Alhoewel een adviesprijs redelijk belangrijk is voor de consument, heeft Sony hier niet naar gekeken tijdens het ontwikkelen van Project Morpheus, zo vertelde Shuhei Yoshida tegenover Polygon. Hij vertelde dat de eerste keer als men een VR-headset gebruikt, dit het belangrijkste moment is. Men raakt er na verloop van tijd aan gewend en de eerste keren bestaat er de grootste kans op ‘motion sickness’, oftewel wagenziek.
Om dit zoveel mogelijk te voorkomen heeft men zich voornamelijk gefocust op de hardware en dit zo perfect mogelijk gemaakt, zodat je geen discomfort ervaart. De latency ligt lager, de schermen zijn in het nieuwe prototype veel beter en met 120fps verloopt alles een stuk realistischer en soepeler. Ook was de manier waarop Morpheus op je hoofd zit erg belangrijk en met de nieuwe beugel voel je geen immens gewicht op je hoofd.
De prijs is iets waar hij zich nog niet over uit wil laten, want hij wil het apparaat nu natuurlijk interessant maken voor een groot aantal mensen die een PS4 bezitten. Zie het als de eerste iPad. Iedereen dacht dat deze enorm duur zou worden, maar omdat Apple ook wilde dat de installed base enorm zou worden, werd de prijs gedrukt.
Ditzelfde staat met Morpheus wellicht ook te gebeuren, met een prijs van meer dan 400 euro komt Sony niet weg. Ze zijn dus haast wel genoodzaakt hier flink onder te zitten, waarbij 200-250 euro de sweetspot zou zijn.
Ook komt het regelmatig voor dat Sony producten onder productieprijs verkoopt, dit was het eerste jaar met de PlayStation 3 bijvoorbeeld ook het geval
Price has not been driving our development process,”
“The first time people try VR is the most dangerous time. People get used to it after a while, but the first is the most susceptible to motion sickness. So we want to get the hardware right. It was important to get a better panel than the first prototype, and to reduce latency, and now that these have been improved they can start working on plans for production.”
“Now we feel that we have the system, we have passed the threshold that we set out. Then, how cheap we can deliver to the consumer? That’s the second question we’re going to tackle,”
“The number of people who will buy day one hardware will be some kind of reverse function of price, that we understand, but we really need to do it right from day one.”
He also pointed out that, just like the PlayStation 4, price will fall with time. Yoshida was unwilling to hint at a price point, but a focus on the quality of the experience before thinking about cost may lead to a better headset that’s more comfortable for players.
denk dat de G spot echt wel rond de 300 is. Maar we zullen zien.. Ben er zelf nog niet van overtuigd dat ik thuis met zo ding gaat gamen.. Ben je helemaal afgezonderd
ik wil er zelf 1000 euro voor geven dat ze dit maar vlug uitbrengen hoop dat ze op de E3 dit bij hebben wand ik wil het graag testen 🙂
Ik ben hier ook wel erg benieuwd naar. Hopelijk verwordt dit niet tot de zoveelste gimmick die slecht ondersteund wordt. Ik denk hierbij aan de Book of spells en ga zo maar door…
@jimke1:
Ja? Ik zou die 1000 Euro uitgeven aan een spellings-cursus joh…
ik zie een 2de udraw, wa mooie demo’s maar naar 3 maanden onder het stof in de kast
Dit is de toekomst. Over 20 jaar heeft niemand een tv meer. En winkels bestaan ook niet meer. Zo een ding op je hoofd en je kan gamen,tv kijken,internet,pizza bestellen.
http://www.studieplan.nl/opleidingen/nederlands
Hoeft helemaal geen 1000€ te kosten.
Voor 200€ heb je al een aardige basis cursus.
Dan hopen dat de Morpheus rond de 700€ gaat kosten. Dan kan je er voor die 1000€ ook nog mooi 2 games bij kopen. 😉
Dit lijkt me dus grandioos vet. Maar hier moeten wel aaa games mee gaan werken, en niet van die party wii achtige spelletjes
Mensen de 3d displayer ook zo’n bril maar voor films kost ook rond de 1000euro dus
Ps pm is veel hoger kwa spec dus het zou ook rond 700 euro worden als sony hun best doen
Absolute voorwaarde voor mij is dat het apparaat pc-compatible is. De prijs maximaal 300,-.
400 e excl move controllers en camera. 500 incl
@84.241.201..xxx:
Yoshida heeft al gezegd dat het een accessoire is voor de PS4, en daarom zeker niet meer zal kosten dan de PS4 zelf.
@94.210.198..xxx: Dan zul je de oculus ofzo moeten nemen . Deze wordt exclusief voor de ps4 denk ik
Dit word pas next gen gamen, met 120fps denk eens wat allemaal, egt gta spelen haha
@Crazygohan: GTA 5 op ps4 120fps…. Heel graag maar dat redt de ps4 niet hoor en daar gaat een oculus niks aan veranderen.
@92.69.22.xxx: Nou ik denk dat Pachter beter weet waar die het over heeft
@Crazygohan: 120fps totaal. Dat houdt dus in dat het 60fps per oog is. Deze flikkeren om en om waardoor je 3d gaat zien.
En dan nog maar af te wachten of game ontwikkelaars dit kunnen bereiken op de Ps4 omdat de meeste al problemen hebben met het stabiel halen van 60fps.
Of Morpheus moet een soort van upscaling truuk toe passen waardoor het aantal frames verhoogt wordt.
@MightyMostert:
Zitten hier geen 2 schermen in?
@MightyMostert: haha held.
OT: 200-250 euro is indd de perfecte prijs voor de VR.
@84.27.76..xxx: doe even normaal triest kereltje