heerlijke racegame. De tour is voor elke singleplayer speler een prachtige ervaring en dat komt voornamelijk omdat Evolution Studios zich met het sterrensysteem op andere dingen focust dan het permanent zorgen dat je een race moet winnen om verder te komen. Het voegt dynamiek toe en het maakt het racen leuker. Het is daarmee dan ook min of meer de eerste objective-based racegame van deze proporties en dat werkt als een zonnetje.

Tegelijkertijd zit de game propvol met allerlei statistische zaken. Die kun je allemaal door te blijven racen naar het hoogste waarderingsniveau brengen en dat levert je nieuw XP op. Bijgevolg zul je levelen en dat levert je nieuwe auto’s en liveries op. Dat concept werkt uitstekend en is een extra laag binnen het levelsysteem dat sowieso interessant is, door de punten die je vergaart door te racen en bijkomende zaken. Eenmaal de tour uitgespeeld is er online genoeg te doen. Zo kun je online tegen anderen racen alsook met clubleden racen, wat erg vermakelijk kan zijn. Zeker als je serieuze tegenstanders hebt die niet denken dat het een botsautosimulator is.

Uitdagingen zijn de kracht

Het online racen en het racen met een club zijn twee elementen die de game in multiplayer opzicht interessant maken, maar waar naar mijn mening de echte kracht van de game zit, zijn de uitdagingen. Als jij denkt een toptijd te hebben neergezet kun je een uitdaging aanmaken en deze naar andere spelers zenden. Dit gaat gemakkelijk en snel. Een ander kan op ieder gewenst moment jouw uitdaging aangaan (zolang de timer loopt) en als hij of zij jouw uitdaging verbreekt kun je daar weer tegenin gaan.

Dat is tof en het werkt zeker met vrienden uitermate goed. Zo had ik een driftscore neergezet die ik naar Roel had gestuurd. Hij had een uur de tijd om deze score te verbeteren. Hij begon slecht, maar oefening baart kunst en ik zag zijn score de mijne steeds dichter naderen. Op een gegeven moment werd het me te heet onder de voeten en moest ik mijn score verbeteren om de overwinning veilig te stellen. In de laatste vijf minuten met nog een paar pogingen te gaan waren we allebei bezig om de score te verbeteren. Roel verbrak mijn aanvankelijk behaalde score op het laatste moment. Maar met nog een paar tellen op de klok en mijn run die een paar seconde later begon, wist ik zijn score weer te verbeteren.

Je snapt het wel, dat met een headset op kan voor uitermate spannende situaties en tegelijkertijd plezier zorgen. Nu is het maar net hoe je deze uitdagingen behandelt en naar wie je ze stuurt, maar het competitieve element van Driveclub zit vooral in dit aspect. Het online racen heeft natuurlijk ook een competitiegevoel tot gevolg, maar dat is zo ‘gewoontjes’. Uitdagingen zijn niet per se nieuw of uniek, maar in het geval van Driveclub werkt het ontzettend tof en daar blijft het niet bij. Je kunt uitdagingen namens jezelf naar anderen sturen, maar ook uit naam van je club naar andere clubs. In dat opzicht is er nog enige variatie aanwezig ook.

Second opinion

Een tweede kijk naar iets is waar de titel van dit artikel op slaat dus laten we ook dat maar eventjes doen. Driveclub had een start dat nooit, maar dan ook echt nooit had mogen gebeuren. Dit heeft de reputatie beschadigd van Evolution Studios, want bij een volgende game van hun zal iedereen als eerste zeggen; ‘Oh, dat werkt toch niet bij de launch’. De game was kapot bij de lancering en dat zal de geschiedenisboeken ingaan als één van de grootste ‘fails’ van de laatste paar jaar. Maar de game is nu wel compleet en ja, het kent nog steeds minpunten in de zin van het penalty systeem en de AI, maar los daarvan is de complete game wel een aanrader te noemen.

Ja, een aanrader. Als je langs alle problemen die er zijn geweest heenkijkt, is Driveclub een waardige racegame die bepaalde zaken uitermate goed aanpakt. Het clubverband is tof, het objective-based racen werkt, het ziet er grafisch oogverblindend uit en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Waar het om gaat is dat Driveclub een racegame is die een perfecte balans tussen een sim en een arcade racer brengt door er zijn eigen draai aan te geven. Iedereen die de game destijds links heeft laten liggen of terug heeft gebracht zou nu Driveclub nog een kans moeten geven, je zal niet teleurgesteld worden. De game zelf is als het om gameplay gaat namelijk van uitmuntende kwaliteit, kwaliteit die je verwacht van Evolution Studios.

PlayStation Plus Edition

Oh ja, nog even over de PlayStation Plus Edition. Sinds de lancering wordt er bij elk Driveclub bericht gevraagd waar de PlayStation Plus Edition blijft. Die komt vanzelf, dus laten we met z’n allen net zo collectief stoppen als dat we dat aan het vragen waren. Je kan er om blijven vragen of een update eisen, maar daar heb je geen moer aan. Sony en Evolution Studios hebben geen enkele baat bij het lang uitstellen van deze editie. Deze versie kan immers veel spelers over de streep trekken om de game te kopen.

De huidige sales zijn voor zover wij weten nauwelijks de 1 miljoen voorbij, dus de game is nauwelijks tot niet winstgevend geweest. Uiteindelijk gaat het om geld verdienen en dan is zoveel mogelijk exemplaren wegzetten van cruciaal belang. Het gaat met Driveclub via een financieel uitzonderlijke constructie, maar dat neemt niet weg dat er geen enkele reden is om te wachten met de release. Wacht, laat ik mezelf niet tegenspreken. Er is wel een reden om terughoudend te zijn, maar ook die reden is zeer goed te begrijpen.

Zodra de PlayStation Plus Edition verschijnt zal die editie massaal binnengehaald worden. Met miljoenen PlayStation Plus abonnees gaat dat gegarandeerd voor een gigantische piek zorgen bij het vrijgeven. Als je net alles op orde hebt voor de huidige spelers en dat huidige aantal maal drie of vier gaat toevoegen, dan knalt de boel weer uit elkaar. Wat krijg je dan? Mensen die het hele internet bij elkaar schelden omdat het weer niet werkt. De start was al niet goed en Sony en Evolution Studios gaan logischerwijs alles op alles zetten een herhaling met de PlayStation Plus Edition te voorkomen.

Pas als alles goed werkt zal de PlayStation Plus Edition uit gaan komen. Nu de core game is zoals hij moet zijn en werkt zoals het hoort is het tijd om naar het volgende te kijken. Want, vergeet niet dat een consument die zestig euro betaald heeft voor Driveclub een hogere prioriteit heeft dan een PlayStation Plus abonnee die zit te azen op een gratis versie. Sony en Evolution Studios hebben aangegeven dat de PlayStation Plus Edition het volgende is. Geef ze even de tijd, die ene week meer of minder maakt nu toch niet meer uit.

Afsluitend, ik haal allerlei punten aan die betrekking hebben op de game zelf en alles er omheen, maar het slotstuk richt ik nog even op de game en Evolution Studios. Driveclub is nu de game die het moet zijn en dat is een fantastische racegame. Als je genre liefhebber bent zal je niet teleurgesteld worden en… geef Evolution Studios bij een volgende game ook zeker even een kans!