Review: LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition – Enkele maanden nadat de PlayStation Vita uitkwam, verscheen ook LittleBigPlanet PS Vita. De game was uitstekend en is nog altijd één van de games waarvoor je de handheld zou moeten aanschaffen. Nu, ruim twee jaar later, wordt de game opnieuw uitgegeven, maar dan met een iets langere naam en enkele extra’s. De Marvel Super Hero Edition bevat wat extra content speciaal in het teken van Marvel en de bijbehorende helden die eigenlijk iedereen wel kent. Biedt deze versie genoeg om de game nogmaals aan te schaffen, of is het vooral ideaal voor de mensen die het origineel nog niet hebben gespeeld? Dat ga ik je vertellen in deze review.

Even opfrissen

Zoals gezegd bevat LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition de originele game die eerder op de PlayStation Vita verscheen en een handjevol extra’s. Voordat ik over deze nieuwigheden begin, zal ik eerst even in het kort herhalen wat het origineel precies inhield en wat het nou zo ongelooflijk goed maakte. LittleBigPlanet PS Vita is een rasechte platformer, zoals we van de serie gewend zijn. Je beleeft de avonturen van Sackboy, die tal van kleurrijke levels moet doorkruisen. Dit doe je door te rennen, springen, slingeren en soms krijg je ook de beschikking over een gadget die je verder kan helpen. Het unieke aan de PS Vita versie van LittleBigPlanet is de implementatie van speciale besturingsmogelijkheden. Het touchscreen aan de voorkant, het touchpad aan de achterkant en zelfs de bewegingssensor; je kan het zo gek niet bedenken of je gebruikt het in de game. De ontwikkelaar heeft er geen enorme gimmick van gemaakt, want al deze opties zijn erg leuk om te gebruiken.

Verder presteert de game op de PS Vita uitermate goed. Alles loopt meestal zeer soepel en grafisch gezien is alles ook van hoog niveau. De soundtrack is bovendien erg vrolijk, ook iets wat we gewend zijn van de serie. Daarnaast is het ook op de PS Vita mogelijk om levels samen in coöp te spelen en de creatievelingen onder ons kunnen hun geluk niet op. LittleBigPlanet PS Vita kent namelijk, net als alle andere delen in de serie, een level creator waarin iedereen zijn of haar fantasie kwijt kan. Jouw zelfgemaakte levels zijn dan te delen en andere mensen kunnen deze spelen.

Dit alles maakt LittleBigPlanet PS Vita een ontzettend sterke game die totaal niet onder doet voor de andere games uit de serie die op de PlayStation 3 en PlayStation 4 zijn verschenen. De game is zelfs net wat intuïtiever door de toevoeging van de speciale besturing, en dankzij het maken en delen van de levels is de game eigenlijk oneindig lang speelbaar. LittleBigPlanet staat al jarenlang bekend om zijn spelplezier en dat is ook precies wat deze game te bieden heeft. Want één ding is zeker: met LittleBigPlanet PS Vita haal je een game in huis die voor uren plezier gaat zorgen.

Wat is er nieuw?

Tot zover een kleine herhaling van wat LittleBigPlanet PS Vita zo’n goede game maakt. Deze review gaat echter over de Marvel Super Hero Edition en vanzelfsprekend krijg je hier wat extra content bij, bovenop de originele game. Om te beginnen zijn er drietal mini-games toegevoegd, die zich allemaal afspelen binnen een Marvel-thema. De eerste in dit rijtje heet Hero Rush. Dit spelletje is een soort endless runner, gecombineerd met een side-scrolling perspectief. In Hero Rush kies je drie superhelden uit het Marvel universum, die elk voor een leven staan. Je springt en schiet je een weg door de levels, waarin je zoveel mogelijk munten moet verzamelen. Als je af bent, ga je verder met je volgende gekozen personage, totdat je ze alledrie hebt gehad. Zijn je levens op, dan kies je weer drie helden en doe je hetzelfde riedeltje opnieuw. Hero Rush is qua opzet wel erg simpel en de diepgang in de gameplay is ver te zoeken. Ik kreeg het gevoel dat ik een spelletje zat te spelen dat eerder geschikt zou zijn voor mijn mobiele telefoon. Na twee keer spelen ben ik er dan ook gauw mee opgehouden.

De tweede mini-game uit de lijst is S.H.I.E.L.D. – interceptor en hierin bestuur je een vliegtuigje, waarmee je keer op keer hordes met vijanden moet zien uit te schakelen. Je kan andere soorten munitie vrijspelen, waaronder bijvoorbeeld doelzoekende raketten. Deze mini-game werkt op zich best lekker, maar ook hier heb je het allemaal wel snel gezien. De besturing werkt prima en de verschillende wapens waarmee je je vliegtuig kan uitrusten, houden het nog wel enigszins leuk, maar ik kan me niet voorstellen dat ik dit spelletje nog vaak zal gaan spelen.

