http://playsense.nl/images/file/img_54b7b37f9f65b.jpg

Wat we allemaal erg graag zien deze generatie consoles is dat games gepusht worden naar 60 FPS in een resolutie van 1080p. Toch is dit niet altijd het geval en ook al is het soms het doel van een ontwikkelaar dit te behalen met hun game, zoals Dying Light, wordt dit soms op het laatste moment teruggeschroefd naar 30 FPS. Zo is een game die stabiel op 30 FPS loopt qua speelervaring gunstiger dan een game die schommelt rond de 50-60 FPS met de nodige drops.

Naughty Dog gaat Uncharted 4 niet pushen naar 60 FPS als dit de speelervaring niet ten goede komt, meldt game director Bruce Straley van Naughty Dog. In de laatste editie van EDGE meldt hij dat de demo van vorige maand gelocked was op 30 FPS, maar dat de game in de werkelijkheid op meer dan 30 FPS loopt.

EDGE meldt dat de debug station liet zien dat de game liep op 37 FPS, iets meer dan de gebruikelijke 30 FPS waar de game op gelocked was. Als de game gemiddeld op 37 FPS loopt en gelocked wordt op 30, dan zul je geen enkele framedrop gaan merken.

Bruce zegt dat het makkelijk naar 60 FPS kan, maar dat ze dan dingen kunnen kwijtraken die de spelerervaring zal beïnvloeden, zoals grafische pracht. Dit is dan een keuze die ontwikkelaars moeten maken of het waard is om voor 60 FPS te gaan en sommige dingen in te moeten leveren.

Talking in the latest issue of EDGE, Straley confirmed that the team locked Uncharted 4’s frame rate at 30fps for last month’s demo, but revealed that the game is actually running “above 30” frames per second.

“We’re actually above 30, but we locked it [for the demo], Straley explained. “We’re going to do whatever it takes to make the game we want to make. If it means we could go for 60 but lose something that would really impact the player’s experience, then it’s our choice as developers to say, ‘Well, we’re going to go for the experience over the 60 frames.'”