http://playsense.nl/images/file/img_55264994114f9.jpg

YouTube is constant bezig om ervoor te zorgen dat de makers van video’s meer kunnen verdienen met hun kanalen en de daarbij horende content. Vandaar dat men een aantal kanalen van formaat op de hoogte heeft gesteld van een nieuwe abonnementsdienst. Bronnen vertellen aan The Verge dat de abonnementsdienst van YouTube 10$ per maand gaat bedragen.

Voordelen van het abonnement zouden moeten zijn dat je geen reclame meer te zien krijgt en je zelf video’s kunt opslaan op je mobiel, een naam voor de service zou men nog niet hebben. Verder kunnen kanalen er straks voor kiezen om bepaalde video’s achter een paywall te stoppen, zodat alleen betalende leden en dus abonnees bij deze video’s kunnen.

YouTube houdt momenteel 45% van alle inkomsten die via hun ads gegenereerd worden, uiteraard kun je er ook zelf handmatig advertenties in editten, daar bemoeit YouTube zich dan verder weer niet mee. Het idee is dat content creators straks ook 55% zullen krijgen uit de spaarpot met abonnementsgeld dat YouTube binnenhaalt, hoeveel je precies krijgt is afhankelijk van hoeveel views je bereikt via betalende leden.

YouTubers zijn verplicht mee te doen aan dit nieuwe model. Weigeren ze de nieuwe voorwaarden? Dan worden hun video’s op privé gezet en hebben ze helemaal niets meer. Dit is ook precies waarom je content beter onder je eigen naam kunt verspreiden dan via YouTube, zeggenschap is er haast niet. Kans is dan ook groot dat enkele content creators straks liever een website opstarten en daar hun eigen video’s hosten, aangezien YouTube steeds meer macht krijgt.

Of mensen daadwerkelijk bereid zijn te betalen is nog onzeker, er ontstaan immers nu al veel reacties op het web die melden dat AdBlock hetzelfde doet. AdBlock is alleen erg slecht voor het internet, iets wat we ook merken op PSX-Sense. Dankzij AdBlock lopen content creators en websites immers forse inkomsten mis, soms wel de helft. Hiermee wordt het steeds moeilijker om content gratis te kunnen aanbieden en ook content te kunnen blijven maken. Stel er ontstaat een wereld waarin iedereen AdBlock zou gebruiken, dan bestonden een hele hoop sites niet meer. Ook zorgt het steeds hoger wordende gebruik van AdBlock voor ‘ergere’ advertenties die de plug-in proberen te ontlopen.

Enkele websites hebben er zelfs al voor gekozen om mensen met AdBlock te weigeren, iets wat YouTube ook zou kunnen introduceren. Een veelgebruikte techniek is ook om mensen met AdBlock te weigeren van bepaalde functionaliteit, zoals men op Tweakers.net bij prijsvragen doet.

YouTube’s grootste kanalen zijn gaming gerelateerd en gaming is dan ook de grootste categorie op YouTube.

“While we can’t comment on ongoing discussions, giving fans more choice to enjoy the content they love and creators more opportunity to earn revenue are always amongst our top priorities,”