Review: Helldivers – Helldivers werd op de Gamescom van 2013 aangekondigd. Het Zweedse Arrowhead Game Studios, welke je wellicht kent van Magicka, levert deze week dan eindelijk de top-down coöp shooter met science-fiction accenten af. Vanaf morgen kun je de game op de PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita gaan spelen en dat zelfs via Cross-platform. We konden zelf al de afgelopen dagen het universum afreizen en buitenaards gespuis afknallen en dat beviel ons wel. Het is niet een bijster originele game, maar het weet wel op een fraaie wijze meerdere elementen te mixen. In deze review gaan we je eens uitleggen waarom Helldivers een aanrader is in onze ogen.

Verspreid de democratie

Voordat je ook maar een stap hebt gezet als Helldiver, krijg je even een korte introductie van wat er van je wordt verwacht. Het verhaal (waar niet veel van is) speelt zich ver in de toekomst af en jij moet ‘Super Earth’ verdedigen tegen buitenaardse rassen die verdeeld zijn in drie categorieën. Zo heb je de insecten, cyborgs en zoals ze in de game heten, de Illuminate. De insecten houden er nogal van om je te verrassen en uit de grond op te duiken, zoals in Starship Troopers, terwijl de cyborgs meer in groepen aanvallen. De Illuminate vallen vaker van een lange afstand aan. Door de verschillende vechtstijlen heb je wat variatie in hoe je ze moet benaderen qua tactiek.

De drie rassen bevecht je ieder in hun eigen universum om zo Super Earth te beschermen. Met je schip kun je een universum selecteren en dan planeten kiezen. Het schip dient naast voertuig ook als basis waarin je jouw uitrusting kan managen, maar ook andere spelers kunt opzoeken. Tevens dient het als verzamelpunt om vanuit hier missies te kunnen beginnen. Eerst start je met makkelijke missies, maar gaandeweg zul je op grotere maps spelen waarbij je meerdere doelen moet voltooien. Naarmate je verder komt worden de missies complexer wat betreft de doelen. Denk dan aan raketinstallaties van de vijand slopen, mensen redden of een voorwerp moeten vinden in één missie. Zo wordt de uitdaging steeds verder uitgebouwd.

De maps, inclusief de doelen, worden procesmatig gegenereerd en hierdoor zie je niet vaak dezelfde structuur. Dit is zeker een toffe feature van de game, want je weet soms niet precies wat je kan verwachten. In sommige missies moet je ook echt op onderzoek uitgaan en is niet alles meteen even duidelijk. Dit zorgt ervoor dat je gaat exploreren en zo vind je ook de Research Points, waarmee je wapens, perks en meerdere acties kunt upgraden. Elke map en planeet kan tevens een leuke extra opleveren, zoals een XP boost, nieuwe wapens, perks of nieuwe kleding. Dat laatste is cosmetisch, maar dat andere zeker niet.

Zet strategisch items in

Naast een mooie selectie aan dodelijke wapens variërend van aanvalsgeweren, shotguns en lasers, heb je ook items die je in de strijd kunnen helpen. De items waarvan er sommige op een cooldown systeem werken en andere eenmalig te gebruiken zijn, heten Strategems. Deze moet je strategisch inzetten aangezien je dan even stilstaat en kwetsbaar bent voor vijandelijk vuur. Timing is dus belangrijk, want anders zet je er eentje in en lig je binnen een paar seconden op de grond. Maar gelukkig heb je altijd nog een laatste redmiddel en dat is vlug weg kruipen en op een veilige plek weer opstaan of anders door een teamgenoot geholpen worden. De Strategems zijn van essentieel belang om de vijand te kunnen verslaan. Je moet tevens uitkijken waar je de Strategems laat neerkomen – aangezien ze uit de lucht komen -, want als er eentje op je hoofd belandt dan kun je het niet navertellen.

De coöp actie is gaaf en uitdagend

De Strategems zijn verdeeld in Supply, Defensive, Offensive en Special. De EXO-44 ´Walker´ Exosuit die bij Supply hoort is onze favoriet. Deze per map eenmalige actie is een mech met een gathlinggun en een setje raketten. De andere Strategems zul je ook hard nodig hebben. Bij Defensive heb je bijvoorbeeld een turret die je op een vaste locatie kan zetten om kortstondig wat meer bescherming te hebben. Bij Offensive moet je denken aan een variatie van luchtaanvallen. Hoe verder je in het spel komt des te beter deze aanvallen worden. De speciale Strategems bestaan uit ‘Reinforce’ waarmee je gedode teamleden weer kunt laten spawnen.

