De games van 2015: Until Dawn & Dead Island 2 – Verheug u, oh vrolijke zielen van de duisternis. Het horrorgenre is – op zijn minst in de game industrie – aan een ware opmars bezig. Niet dat typische griezelelementen als zombies, het obligatoire schrikmoment en straatlantaarns met Parkinson ooit echt weg geweest zijn, maar toch heeft het, in tijden waarin Resident Evil het moet hebben van actietaferelen waar zelfs John McClane zijn neus voor ophaalt, even geduurd voor we weer als vanouds met kippenvel achter onze console zaten. Dank u, Outlast en Alien: Isolation. Hopelijk mogen we binnen enkele maanden Until Dawn en Dead Island 2 aan dat rijtje toevoegen.

Until Dawn – Een groepje jongeren – beantwoordend aan gebruikelijke stereotypen als de nerd, de sportman en het domme blondje met eh… véél ervaring – gaat een paar dagen doorbrengen in een bouwvallig hutje, afgelegen in het bos. Waar hebben we dat eerder gehoord? In Cabin in the Woods. Friday The 13th. Oh hallo daar, Evil Dead. We zijn sneller klaar als we het lijstje slasher films opsommen dat dit voorgeprogrammeerde pad niét tot op de letter volgt. Ook in Until Dawn duurt het niet lang vooraleer de tieners opgejaagd worden door een moordlustige maniak en één voor één bloederig aan hun einde komen. En dat in een vorm die wel heel erg nadrukkelijk knipoogt naar hét QTE-paradijs van David Cage uit 2010: Heavy Rain.

Waarom gaat het een topper worden? Heavy Rain meets Cabin in the Woods dus, minus het compleet van de pot gerukte (en daarom net zo heerlijke) einde van die laatste en mét een vlijmscherpe focus op het maken van keuzes. Alles wat je doet in Until Dawn kan tot je redding of vroegtijdige einde leiden. Waag je je kans en spurt je naar de open achterdeur of probeer je de terreur uit te zitten in de kleerkast met een hand voor je mond geklemd? Om het op zijn Jigsaws te zeggen: “the choice is yours.” Dat de meeste acties vergezeld gaan van een stapeltje quick time events om U tegen te zeggen, lijkt alvast geen afbreuk te doen aan de spanning. En met talent als Hayden Panettiere en Brett ‘Agents of S.H.I.E.L.D.’ Dalton aan boord moet er wel iéts te beleven zijn, niet?

Meer:
Gespeeld: Until Dawn
Video-preview: Until Dawn


Dead Island 2 – Ben jij één van die mensen die het zo stilaan helemaal gehad heeft met de miljoenen levende doden die nu al enkele jaren de entertainmentmarkt overspoelen? Dan heb je brute pech, want als het van ongeveer 75% (lichte, komisch bedoelde overdrijving) van de hedendaagse gameontwikkelaars afhangt, zal het nog lang duren voor de zombierage op zijn einde loopt. En zolang ze een beroep op ons blijven doen om menig zombieschedeltje van een stel stevige blutsen te voorzien, ga je ons niet horen klagen. In Dead Island 2 word je opnieuw met z’n vieren in een door ondoden overspoelde quarantainezone gedropt, waar je dan met geïmproviseerd wapentuig de lijken letterlijk van je lichaam moet afslaan.

Waarom gaat het een topper worden? Ik heb nooit echt onder stoelen of banken gestoken dat ik behoorlijk teleurgesteld was in Dead Island – en al helemaal in de uitbr… eh, ik bedoel “sequel”, Dead Island: Riptide. Van het grimmige sfeertje dat de gruwelijk mooie trailer beloofde, schoot in de uiteindelijke game nog bitter weinig over, en dat maakte de uiterst middelmatige gameplay nog een stuk lastiger te verteren. Als we op de trailer van Dead Island 2 mogen afgaan, heeft Deep Silver alvast zijn lesje geleerd. Een nieuwe (getalenteerde) studio erop. Het aankondigingsfilmpje dat kiest voor een over-the-top benadering die gepast op de lachspieren werkt en met die invalshoek in het achterhoofd, ben ik helemaal klaar om de franchise een nieuwe kans te geven. Dead Island meets Dead Rising? Laat maar komen!

Meer:
Gespeeld: Dead Island 2
Video-preview: Dead Island 2