Review: Saints Row IV: Re-Elected & Gat out of Hell – Toen de eerste Saints Row verscheen in 2006, werd het meteen bestempeld als een kopie of aftreksel van Grand Theft Auto, maar het had toen al wat eigen accenten die het leuk en onderscheidend maakten. Tegenwoordig is er veel veranderd, want Saints Row is een volledig eigen richting op gegaan en daarmee bedoelen we dat niets te gek is. Het hoogtepunt werd bereikt in Saints Row IV, welke nu als Re-Elected opnieuw is verschenen voor de PS4 en daarnaast is de uitbreiding Gat out of Hell vanaf deze week ook verkrijgbaar. Wij gingen met beiden aan de slag en hebben ons erg goed vermaakt. Waarom dat zo is, lees je hieronder in onze review.

Steelport is mooier en voller in Re-Elected

Na de evenementen van de derde Saints Row is de bende bijna heilig verklaard en om die reden speel je dan ook als de president van de Verenigde Staten in Saints Row IV. Jij bent dé man (of vrouw, als je die kiest), maar al snel gaat het mis. Een buitenaards ras maakt een simulatie van Steelport waar jij in terecht komt en je moet de mensheid zien te redden van de ondergang. Dit doe je niet simpelweg met je auto en wat wapens, maar met superkrachten. In dit deel is zowat alles abnormaal en zo krijg je dus de beschikking over bijzondere krachten die ervoor zorgen dat de gameplay over het algemeen erg vermakelijk is. Je kunt bijvoorbeeld ontiegelijk snel rennen, waardoor je zelfs auto’s omver kan beuken en door de stad heen kan springen en zweven.

Buiten dat je erg makkelijk door de stad of de simulatie daarvan kan bewegen, krijg je ook andere superkrachten waarmee je het de aliens moeilijk kunt maken. Je kunt natuurlijk gewoon je wapens gebruiken, maar al die krachten zijn handig en bovendien leuker om te gebruiken. De gameplay is op alle vlakken prima en hoewel het wellicht een beetje te over-the-top is qua wat je kunt doen, is de fun factor vooral erg hoog. Sommige acties die je uitvoert slaan totaal nergens op, maar het bracht toch een lach op ons gezicht. De hoofdmissies zijn namelijk gevarieerd en de activiteiten daarbuiten zijn leuk om te doen. Je hebt de bekende activiteiten weer, zoals Mayhem, waarbij je zoveel mogelijk destructie moet aanbrengen. Of ren tegen auto’s aan in Fraud, waardoor je via de ragdoll physics een hoge score kunt halen en via geld, XP en meer al je wapens en krachten kunt upgraden.

Visueel niet echt current-gen

Het hoofdverhaal biedt dus een gevarieerde ervaring met een nodige dosis leuke en soms erg flauwe humor, maar het past bij de game. Deze editie bevat ook alle verschenen downloadbare content, zoals het Dominatrix Pack en meer. Als je Saints Row IV echter al helemaal uit hebt gespeeld op de PS3, dan is hier in grote lijnen weinig nieuws te beleven. De game is visueel wat mooier, want zo zijn de textures wat scherper, is de belichting wat beter en de normaal aanwezige kartelranden zijn afwezig. Allemaal mooi, maar de game oogt gewoonweg niet current-gen. Het is op dit gebied nergens opvallend en grafische glitches zijn nog te vaak te bespeuren. Gelukkig werkt de besturing verder wel goed.

Satan in zijn kruis trappen

Johnny Gat maakte zijn comeback in Saints Row IV en is samen met Kenzie Kensington een speelbaar personage in Gat out of Hell. Dit is een standalone uitbreiding die onderdeel is van de bundel met Saints Row IV: Re-Elected. Hierin is het Satan zelf die voor grote problemen zorgt, want hij trekt de president naar de hel toe en als speler moet je hier weer uit zien te komen. Deze opdracht kun je zowel solo als in coöp spelen, waarbij één iemand als Johnny speelt en de ander als Kenzie. Als je eenmaal in de hel bent, zie je meteen veel gelijkenissen met het al oude en vertrouwde Steelport, maar net als in Saints Row IV heeft de hoofdantagonist allerlei onderdanen rondlopen en middelen om het jou lastig te maken.

