http://playsense.nl/images/file/img_54f9c7705253c.jpg

Alhoewel een adviesprijs redelijk belangrijk is voor de consument, heeft Sony hier niet naar gekeken tijdens het ontwikkelen van Project Morpheus, zo vertelde Shuhei Yoshida tegenover Polygon. Hij vertelde dat de eerste keer als men een VR-headset gebruikt, dit het belangrijkste moment is. Men raakt er na verloop van tijd aan gewend en de eerste keren bestaat er de grootste kans op ‘motion sickness’, oftewel wagenziek.

Om dit zoveel mogelijk te voorkomen heeft men zich voornamelijk gefocust op de hardware en dit zo perfect mogelijk gemaakt, zodat je geen discomfort ervaart. De latency ligt lager, de schermen zijn in het nieuwe prototype veel beter en met 120fps verloopt alles een stuk realistischer en soepeler. Ook was de manier waarop Morpheus op je hoofd zit erg belangrijk en met de nieuwe beugel voel je geen immens gewicht op je hoofd.

De prijs is iets waar hij zich nog niet over uit wil laten, want hij wil het apparaat nu natuurlijk interessant maken voor een groot aantal mensen die een PS4 bezitten. Zie het als de eerste iPad. Iedereen dacht dat deze enorm duur zou worden, maar omdat Apple ook wilde dat de installed base enorm zou worden, werd de prijs gedrukt.

Ditzelfde staat met Morpheus wellicht ook te gebeuren, met een prijs van meer dan 400 euro komt Sony niet weg. Ze zijn dus haast wel genoodzaakt hier flink onder te zitten, waarbij 200-250 euro de sweetspot zou zijn.

Ook komt het regelmatig voor dat Sony producten onder productieprijs verkoopt, dit was het eerste jaar met de PlayStation 3 bijvoorbeeld ook het geval

Price has not been driving our development process,”

“The first time people try VR is the most dangerous time. People get used to it after a while, but the first is the most susceptible to motion sickness. So we want to get the hardware right. It was important to get a better panel than the first prototype, and to reduce latency, and now that these have been improved they can start working on plans for production.”

“Now we feel that we have the system, we have passed the threshold that we set out. Then, how cheap we can deliver to the consumer? That’s the second question we’re going to tackle,”

“The number of people who will buy day one hardware will be some kind of reverse function of price, that we understand, but we really need to do it right from day one.”

He also pointed out that, just like the PlayStation 4, price will fall with time. Yoshida was unwilling to hint at a price point, but a focus on the quality of the experience before thinking about cost may lead to a better headset that’s more comfortable for players.