Review: Heavy Rain

Review Heavy Rain – Dit is weer één van die games die de discussie over de evolutie van videogames in het algemeen weer eens flink aanwakkert. Wat men de laatste tijd tracht te doen in videogames is om meer emotie bij de speler over te brengen en het verhaal meer diepgang te laten krijgen. En dit is dan ook precies wat Heavy Rain probeert te doen, de kloof tussen videogames en films wordt met deze game ontzettend klein en alhoewel Heavy Rain je waarschijnlijk niet aan het huilen zal maken, raakt het je wel. Maar of dit allemaal nu wel zo’n goed idee is geweest voor deze enorm artistieke game? Dat lees je in deze review.

Flinke doos tissues een pré?

Het is aannemelijk dat Heavy Rain je hoogstwaarschijnlijk niet aan het huilen zal krijgen. Maar de manier waarop Heavy Rain in weet te spelen op de emoties van de speler is werkelijk waar verbluffend. Nooit eerder hebben we een game gezien die dit zo goed wist klaar te spelen als Heavy Rain. Mocht je het nieuws rond Heavy Rain hebben gevolgd, dan weet je inmiddels ongetwijfeld al dat het draait om vier hoofdrolspelers die erop uit zijn om een seriemoordenaar, beter bekend als de Origami Killer, te vinden. Het verhaal kent ontzettend veel diepgang en is niet iets wat menig kind tot 14 jaar zal begrijpen. Het is dan ook een game die meer gericht is op volwassenen en zowel het hardcore gamer publiek aanspreekt als de mainstream. Het leeftijdsadvies van 18+ is dan ook niet alleen voor het geweld bedoeld maar ook omdat iedereen onder de 14 het simpelweg waarschijnlijk niet of deels zal begrijpen.

Aparte manier van besturen

De manier waarop je Heavy Rain als het ware bestuurt wijkt flink af van de gebruikelijke controlschema’s. Zo voelen de bewegingen die je maakt natuurgetrouw aan in contract met de besturing, een astma-pompje pakken is bijvoorbeeld je analoogstick van onder een halve slag naar boven duwen. Waarop de personage het dan weer uit zijn broekzak haalt. Dit zie je eigenlijk bij elke manier van besturen wel weer terug, en vooral het verschonen van een baby had nogal aparte controls. Ondanks het feit dat het natuurgetrouw was voelde het toch vaak ook apart aan. Je bent al jaren gewend games op een bepaalde manier te besturen, en ineens gooit Heavy Rain roet in het eten en moet het compleet anders. Ik wil niet beweren dat de verandering slecht is, maar aan alles moet je wennen.

Grafisch verbluffend

Het is altijd maar weer een gewaagde bewering, aangezien we ook nog games als Uncharted 2 en Killzone 2 hebben maar we gaan het dan toch echt zeggen; Heavy Rain is grafisch op het moment van schrijven, het meest verbluffende wat we ooit hebben gezien op de PlayStation 3. Niet alleen is het verhaal van de game één van de meest belangrijke factoren in Heavy Rain, ook het grafische aspect draagt bij aan de beleving ervan. De kwaliteit van detail ligt immens hoog en de omgevingen zijn intens en spectaculair om te zien, maar wel af en toe wat kaal, zoals het politiebureau. En het moge duidelijk zijn dat de regen de naam van de game eer aan doet, want sodeju wat wordt regen en haar achterblijvende afdruk goed op het scherm weergegeven.

En dat is niet het enige, alle personages zijn tot in detail verwerkt en na een poosje spelen heb je niet eens meer door dat dit een game is. Je zit gewoon een interactieve film te beleven midden in je woonkamer, en als er iets tof is, geloof ons, dan is dat het. De animaties daarentegen, die zijn weer wat minder. De personages bewegen soms wat apart, niet op een storende manier, maar we hadden het liever wat beter gezien.

[nggallery id=175]

Rewind and replay

Als één van je personages doodgaat, dan ga je verder met de overige 3. Tenminste, dat kan je doen. Helaas kan je zo weer terug naar de vorige scene om dit keer alles goed te doen. Leuk voor degene die voor de ‘Vier Helden’ trofee gaat (alle paragnosten nog in leven), maar het verkloot de verhaallijn en de filmische ervaring. Quantic Dream had er beter aan gedaan deze mogelijkheid pas na een keer uitspelen te unlocken. Voor trophy hunters is deze functie natuurlijk onmisbaar, maar hier geldt: trophy hunten doe je in het geval van Heavy Rain na de eerste keer uitspelen. Als je de spel voor de eerste keer speelt, ga dan gewoon op je dooie gemakje dit normaal doen en laat het speelplezier zich niet bederven omdat je trophies wilt halen.