De demonen rijden bijvoorbeeld rond in grote monstertrucks met puntige banden of besturen demonische tanks. Ze hebben een groot arsenaal aan wapens, maar ook jij zit niet zonder schietijzers. Je kunt weer de standaard shotgun nemen of kiezen voor één van de gekke andere wapens, zoals de fauteuil (eenzitsbank), waarbij je twee gatling guns in de armleuningen hebt. Haal de voetenbank vervolgens tevoorschijn en schiet een salvo aan raketten op de vijand. Allemaal terwijl je lekker onderuitgezakt zit. Het is één van de vele komische accenten die we ook in deze uitbreiding terugzien. Alle wapens werken verder ook prima en zijn leuk om te hanteren.

Eentonige opzet qua activiteiten

De missiestructuur in Gat out of Hell is iets anders qua opzet, maar is wat betreft de activiteiten veel van hetzelfde en dat is toch wat jammer. Er is niet echt een hoofdverhaal aanwezig, want je moet door middel van acties een balk opvullen om Satan kwaad te krijgen en een gevecht met hem uit te lokken. Ook in deze uitbreiding spelen superkrachten weer een grote rol in de gameplay en dat levert leuke momenten op. De krachten speel je vrij door mogelijke bondgenoten te helpen. Zo heb je Dane van Ultor, kapitein Blackbeard, William Shakespeare en als laatste Vlad, en dat is dus Dracula. Voor hen voer je opdrachten uit, welke helaas constant in dezelfde volgorde afgerond moeten worden. Hierdoor werd het gevoelsmatig een wat eentonige ervaring.

Zo heb je Mayhem en een variatie op Fraud, modi die we al kennen uit Saints Row IV: (Re-Elected). Maar daarnaast zijn er ook wat nieuwe activiteiten, zoals Hellblazing. Hierin moet je met behulp van de vleugels die Johnny en Kenzie krijgen aan het begin van de game door een aantal checkpoints vliegen voor de beste tijd. Dan heb je ook nog Salvation, waarin je mensen die de hel invallen moet zien op te vangen. Uiteindelijk komen de activiteiten vooral veel neer op snel heen en weer vliegen. Hoe hoger de score bij de activiteiten (brons, zilver of goud), hoe meer geld je ervoor krijgt. Met XP, geld en speciale orbs die je overal kunt vinden, kun je jouw wapens en vaardigheden verbeteren, zoals we dat kennen uit de voorgaande Saints Row games.

Afwisseling door verschillende krachten

Bij elke bondgenoot verdien je nieuwe krachten, wat de ervaring tijdens het spelen afwisselend en fris houdt. Het zijn de superkrachten die ervoor zorgen dat de funfactor zo hoog ligt. Bij Blackbeard krijg je bijvoorbeeld kleine minions die demonen aanvallen, terwijl je van Shakespeare Stomp krijgt, waarmee je vijanden met één trap op de grond kan doden of kunt verlammen. Al deze krachten kunnen bij verschillende situaties van pas komen en zo zorgt het voor voldoende afwisseling en leuke actie. Je krijgt zo gaandeweg elke keer een nieuw speeltje dat je kunt gebruiken en kunt upgraden. Dit samen met alle wapens heeft als effect dat de gameplay toch voldoening geeft en motiveert om door te spelen.

De activiteiten zijn leuk om te spelen, maar er is weinig echte vernieuwing te bespeuren. Door de superkrachten die je hebt, ga je wel lekker vlot door alles heen. Het is voornamelijk leuk vermaak en dit komt ook mede door de humor (zoals de schietende stoel) die erin verwerkt zit. Een minpunt is wel dat het audiovisuele vlak weer tekort schiet. Het is niet naar current-gen standaarden en dat valt wel op. Het oogt op geen moment echt netjes. Grafische glitches zijn ook hier present en tijdens sommige cut-scènes zaten er fouten in de audio, waardoor de lip-sync niet klopte. De gameplay is gelukkig verder wel oké en dat maakt het leuk om te spelen. Verwacht geen topgame, maar popcorn entertainment waarbij je niet teveel hoeft na te denken.

Saints Row is gearriveerd op de huidige generatie consoles en hoewel het bij de game en uitbreiding op audiovisueel gebied amper tot geen indruk heeft gemaakt, hebben we ons wel zeer vermaakt met zowel Saints Row IV: Re-Elected als Gat out of Hell. Grafisch is de game wel wat mooier, maar verre van indrukwekkend. De gameplay is echter prima te noemen en je kunt beide ervaringen zien als popcornfilms. Niet nadenken, maar gewoon lekker spelen dus. Saints Row IV: Re-Elected heeft als pluspunt dat het gevarieerde en soms zeer komische hoofdmissies biedt, terwijl Gat out of Hell voor ons wat meer afwisseling had door de krachten en wapens. Uiteindelijk twee erg vermakelijke titels.

• Humor
  • Leuke actie
  • Vermakelijk