Review: Tales from the Borderlands – Episode 2: Atlas Mugged – Eind vorig jaar verscheen de eerste episode van Tales from the Borderlands en deze diende echt als een introductie. We leerden de hoofdrolspelers en speelbare personages Rhys en Fiona kennen, maar ook andere karakters die in het verloop van het verhaal een rol zullen spelen. Deze nieuwe Borderlands ervaring kostte ons wat gewenning, maar het was toch vooral erg vermakelijk. Het is een typische point & click ervaring met de nadruk op het verhaal en de personages, zoals we dat kennen van Telltale Games, maar dan wel in een wat hoger tempo en met vooral meer humor. Dit is in de tweede episode niet anders. Deze aflevering is weliswaar korter, maar daarom niet minder leuk. Integendeel zelfs: deze episode is zelfs beter dan de eerste en hieronder leggen we graag uit waarom.

Personages worden steeds interessanter

In de eerste episode kom je er achter dat Rhys samen met zijn collega Vaughn het bedrijf van Handsome Jack, Hyperion, wil belazeren. Door de gevolgen van een uit de hand gelopen onderhandeling op Pandora leren ze allebei de zusjes Fiona en Sasha kennen. In deze tweede episode zie je dat men door verschillende gevaarlijke situaties, die soms ook grappig zijn, een band met elkaar opbouwen. Dit terwijl elk personage een ander motief heeft, maar men elkaar toch nodig lijkt te hebben. Telltale Games weet opnieuw door fijn schrijfwerk interessante personages neer te zetten die boeiend blijven om te volgen. Ze hebben allemaal hun eigen trekjes, evenals een eigen verhaal.

Dat ze een eigen verhaal hebben, wordt in deze aflevering veel duidelijker. Zo hebben Rhys en Vaughn zonder veel te verklappen nog steeds last van Hyperion, wat voor een aantal grappige situaties zorgt. Fiona en haar zus Sasha zitten meer in over het verleden en dat maakt het verhaal als geheel interessant door de hele episode heen. Je leert op een mooie manier meer over de personages en hun visies, maar de rode draad van deze episode is ook erg sterk. Men werkt nog steeds naar een gezamenlijk doel toe en dat is een mysterie ontrafelen om zo wellicht een nieuwe Vault te openen.

Vertrouwde, maar vermakelijke gameplay

In deze episode zien we opnieuw dezelfde mechanieken als in de eerste episode. Dit is geen ramp, want het zorgt ervoor dat je niet alleen maar in ruimtes loopt en op zoek bent naar voorwerpen of gesprekken met andere personages moet aanknopen. Nee, de game wisselt een variatie van situaties af, waardoor het nooit saai wordt. De ene keer moet je een bommenregen ontwijken door van links naar rechts te bewegen en later ben je met het robotoog van Rhys de omgeving aan het scannen om iets op te lossen. Het vangen van objecten door middel van de analoge stick en R2 is ook terug, maar vervelend zal het nooit worden.

Humor en tempo voeren opnieuw de boventoon

Dit komt met name door de afwisseling en ook door de gesprekken die je voert. Hier kun je opnieuw keuzes maken in je antwoord, wat later weer gevolgen kan hebben. Het is de gameplay die je veel ziet in de titels van Telltale Games, maar in Tales from the Borderlands ligt het tempo hierbij aanzienlijk hoger en vooral in deze episode valt er genoeg te lachen. Zo zorgt een oude bekende in de vorm van Scooter voor een komische noot door zichzelf te introduceren, wat voor een gênant moment zorgt. Hij wordt namelijk op de kenmerkende wijze geïntroduceerd die we van Borderlands kennen. Hij neemt namelijk een pose aan, denkend dat anderen dat ook zien. Dat is echter niet het geval, wat voor een ongemakkelijke – en dus grappige – situatie zorgt.

Soortgelijke gebeurtenissen komen vaker voor en de interactie tussen Rhys en Handsome Jack werkt bijvoorbeeld ook op de lachspieren. De laatstgenoemde keert terug via een hologram en geeft zo een extra komisch accent aan het geheel, maar wat deze episode zo tof maakt, is de ontwikkeling die de personages door maken na hun introductie. Hierdoor wordt het alleen maar interessanter en Telltale Games weet ook door de ontknoping in deze episode ons op het puntje van onze stoel te krijgen. Het is zo jammer dat we dit niet in detail kunnen beschrijven vanwege spoilers, maar laten we zeggen dat we nu helemaal niet meer kunnen wachten op de volgende episode.

Tales from the Borderlands lijkt echt een schot in de roos te zijn van Telltale Games. Men heeft net als in de eerste episode de stijl en sfeer van Borderlands perfect weten over te brengen naar een episodische game met point & click elementen. Het tempo is nooit te traag en er gebeuren veel dingen achter elkaar, waardoor er genoeg afwisseling is. In deze episode zagen we meer van de personages en hoe ze werkelijk zijn. Door fijn schrijfwerk zijn de gesprekken boeiend en dit staat los van de keuzes die je maakt. De humor is vaker aanwezig en werkt voldoende op de lachspieren. Het is als geheel een toffe episode met onverwachte gebeurtenissen, vermakelijke puzzels, humor en welk gesprek je ook voert, het is allemaal met veel aandacht geschreven en uitgewerkt. Het is wel een flink kortere episode (1,5 tot 2 uur), maar deze aflevering is kwalitatief sterker en daarom zeker een aanrader.

• De sfeer en stijl van Borderlands
  • Meer aandacht voor de personages
  • Humorvolle momenten