Een volgende stap in de game geschiedenis?

Heavy Rain is anders. Anders dan schiet iedereen dood en stap in het vliegtuig. Anders dan spring jezelf een weg door het level. Niet dat shooter-games en LittleBigPlanet slecht zijn, maar Heavy Rain is heel anders. Je kan de komende jaren verwachten dat andere ontwikkelaars elementen van Heavy Rain gaan kopiëren. Misschien dat we zelfs nog meer filmachtige games gaan krijgen, Heavy Rain is immers tot dusver de enige op dat gebied die het echt goed doet. Zeker is in elk geval dat Heavy Rain een volgende stap in de geschiedenis van de games is. En naar ons idee is het dan ook zo dat Heavy Rain net zoveel voor de gamesindustrie gaat doen als dat GTA dat deed.

De Nederlandse stemmen

Ondanks de vrij verbluffende cast met onder andere Carice van Houten en Ellen ten Damme, is de Nederlandse voice-over om te huilen. In vergelijking met de Engelse-versie is het slecht geacteerd en komt het heel vaak zeer nep en geforceerd over. Het inspreken van games is iets anders dan het inspreken van tekenfilms, en blijkbaar beseften ze dit niet helemaal tijdens de Nederlandse voice-overs. De Engelse is echter perfect en kent een prachtige voice-acting. Onze tip is dan ook, gebruik de Engelse stemmen met Nederlandse ondertiteling.

Conclusie Youri

Heavy Rain gooit het over een heel andere boeg dan andere games en daar hebben veel gamers zeker op gewacht. De graphics zijn uitmuntend, de animaties konden beter. De besturing is even wennen maar daarna perfect voor de game. Voeg daar het keuzesysteem aan toe en je hebt een never-seen-before game die eigenlijk thuishoort in iedere collectie!

Conclusie Roy

De ietwat trage gameplay van Heavy Rain is wellicht niet helemaal voor mij weggelegd, maar desondanks heb ik er toch enorm van genoten. Ook ik liep af en toe tegen de lamp met de besturing, en vond het op sommige momenten zelfs tergend. De quick-time-events vind ik leuk uitgewerkt, en passen zeker goed in deze game. Voor iedereen die geen probleem heeft met af en toe wat trage gameplay en opzoek is naar een echte filmische ervaring in de vorm van een videogame, heeft aan Heavy Rain een hele goede.

• Geweldige graphics die een flinke indruk achterlaten
  • De kloof tussen games en film wordt met deze game alsmaar kleiner
  • Bloedstollend verhaal

• Soms wat trage gameplay
  • Besturing niet altijd even goed
  • Nederlandse voice-over komt vrij ‘nep’ over, en is slecht geacteerd

Spannende launch trailer voor de Heavy Rain en Beyond: Two Souls bundel
Gepubliceerd op 2 Mrt, 2016 om 09:59
Review: Heavy Rain (PS4)
Gepubliceerd op 1 Mrt, 2016 om 09:34
Nieuwe video laat de grafische vooruitgang van Heavy Rain op de PlayStation 4 zien
Gepubliceerd op 26 Feb, 2016 om 13:00
Heavy Rain leverde Sony rond de $100 miljoen op
Gepubliceerd op 22 Apr, 2013 om 12:27
  1.    384 XP
    Boydaamans's avatar

Kan het cijfer niet zien maar het zou vast wel hoog zijn

2. Anoniem -
    Willem's avatar

Er wordt echter niets gezegd over de problemen van Heavy Rain. De forums staan er vol mee en ook ik kan geen enkele chapter meer laden na een crash in chapter ‘solving the puzzle’. Muziek en stemmen lopen vaak niet synchroon of je krijgt een dikke glitch. Bergrijp me niet verkeerd, Heavy Rain is een topgame maar er is sprake van zeer slecht programmeer werk waarmee ik 65 euries voor een game teveel vind!

3.    199 XP
    FBIman66's avatar

Iedereen!:
    Deze spel is ontzettend vet hard maar er zijn veel bugs!
    sound bugs, Screen bugs enz. Dus wees niet verrasd als je bugs krijgt.
    Dank voor het lezen 😀

FBIman66

4. crew Management -    4118 XP
    M4GN3T's avatar

@Willem: We gingen er tijdens het schrijven van de review er vanuit dat dit opgelost zal worden d.m.v. een patch.

