Review: The Order: 1886 – Het is het jaar 1886, we bevinden ons in Londen en waar het dagelijkse leven gewoon doorgaat is er een ondergrondse oorlog aan de gang. Leden van de orde – opgericht door koning Arthur – strijden tegen de ‘Halfbreeds’, maar rebellen krijgen steeds meer de overhand in de stad. Een tijd van verdeeldheid en chaos lijkt te komen en Londen is in groot gevaar. Wat te doen? Afwachten en aankijken? Preventief orde scheppen of toch naar de hoogste raad van de orde luisteren? Sir Galahad krijgt met dilemma’s te maken en dit is pas het begin…

Sir Galahad en zijn vertrouwde orde

The Order: 1886 vertelt het verhaal van Sir Galahad, een wat oudere strijder die actief is in de naam van de orde, die is opgericht om het Britse rijk te beschermen. Maar is alles wel zoals dat het lijkt dat het is? Je beleeft een alternatieve geschiedenis en waar de lijnen eerst goed gescheiden waren, ontstaat er troebelheid. Zijn de beslissingen die worden genomen wel de meest verstandige of de juiste? Wat voor rol speelt de United India Company in de huidige situatie van Londen en waar strijden de rebellen nou eigenlijk tegen?

Allerlei vragen die je voorgeschoteld krijgt nadat je The Order: 1886 start, maar het verhaal ontvouwt zich langzamerhand in een situatie waarbij intriges en verraad de boventoon voeren. Sir Galahad is een vertrouwd en belangrijk lid van de orde die samen met zijn team (Percival, Lafayette en Lady Igraïne) op missies gestuurd wordt. De voornaamste strijd is tegen de halfbreeds, maar de situatie ontstaat al snel dat Galahad onbewust in situaties terecht komt waarbij hij op zijn gevoel keuzes moet maken die grote gevolgen hebben. Het schept spanning binnen de orde en dat kan het voortbestaan in gevaar brengen.

Verhaalvertelling op z’n best

We treden expres niet in detail wat betreft het verhaal, aangezien dat één van de belangrijkste zaken is waarom je deze game gaat spelen. Ready at Dawn heeft niet The Order: 1886 gemaakt als game, maar ze hebben een universum gemaakt met The Order: 1886 als een middel om een deel van het verhaal te vertellen. Er speelt zoveel op de achtergrond en dat geeft ons het resultaat dat de weg open ligt voor een franchise die als maar meer complex gaat worden in verhaalvertelling, want wat Ready at Dawn met deze game doet is anders dan we eerder hebben gezien.

De game vertelt je van het begin tot het einde een verhaal en in dat verhaal krijg jij op zeer veel momenten de situatie onder controle via Sir Galahad. Je beleeft in die zin een soort interactief verhaal met een continue pace om je geboeid te houden tot het einde. De game bevat veel filmpjes die stuk voor stuk genieten zijn, maar ook is er voldoende afwisseling naar gameplay, waardoor je het ene moment rustig een locatie aan het onderzoeken bent en het andere moment in heftige gevechten met rebellen en halfbreeds terecht komt.

De manier waarop de ontwikkelaar ons het avontuur van Galahad brengt is op een weergaloze manier gedaan, doordat er geen enkel moment van pauze is. Tussen de gameplay door krijg je filmpjes voorgeschoteld, maar deze zijn met de in-game engine gemaakt en bij vlagen interactief, waardoor je aan het spelen blijft. De filmpjes zijn een genot om naar te kijken, de gameplay is fantastisch en dat maakt The Order: 1886 tot een game die enigszins uniek in zijn soort is en waarmee Ready at Dawn bewijst naast handheld games ook fantastische console games te kunnen maken.

Tesla, shoot-outs en kranten lezen

Je zal The Order: 1886 om het verhaal gaan spelen en hoewel sommige plotwendingen iets te simpel zijn (je ziet ze al van ver aankomen) is het toch een goede ervaring. Naast de genoemde filmpjes en de verhaalvertelling is de gameplay namelijk ook een uitstekend tijdverdrijf. Tussen de momenten door waar de focus op het verhaal ligt doe je diverse gedeeltes van Londen aan om daar veelvuldig in shout-outs terecht te komen. Met name het schieten voert de boventoon in de gameplay en in die zin is het een relatief simpele third person shooter. Tussendoor zul je nog items kunnen zoeken wat meetelt voor de collectibles, maar veel meer dan dat is het niet.

Je zou kunnen zeggen dat de game in die zin redelijk beperkt is en ja, qua gameplay is dat het ook. Op de shoot-outs na en het bewegen van A naar B is er verder niet zo heel veel te doen. Dat is echter niet per definitie negatief, want dat wordt juist opgevangen door het verhaal en zo is het cirkeltje weer rond. De alternatieve geschiedenis biedt tegelijkertijd ook een interessante twist in de mogelijkheden van toen. Zo is de setting ondanks dat het zich in 1886 afspeelt enigszins futuristisch en dat is te danken aan onder andere Nikola Tesla. De orde heeft hem naar Londen gehaald om zich bezig te houden met wetenschappelijke ontwikkelingen.

Dat levert allerlei handige tools op, zoals dat leden van de orde met elkaar communiceren via radio, stroomcircuits kunnen manipuleren en belangrijker nog, de beschikking hebben over vernuftig materiaal in de zin van wapens. Een elektrisch wapen dat stroomschokken afvuurt, het zit er in. Een granaatwerper waarbij je met een druk op de knop de afgeschoten granaat doet exploderen, present. Of wat dacht je van secundair vuur op je standaard geweer dat een vijand doet verdoven? Dan hebben we het thermietgeweer nog niet eens genoemd. Tesla is lekker aan het knutselen geweest en dat levert de orde allerlei wapens op die niet tot het standaard wapentuig uit 1886 behoort.

