Een gebruiker op Reddit heeft zijn verhaal gedaan over zijn ervaring met Sony en zijn gehackte PlayStation Network account. Zijn eigen PlayStation 4 is gedeactiveerd op zijn PSN-account door de hacker en er is vervolgens voor ruim $600 aan content gekocht door de dader. Sony’s klantenservice ziet de ernst van de zaak niet in en vertelde hem vervolgens dat ze geen terugboeking kunnen doen.

Dit is natuurlijk al erg genoeg, maar daar blijft het niet bij. Doordat de hacker zijn PS4 heeft gedeactiveerd en met de gelinkte credit card $600 heeft uitgegeven, is de maximale terugboeking die Sony kan maken slechts $150. Dit omdat het bedrag dat je maximaal in je PlayStation Network portemonnee kunt hebben gelimiteerd is tot $150. De gelinkte credit card is iets waar Sony geen verantwoordelijkheid voor neemt en dus is alles boven de $150 als het ware ‘verloren’.

Nu zou je dit in perspectief kunnen zetten dat het inderdaad niet Sony’s verantwoordelijkheid is wanneer er fraude wordt gepleegd, maar die van de credit card maatschappij. De gebruiker wordt alleen vertelt dat mocht hij contact opnemen met zijn credit card maatschappij, Sony zijn account zal blokkeren. Dit is iets wat Sony vaker heeft gedaan, de gebruiker krijgt dan wel zijn geld terug, maar zal zijn PSN-account volledig verliezen. Dit is natuurlijk erg cru en een eigenlijk belachelijke policy. Met een geblokkeerd PSN-account raakt hij namelijk alles kwijt, aankopen, trophies, savegames etc.

Om de situatie nog erger te maken, heeft de gebruiker de komende zes maanden geen toegang tot zijn account. Doordat de hacker zijn PS4 heeft gedeactiveerd en zijn of haar eigen PS4 geactiveerd heeft, zal de gedupeerde zes maanden moeten wachten tot er een nieuwe PS4 geactiveerd kan worden.

Een Sony vertegenwoordiger zou momenteel naar de situatie aan het kijken zijn. Maar dit is pas nadat het verhaal van het slachtoffer viral is gegaan. Het bewijst namelijk maar al te goed dat de huidige policy die Sony hanteert aan alle kanten lek is.