5. Anoniem -
    Willem's avatar

@M4GN3T:
    Ik begrijp je punt, alleen bij het installeren van de game moest je al een patch installeren van 233 mb! Zegt dat al niet genoeg? Op de Playstation forums van de US, UK en NL staat het vol met deze problemen en bij velen ontploft de bom nu helemaal omdat ze naast het crashen van de game nu te maken hebben met een glitch in de OS waarbij de klok bij de oude ps3’s vastloopt. De game wil niet eens meer laden. Wanneer je te maken hebt met zoveel bugs in een game zou je daar dan niet wat over hebben moeten melden in je review?

6.    514 XP
    Dead-M's avatar

Ik heb helemaal geen bugs whatso-ever ondervonden, alleen 1 keertje heel ff dat de ondertiteling niet goed meeliep
    voorderest alles goed hoor (Behalve dan de suxasses besturing, dat is gewoon kut want het werkt/reageert niet goed!)

7. Anoniem -
    Grumbl3's avatar

Helemaal mee eens. Ik heb het spel gisteren uitgespeeld. Een echte ervaring kan ik je wel vertellen.

8.    1970 XP
    jimke1's avatar

heb de game al eens uit gespeeld .
    en het voelt gewoon geweldig aan
    het verhaal is geweld dit heb ik nog niet meegemaakt in een game
    ik zou zegen maak daar maar een vervolg op

9.    276 XP
    ClankStar's avatar

@Willem:
    1. Tijdens het spelen liep de game alleen in het begin enkele keren tijdelijk vast. Daarna nooit geen last meer van gehad en verwacht daar nog een patch voor.
    2. Ik heb de game gespeeld op een PS3 Slim dus zie geen enkele reden over PS3 classic problemen te gaan praten in een GAME review.

Hoop dat het nu duidelijk voor je is ;).

10.    947 XP
    patrickg's avatar

ik heb opzich niet echt zo veel last gehad met de nederlandse versie van heavy rain? die vond ik nog best wel goed

11.    508 XP
    NightHawk's avatar

Ik heb me goed vermaakt met de demo, maar ik ga wachten tot ie in de budget bak ofzo ligt, wat geld sparen voor God of War 3 en later Red Dead Redemption (die ik beiden toch wel hoger inschat dan Heavy Rain).

12. Anoniem -
    trihorn's avatar

De “enige” filmachtige game??? Klaarblijkelijk zijn de reviewers de onovertroffen serie Tex Murphy games vergeten, ooit begonnen met Under a Killing moon en als topper de “The Pandora Directive”. Mijn eerste reactie bij het zien van Heavy Rain was dan ook…. ‘hehe, eindelijk een old school adventure game in de sfeer van Tex Murphy’… maar goed
    Mooie game

13.    4204 XP
    afca-yuri's avatar

deze game lijkt me echt top. maar na de demo te hebben gedaan vond ik het idd een wat trage gameplay. daarom ben ik bang dat het me wat snel gaat irriteren

14.    4889 XP
    7th-son's avatar

tex murphy is meer een adventure dacht ik?
    je zou het beter kunnen vergelijken met bv Dragons Lair

15.    4528 XP
    ps3dennis's avatar

@Willem: Heb hier nog geen last van gehad. Stemmen lopen vaak niet synchroon: heb een denon receiver met Lipsynchronisatie :). Je hebt er wel veel voor betaald 65 euro, kan hem hier kopen vanaf 49 euro, dit is tegenwoordig met veel nieuwe games zo in mijn woonplaats, dat ik ze al voor 50a55 euro kan kopen.

16.    161 XP
    madcat's avatar

Ik snap het ook niet die verhalen over die bugs, heb Heavy Rain zelfs bijna al twee keer uitgespeeld, misschien 1 keer kleine vertraging in het geluid opgemerkt, maar verder nul komma nul problemen…. 🙂

17.    161 XP
    madcat's avatar

p.s. = en ik heb een PS3 classic, wellicht juist daarom….. 🙂

18.    421 XP
    Rhox's avatar

Prachtig spel, zeker een plus ervaring op gebied van ‘nieuwe generatie’ games!
    Gameplay went wel en neemt je ook meteen mee in het spel 🙂
    Een SURPLUS game die in jou collectie hoort!

19. Anoniem -
    Anoniem's avatar

uitstekende review. Bij mij scoort het spel 9.3, en inderdaad, de Nederlandse stemmen zijn niet geloofwaardig (ik ben zelf Belgische, dus misschien ben ik bevooroordeeld). Ik heb het spel 2 maal gespeeld in het Engels met Nederlandse ondertitels, en dat werkt voor mij het best. Enne…niet omdat ik een vrouw ben of zo, maar ik heb wel bijna gehuild toen één van mijn favoriete hoofdpersonages het loodje legde.

een schitterend spel! http://heavyrain-game.blogspot.com/2010/03/ik-heb-norman-vermoord.html

20.    260 XP
    marcovk's avatar