Eerder vandaag kon je al het één en ander lezen over Uncharted 4: A Thief’s End en in de loop van de dag zijn er nog veel meer details online verschenen. Eerst het verhaal. De game speelt zich, zoals eerder al aangegeven, drie jaar na Uncharted 3: Drake’s Deception af. Nathan is zodra de game start van een rustig leven aan het genieten samen met Elena.

Dit totdat Sam Drake, Nathans vijf jaar oudere broer, plots opduikt terwijl hij dood werd gewaand. Doordat Sam opduikt stort Nathan zich weer op zijn oude leven als schatjager en dat brengt gezamenlijk met zijn broer wat spanning met zich mee. Sam zou namelijk wat jaloers op de skills van Nathan zijn, met dus onderlinge spanning tot gevolg.

Gezamenlijk trekken ze er op uit om een artefact van Henry Avery te vinden. De zoektocht brengt de broers naar Libertalia, een mythologische kolonie op Madagascar, die ogenschijnlijk is gesticht door piraten. Terwijl ze op pad zijn krijgen ze te maken met een rivaliserend team van schatjagers, Rafe en Nadine. Rafe is als schatjager een totaal ander figuur dan Nathan. Hij heeft een andere aanpak en een ander moraal. Nadine is ondertussen de eigenaar van een PMC (private military company) in Zuid-Afrika. Afsluitend werd over deze personages aangegeven dat ze een grotere rol spelen in de game dan voorheen, vanuit het perspectief van slechteriken dan.

De game speelt zich voornamelijk af op het eiland waarbij Sam door de AI bestuurd wordt. Dit zou op een soortgelijke wijze gaan als je dat in The Last of Us met Ellie ervaart. Naast dat je de game op Madagascar speelt zul je ook besneeuwde gebieden en stedelijke omgevingen aandoen. De game geeft Nathan in ieder geval meer vrijheid dan voorheen, want de gameplay is minder lineair. Gezamenlijk met de skills van Nathan krijg je hierdoor de volledige vrijheid in je aanpak. Welke route je ook neemt, gevolgen zullen er wel altijd zijn.

Humor heeft altijd een bepaalde rol in de voorgaande games gespeeld en het is goed om te horen dat dat ook nu niet ontbreekt. Naar verwachting zal naast Sam en Elena ook Sully weer voorbij komen in dit nieuwe deel, maar details hierover zijn niet bekend. Het is dus even afwachten in hoeverre Sully een eventuele rol in de game heeft. Het verhaal draait natuurlijk om de eerder aangegeven punten, maar voor Nathan is het schattenjagen toch een soort onafgesloten boek en hij probeert dit in dit nieuwe deel te eindigen. Of dit ook betekent dat het na deel vier gedaan is met Uncharted wil Naughty Dog niet zeggen.

Naast de actie is er natuurlijk ook het nodige aan puzzels te vinden in de game, zo kunnen gevonden artefacten meer aanwijzingen bevatten die naar nieuwe schatten kunnen leiden. Tevens kun je als je goed zoekt zijverhalen vinden in het hoofdverhaal. Verder heeft Nathan beschikking over een touw een een grappling hook, deze zullen ook gebruikt worden in puzzels. De puzzelkamers die we in Uncharted 3 zagen zullen ook in Uncharted 4 voorbij komen.

Nathan heeft in totaal 60 verschillende animaties voor het oprapen van objecten. Ook zijn de animaties met betrekking tot het vechten aanzienlijk verbeterd, want als je een vijand vanaf de zijkant aanvalt zal daar een animatie aan gekoppeld zijn. Je zult dus niet opeens voor de vijand geplaatst worden. Vijanden kunnen daarnaast het been van Nathan vastgrijpen als je ze de afgrond induwt of trekt. Alle cut-scènes zullen real-time zijn.

Een multiplayer zal niet ontbreken, maar details hierover zijn nog niet vrijgegeven. Als laatste, de ontwikkeling van Uncharted 4: A Thief’s End zou na Uncharted 3 al gestart zijn door een klein team. Nadat The Last of Us: Left Behind was afgerond is het kleine team omgevormd tot een volledig team en is de game volop in ontwikkeling gegaan.

Met dank aan: Marconobi.