Maker OnLive toont geldverdeling per verkochte game

http://www.psx-sense.nl/plaatjes/img_4b8530dbcc88b.jpg

Steve Perlman, de maker van OnLive, een nieuw opkomend cloud computing platform voor games, heeft een opmerkelijke dia getoond tijdens één van zijn presentaties. Het gaat hier om de anatomie van een 60 dollar kostende videogame, en wie nu eigenlijk wat krijgt. In zijn pie chart laat hij bijvoorbeeld zien dat 27 dollar naar de uitgever van de game gaat, bedoeld voor ontwikkelkosten, marketing en andere uitgaven.

Het ding is namelijk dat de uitgevers 45 dollar ontvangen en de retailers een winstmarge hebben van 15 dollar. Van deze 45 dollar trek je dan de kosten af van bijvoorbeeld; 7 dollar voor licentiekosten aan de makers van de consoles. Het fysieke proces van het maken van de game, inpakken en verzenden kost slechts 4 dollar per stuk, en aangezien niet alle games ook daadwerkelijk verkocht worden, betaalt men gemiddeld 7 dollar voor het retourneren van de games. Natuurlijk is het retourneren van de game niet altijd aan de orde en kan men bezuinigen op het inpak of verzendproces, dus de bedragen kunnen variëren. Maar het zorgt er dan meestal voor dat er zo’n 27 dollar overblijft per verkochte game.

Het digitaal aanbieden van games is dus, financieel gezien, veel verstandiger voor de uitgever en iets minder vriendelijk tegenover de retailers. Wanneer men namelijk de winstmarge voor de retailer weet weg te werken plus de retourkosten en het fysieke ontwikkelingsproces, dan kunnen ze maar liefst 53 dollar ontvangen per verkochte game. Mits, natuurlijk dezelfde adviesprijs aangehouden wordt. En dat is een flink verschil met de 27 dollar die ze nu uitgekeerd krijgen. En aangezien de technologie op het moment voorop loopt en het digitaal aanbieden van games steeds populairder wordt (zie Steam), is de kans groot dat we straks al onze games online gaan aanschaffen, of natuurlijk streamen met OnLive.

  1.    1267 XP
    luctheman's avatar

    nee, dat is toch niet leuk? kunnen ze dan niet gewoon op een website van de uitgever het spel te koop zetten? dat je ze in ieder geval aan kan raken ofzo?

  2.    6677 XP
    Myx's avatar

    Hoesjes blijven mijn ding.

  3.    65 XP
    Anotai's avatar

    Als ik dan b.v GOW 3 moet downloaden van 35 gig dan heb tegen de kerst binnen…..nee hoor geef mij ook maar gewoon het spel in een hoesje

  4.    4204 XP
    afca-yuri's avatar

    Ik heb momenteel ook liever hoesjes. Maar als de online games nou stukken goedkoper gaan aanbieden zal ik dat toch wel gaan overwegen. Dat ze alles digitaal aanbieden is natuurlijk gewoon een kwestie van tijd.

  5.    14 XP
    TaFfinSki's avatar

    Verzamelen doe je thuis. Je zet je games in een kast (of waar dan ook). Af en toe een game (uit)lenen etc.
    Digitaal verzamelen zie ik nog ff niet zitten.

  6. Anoniem -   
    Davey's avatar

    Leuk PS3 nieuws dat OnLive =D!