Leden van de orde hebben hiermee de overhand op de vijanden, ze hebben immers geavanceerd materiaal en reken maar dat het toepassen van deze wapens absoluut genieten is. Daarbij schuwt Ready at Dawn gore ook absoluut niet, want een welgemikt schot met je stroomgeweer doet een vijand exploderen. Maar ook een simpele shotgun kan voor vernietiging zorgen aan de ledematen en het hoofd. De vuurgevechten zijn een belangrijk onderdeel en veelal ben je in de minderheid, maar de orde heeft zo haar eigen specialiteiten. Dat zien we terug in de wapens en gadgets, maar ook in een speciaal goedje wat ze tot hun beschikking hebben en luistert naar de naam ‘Blackwater’.

Dit spul stelt leden in staat om veel ouder dan de gewone mens te worden en ook healen ze hierdoor sneller. Een andere bijkomstigheid is dat ze hiermee de tijd voor een moment kunnen vertragen, wat ideaal is om in slow-motion – waarbij jij wel snel beweegt – vijanden in no-time uit te schakelen. Ja, leden van de orde zijn bevoorrecht en dat stelt hun in staat om met een aanzienlijk kleiner aantal mensen grote gevaren aan te gaan. Toch loopt het in de bestrijding van het gevaar niet helemaal zoals het hoort en dat brengt interessante situaties met zich mee. Iets wat je zelf mag gaan ervaren, want dat is de kern van het verhaal.

Audiovisueel geniaal

The Order: 1886 weet op het gebied van gameplay vooral innovatief te zijn door geavanceerd wapentuig te introduceren, maar als het puur op de actie aankomt is het niet gelijk heel bijzonder. Maar Ready at Dawn weet alles zo te doseren dat het als één geheel helemaal klopt en perfect op elkaar is afgestemd. Wat hierbij een belangrijke rol speelt is dat de grafische kwaliteit van verbluffend niveau is. De game is grafisch van ongekend hoog detailniveau dat het keer op keer absoluut de moeite waard is om eens rond te kijken naar hoe mooi Londen is opgebouwd in deze game. Het is puur genieten! Aansluitend hierop is er nog de perfecte voice-acting en heerlijke soundtrack. Daarmee kunnen we de game op dat vlak simpelweg perfect noemen.

Ready at Dawn plaatst zich op technisch vlak direct op gelijke hoogte bij andere grootheden uit de industrie en dat is een meer dan uitmuntende prestatie. De game is daarbij pas het begin, want ik kan je nu alvast vertellen dat het hier niet bij blijft. Dat liet de ontwikkelaar ook al enigszins doorschemeren en het is ook een persoonlijke must. Na het uitspelen wil ik gewoon echt meer van The Order en dat is te danken aan de personages, naadloze afwisseling tussen de gameplay en verhaalvertelling alsook de audiovisuele presentatie dat simpelweg weergaloos te noemen is. Ik heb geen enkele grafische glitch of een klein stom foutje gezien en ja, dat vind ik vrij bijzonder.

Terughoudendheid en korte speelduur

Toch is het niet alleen maar lof voor The Order: 1886, want er zijn een paar punten waar ik toch wat moeite mee heb. Laten we vooropstellen dat de game zoals deze nu is absoluut kwaliteit is, maar dat er toch wat haken en ogen aan zitten. Zo zijn de meest spectaculaire futuristische wapens in de game op zeer selectieve momenten beschikbaar. Je bent 90% van de tijd aan het knallen met wapens die niet heel bijzonder zijn. Ja, deze wapens zijn ook hun tijd ver vooruit, maar een mitrailleur of automatisch pistool is wat dat betreft niet heel bijzonder. Dat is jammer, want de game doet zich juist onderscheiden met de unieke wapens. Na het uitspelen voelt het allemaal een beetje aan alsof Ready at Dawn erg terughoudend is geweest en pas bij een vervolg – mits dat er komt – echt all-out gaat.

Het gebruik van de speciale wapens had veel en veel meer toegepast kunnen en mogen worden en dan voelt de terughoudendheid toch wel een beetje aan alsof Ready at Dawn erg voorzichtig is. Hetzelfde geldt voor de toffe gadgets, die leuke gameplay innovaties met zich meebrengen (zoals morse code seinen met het touchpad), maar slechts sporadisch terugkomen in de gameplay. Dat kan ook deels te wijten zijn aan de speelduur van de game, want ja, de game is aan de korte kant. Iets te kort naar onze zin, want in zeven uur waren we er doorheen. En dat is inclusief het rustig afspeuren van omgevingen, genieten van het rondkijken, het volgen van het verhaal en de gameplay zelf.

Ready at Dawn maakt met The Order: 1886 een fenomenaal consoledebuut. De game is van A tot Z genieten en het smaakt absoluut naar meer. De grafische kwaliteit is daarbij echt absurd en de manier waarop de personages tot leven komen is geloofwaardig en interessant, wat deels te danken is aan de sterke voice-acting. De game brengt een avontuur dat iedereen zou moeten spelen, maar de speelduur kan hierbij wel parten spelen. Op ons gemak gespeeld en alsnog in slechts zeven uur klaar. Ook de innovatieve wapens en gadgets hadden wel wat meer de boventoon mogen voeren. Een fantastisch avontuur dat zijn geld dubbel en dwars waard is, maar dan echt het avontuur. De speelduur is in dat perspectief aan de te korte kant.

• Grafische fenomenaal
  • Soundtrack en sterke voice-acting
  • Futuristische wapens en gadgets