Review Heavy Rain – Dit is weer één van die games die de discussie over de evolutie van videogames in het algemeen weer eens flink aanwakkert. Wat men de laatste tijd tracht te doen in videogames is om meer emotie bij de speler over te brengen en het verhaal meer diepgang te laten krijgen. En dit is dan ook precies wat Heavy Rain probeert te doen, de kloof tussen videogames en films wordt met deze game ontzettend klein en alhoewel Heavy Rain je waarschijnlijk niet aan het huilen zal maken, raakt het je wel. Maar of dit allemaal nu wel zo’n goed idee is geweest voor deze enorm artistieke game? Dat lees je in deze review.

Flinke doos tissues een pré?

Het is aannemelijk dat Heavy Rain je hoogstwaarschijnlijk niet aan het huilen zal krijgen. Maar de manier waarop Heavy Rain in weet te spelen op de emoties van de speler is werkelijk waar verbluffend. Nooit eerder hebben we een game gezien die dit zo goed wist klaar te spelen als Heavy Rain. Mocht je het nieuws rond Heavy Rain hebben gevolgd, dan weet je inmiddels ongetwijfeld al dat het draait om vier hoofdrolspelers die erop uit zijn om een seriemoordenaar, beter bekend als de Origami Killer, te vinden. Het verhaal kent ontzettend veel diepgang en is niet iets wat menig kind tot 14 jaar zal begrijpen. Het is dan ook een game die meer gericht is op volwassenen en zowel het hardcore gamer publiek aanspreekt als de mainstream. Het leeftijdsadvies van 18+ is dan ook niet alleen voor het geweld bedoeld maar ook omdat iedereen onder de 14 het simpelweg waarschijnlijk niet of deels zal begrijpen.

Aparte manier van besturen

De manier waarop je Heavy Rain als het ware bestuurt wijkt flink af van de gebruikelijke controlschema’s. Zo voelen de bewegingen die je maakt natuurgetrouw aan in contract met de besturing, een astma-pompje pakken is bijvoorbeeld je analoogstick van onder een halve slag naar boven duwen. Waarop de personage het dan weer uit zijn broekzak haalt. Dit zie je eigenlijk bij elke manier van besturen wel weer terug, en vooral het verschonen van een baby had nogal aparte controls. Ondanks het feit dat het natuurgetrouw was voelde het toch vaak ook apart aan. Je bent al jaren gewend games op een bepaalde manier te besturen, en ineens gooit Heavy Rain roet in het eten en moet het compleet anders. Ik wil niet beweren dat de verandering slecht is, maar aan alles moet je wennen.

Grafisch verbluffend

Het is altijd maar weer een gewaagde bewering, aangezien we ook nog games als Uncharted 2 en Killzone 2 hebben maar we gaan het dan toch echt zeggen; Heavy Rain is grafisch op het moment van schrijven, het meest verbluffende wat we ooit hebben gezien op de PlayStation 3. Niet alleen is het verhaal van de game één van de meest belangrijke factoren in Heavy Rain, ook het grafische aspect draagt bij aan de beleving ervan. De kwaliteit van detail ligt immens hoog en de omgevingen zijn intens en spectaculair om te zien, maar wel af en toe wat kaal, zoals het politiebureau. En het moge duidelijk zijn dat de regen de naam van de game eer aan doet, want sodeju wat wordt regen en haar achterblijvende afdruk goed op het scherm weergegeven.

En dat is niet het enige, alle personages zijn tot in detail verwerkt en na een poosje spelen heb je niet eens meer door dat dit een game is. Je zit gewoon een interactieve film te beleven midden in je woonkamer, en als er iets tof is, geloof ons, dan is dat het. De animaties daarentegen, die zijn weer wat minder. De personages bewegen soms wat apart, niet op een storende manier, maar we hadden het liever wat beter gezien.

[nggallery id=175]

Rewind and replay

Als één van je personages doodgaat, dan ga je verder met de overige 3. Tenminste, dat kan je doen. Helaas kan je zo weer terug naar de vorige scene om dit keer alles goed te doen. Leuk voor degene die voor de ‘Vier Helden’ trofee gaat (alle paragnosten nog in leven), maar het verkloot de verhaallijn en de filmische ervaring. Quantic Dream had er beter aan gedaan deze mogelijkheid pas na een keer uitspelen te unlocken. Voor trophy hunters is deze functie natuurlijk onmisbaar, maar hier geldt: trophy hunten doe je in het geval van Heavy Rain na de eerste keer uitspelen. Als je de spel voor de eerste keer speelt, ga dan gewoon op je dooie gemakje dit normaal doen en laat het speelplezier zich niet bederven omdat je trophies wilt halen.

Een volgende stap in de game geschiedenis?

Heavy Rain is anders. Anders dan schiet iedereen dood en stap in het vliegtuig. Anders dan spring jezelf een weg door het level. Niet dat shooter-games en LittleBigPlanet slecht zijn, maar Heavy Rain is heel anders. Je kan de komende jaren verwachten dat andere ontwikkelaars elementen van Heavy Rain gaan kopiëren. Misschien dat we zelfs nog meer filmachtige games gaan krijgen, Heavy Rain is immers tot dusver de enige op dat gebied die het echt goed doet. Zeker is in elk geval dat Heavy Rain een volgende stap in de geschiedenis van de games is. En naar ons idee is het dan ook zo dat Heavy Rain net zoveel voor de gamesindustrie gaat doen als dat GTA dat deed.

De Nederlandse stemmen

Ondanks de vrij verbluffende cast met onder andere Carice van Houten en Ellen ten Damme, is de Nederlandse voice-over om te huilen. In vergelijking met de Engelse-versie is het slecht geacteerd en komt het heel vaak zeer nep en geforceerd over. Het inspreken van games is iets anders dan het inspreken van tekenfilms, en blijkbaar beseften ze dit niet helemaal tijdens de Nederlandse voice-overs. De Engelse is echter perfect en kent een prachtige voice-acting. Onze tip is dan ook, gebruik de Engelse stemmen met Nederlandse ondertiteling.

Conclusie Youri

Heavy Rain gooit het over een heel andere boeg dan andere games en daar hebben veel gamers zeker op gewacht. De graphics zijn uitmuntend, de animaties konden beter. De besturing is even wennen maar daarna perfect voor de game. Voeg daar het keuzesysteem aan toe en je hebt een never-seen-before game die eigenlijk thuishoort in iedere collectie!

Conclusie Roy

De ietwat trage gameplay van Heavy Rain is wellicht niet helemaal voor mij weggelegd, maar desondanks heb ik er toch enorm van genoten. Ook ik liep af en toe tegen de lamp met de besturing, en vond het op sommige momenten zelfs tergend. De quick-time-events vind ik leuk uitgewerkt, en passen zeker goed in deze game. Voor iedereen die geen probleem heeft met af en toe wat trage gameplay en opzoek is naar een echte filmische ervaring in de vorm van een videogame, heeft aan Heavy Rain een hele goede.

• Geweldige graphics die een flinke indruk achterlaten
  • De kloof tussen games en film wordt met deze game alsmaar kleiner
  • Bloedstollend verhaal