Om grotere doelen uit te schakelen kun je zelfs een heuse bom in de vorm van een paddenstoel laten neerkomen. Erg nuttig dus, maar bij het inzetten van de Strategems komt tactiek en timing kijken, omdat als je ze activeert je even niets anders kan doen. Je moet hierbij L1 ingedrukt houden en op dat moment verschijnt er een combinatie die je met de D-pad moet uitvoeren. Dit kan in chaotische gevechten best pittig en uitdagend zijn, want om je heen vliegen allerlei kogels rond en vijanden benaderen je van alle kanten. Bij sommige doelen dien je dit ook te doen en dat zorgt allemaal voor die extra hectiek die af en toe vervelend is, maar vooral neerkomt op de juiste timing en teamplay.

Je moet tijdens dit soort momenten elkaar dekking geven, maar de wapens en Strategems zijn nog niet alles. Nee, je hebt ook nog perks die je net als alle andere items kunt selecteren voordat je een missie start. De perks bestaan bijvoorbeeld uit Heavy Armor, Cardio Accelerator (sneller bewegen), een schild en meer. Door missies te spelen speel je op de verschillende vlakken elke keer wel wat nieuws vrij en dit motiveert je om verder te spelen. Dat laatste zal sowieso wel gebeuren, want de funfactor ligt hoog. Helldivers is in coöp een ontzettend vermakelijke shooter, maar weet wel dat de game in solo eigenlijk best saai is. Gelukkig kun je via het menu snel andere spelers joinen.

Prima besturing, maar audiovisueel nergens bijzonder

Qua gameplay werkt Helldivers naar behoren, want het schieten en het inzetten van de Strategems klopt. Je bedient de game als een typische top-down shooter, want met de sticks beweeg je jou personage en richt je de wapens. Vooral het richten is belangrijk, want in Helldivers staat friendly fire constant aan. Je kunt dus per ongeluk even een kogel door het hoofd van je kompaan heen jagen. Dat zorgt voor net dat beetje meer uitdaging. Door de opzet is het soms net een tower defense titel wanneer je bepaalde locaties moet verdedigen met behulp van de Strategems. Op audiovisueel vlak doet de game precies wat het moet doen, maar meer ook niet. Het is op de PlayStation 4 visueel dan ook geen indrukwekkende titel, maar de game loopt op de meest drukke momenten wel soepel, wat positief is.

De audio is verder oké, want je hoort wat patriottische muziek op de achtergrond en de geluidseffecten van wapens en vijanden zijn voldoende. De Helldivers hebben er wel een handje van om zichzelf vaak te herhalen met hun ´Let spread some democracy´, om vervolgens alles overhoop te knallen. Hoewel het de bedoeling is dat de maps nooit hetzelfde mogen ogen doordat ze procesmatig worden gegenereerd, zie je toch vaak dezelfde voorwerpen in de maps en het oogt weleens wat vlak en leeg. Later worden de grotere maps wat meer divers in ontwerp. Een minpunt is wel dat vijanden soms buiten beeld al op je gaan schieten en de actie hierdoor soms onoverzichtelijk is. Dan is tactiek lastig toe te passen wat onhandig kan werken.

Arrowhead Game Studios maakt met Helldivers een prima debuut op de drie PlayStation platformen. De game mixt verschillende gameplay elementen met elkaar wat voor een zeer vermakelijke ervaring in coöp zorgt. Het heeft een vleugje top-down shooter (met goede besturing), een vleugje RTS door de Strategems en het constante friendly fire zorgt voor de extra uitdaging. Samenwerking is een sleutelwoord in de game, want anders haal je de shuttle die je komt oppikken echt niet. Uiteindelijk is Helldivers een toffe shooter voor tussendoor die je zowel online makkelijk met anderen kunt spelen (zelfs via Cross-platform), maar ook met drie vrienden op de bank. Door het vrijspelen van items per missie bleven we doorspelen en dat blijven we na de review ook zeker doen. Het is echt een aanrader als je van uitdagende tactische top-down shooters houdt.

• Toffe Mix
  • Leuke actie
  • Uitdagend