Tenslotte is er nog Avengers: Ultimate Escape en met deze mini-game heb ik me nog het meeste vermaakt. Je krijgt puzzels voorgeschoteld die erg op een doolhof lijken. In elk doolhof liggen drie munten verspreid en aan jou de taak om alle munten te verzamelen voordat je het eindpunt bereikt. Dit klinkt erg simpel en vooral saai, maar hier komen de verschillende Marvel personages best goed uit de verf. Per personage heb je namelijk vijf verschillende levels en het leuke is dat elke superheld anders speelt. Zo heb je namelijk de Hulk die allerlei voorwerpen kapot kan maken en dit speelt toch weer anders dan bijvoorbeeld Iron Man, die dit vanzelfsprekend niet kan. Avengers: Ultimate Escape is zonder twijfel mijn favoriete mini-game, maar ook hier blijft de vraag in mijn hoofd rondzwerven of ik het over enkele weken nog steeds wil spelen. Helaas ben ik bang dat ook hier het antwoord ‘nee’ zal zijn, want het woord simpel overheerst ook hier.

Het oog wil ook wat

De mini-games vormen niet de enige toevoeging in LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition. Er zijn namelijk ook nog achttien kostuums beschikbaar. Hiermee kan je Sackboy dus op je favoriete Marvel superheld laten lijken. Denk bijvoorbeeld aan Spider-Man, Hulk, Iron Man en Thor. Mijn persoonlijke favoriet was het kostuum van Spider-Man, dat overigens ook best toepasselijk is als je ziet wat voor gekke capriolen Sackboy uithaalt tijdens zijn avontuur. Het is duidelijk dat er veel tijd en aandacht is gestoken in het maken van de kostuums, want deze zien er echt beeldig uit. Er zit best veel detail in en zeg nou zelf: het is toch ontzettend tof om als een superheld te spelen in de wereld van LittleBigPlanet? De pakjes zijn stuk voor stuk net zo stoer als je gewend bent van Marvel, maar tegelijkertijd ook erg aandoenlijk, wat natuurlijk perfect bij het stijltje van de game hoort.

Als laatste zijn er nog allerlei extra stickers, geluidsfragmenten en materialen in de game gestopt die je kan gebruiken bij het creëren van je eigen levels. Voor degenen die dus uren rond kunnen hangen in de level creator zijn er dus ook nog extra’s te vinden in deze editie van LittleBigPlanet PS Vita. Het nadeel is wel dat deze spullen alleen te unlocken zijn door de mini-games te spelen. Met de munten die je hierin verzamelt, kan je namelijk, naast de specifieke dingen voor de mini-game zelf, al deze knutselvoorwerpen vrijspelen. Dit is dan toch wel weer erg jammer, want zoals ik eerder aangaf, is eigenlijk niet één van de mini-games het waard om een lange tijd te spelen.

Het geld waard?

Dan rest eigenlijk alleen nog maar de vraag of LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition je zuurverdiende geld waard is. Hier kan ik, als bezitter van de originele LittleBigPlanet PS Vita, duidelijk over zijn. Heb je het origineel op dit moment in je bezit, of heb je de game al eens (uit)gespeeld? Wees dan verstandig en besteed je geld lekker ergens anders aan. De toevoegingen die met deze editie meekomen zijn leuk, maar daar is ook alles mee gezegd. Niks is van dusdanig grote waarde dat deze editie het opnieuw aanschaffen waard maakt. Tenzij je echt enorm veel waarde hecht aan de paar extra kostuums en de mini-games, kan je deze editie beter links laten liggen. Wat ook noemenswaardig is, is het feit dat deze game je savedata van het origineel herkent. Zo hoef je niet helemaal opnieuw te beginnen in de singleplayer en ook de trophies die je in deze versie verdient, komen in de lijst van de bekertjes die je in LittleBigPlanet PS Vita reeds hebt verdiend.

Heb je daarentegen de originele game nog nooit gespeeld, dan moet ik allereerst concluderen dat je daarmee een fantastische game mist in je collectie. Daarnaast betekent het dat de release van LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition het perfecte moment is om alsnog met de game in aanraking te komen. Voor hetzelfde geld als de originele versie heb je nu een editie die nóg meer content biedt en dat is gewoon altijd mooi meegenomen.

LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition is dé ultieme versie van een al geweldige game. De originele game is een volwaardig deel in de serie, waar je uren zoet mee bent. Of je nou alleen speelt of met anderen; plezier zul je hebben. De game loopt fantastisch en ziet er geweldig uit. Tel daar de eindeloos speelbare community levels bij op en je hebt een topgame. De extra’s van de Marvel Super Hero Edition zijn wel aardig, maar daar is ook alles mee gezegd. Je moet je dan ook afvragen of deze versie iets voor jou is. Tegen iedereen die het origineel nog niet heeft gespeeld, kan ik alleen maar zeggen: haal deze game zo snel mogelijk! Omdat de basis nog steeds als een huis staat, beloon ik LittleBigPlanet PS Vita Marvel Super Hero Edition dan ook met hetzelfde, prachtige cijfer dat wij het origineel in onze review gaven. Maar als je het origineel hebt, kan je deze overslaan.

• Bomvolle editie van een fantastische game
  • Gameplay staat als een huis
  • Uren spelplezier, zowel alleen als met anderen