DLC Special: Behemoth en de vier nieuwe hunters – Eind vorige maand kon je lezen dat onze Lennard aan de slag was gegaan met de eerste uitbreiding voor Evolve. De nieuwe content is inmiddels beschikbaar en recent hebben we wat langer gestoeid met de nieuwe hunters en het kersverse monster. Zo kwamen we er definitief achter dat Turtle Rock Studios met deze DLC een erg toffe uitbreiding heeft ontwikkeld, welke een must have is voor de fanatieke Evolve speler. De nieuwe hunters voelen allemaal fris aan en hebben allen vaardigheden die uniek zijn. Het nieuwe monster Behemoth voegt ook weer net een andere speelstijl toe. Hieronder gaan we meer in op de details van de eerste content die deel uitmaakt van de Season Pass.

They see me rollin´

Na Goliath, Kraken en Wraith heeft Turtle Rock Studios met Behemoth een nieuw monster toegevoegd en daarmee ook een nieuwe speelstijl voor degenen die graag met de monsters spelen. Hij is veruit het grootste monster en hoewel zijn verschijning lomp oogt, is hij dat zeker niet, want met één druk op de knop rol je voor een bepaalde tijd door het level heen. Tijdens het rollen kun je kleinere monsters snel doden om ze vervolgens op te eten, zodat je lekker vlot kunt evolueren. Tijdens een gevecht met de hunters kan je natuurlijk over ze heen rollen om ze zo schade aan te brengen, maar ook kan je de groep hierdoor uiteendrijven. Dit werkt simpel, fijn en geeft net een andere dimensie aan de strijd.

Met Behemoth moet je namelijk goed de gevechten opzetten wil je echt effectief zijn. Je kunt door middel van zijn vaardigheden de hunters in de val lokken en dan toeslaan. Het monster komt het beste uit de verf als je ervoor zorgt dat de hunters niet veel kanten op kunnen, zoals in de gang van een basis. Op deze manier staan de hunter bij elkaar en kun je Behemoth´s vaardigheden het beste benutten. Zo kan hij Lava Bombs werpen die veel schade aanrichten als de hunters zich in de radius van deze aanval bevinden. Je kunt zelf kiezen waar deze bommen terechtkomen, maar hierbij is wel enige timing vereist voor het beste effect. Met de Tongue Grab kun je naast het vangen van kleine monsters ook tijdens het gevecht hunters naar je toe trekken om ze vervolgens met mêlee aanvallen kapot te beuken.

Aangezien Behemoth het zwaarste en grootste monster is in de game, kun je jezelf voorstellen dat de mêlee aanvallen niet snel zijn, maar wel erg effectief als ze eenmaal aankomen. De Rock Wall (tijdelijk opgeworpen muur) die je dan ook nog kan gebruiken zorgt ervoor dat hunters van elkaar worden gescheiden en dat je er eentje zelfs kan insluiten om maximale schade toe te brengen. In bepaalde modi, zoals Hunt, kun je dit tevens handig inzetten om de groep hunters te blokkeren om zo de generator kapot te slaan. Je kunt met de vaardigheid dus even wat tijd winnen. De laatste aanval is Fissure, waarmee je een golf aan destructie aanricht die de hunters op het pad kunnen desoriënteren. Behemoth is dus groot, maar voelt door zijn mobiliteit en vaardigheden niet geheel log aan. Je moet meer de acties plannen en dat is weer iets nieuws.

De nieuwe hunters

In de eerste uitbreiding zitten vier nieuwe hunters, één voor elke klasse in de game. Dat zijn Crow (Trapper), Sunny (Support). Torvald (Assault) en als laatste Slim (Medic). Het mooie aan al deze nieuwe hunters is dat ze vernieuwend en fris aanvoelen. De vaardigheden die ze hebben, voelen echt nieuw aan en hierdoor hebben ze allemaal een eigen speelstijl. Zo heeft Crow een soort vleermuis bij zich met de naam Cobi en als Trapper zoek je met dit dier het monster op door hem op pad te sturen. Hij lokaliseert het monster dan en vervolgens kun je die met Crow´s Stasis Gun vertragen. Deze kun je op twee manieren gebruiken. Door snel te schieten vertraag je het monster beetje bij beetje, maar laad je het wapen op, dan kan hij het monster in één klap zeer zwaar vertragen.

Is het monster vertraagd, dan kun je met de Kinetic Long Rifle het monster flink beschadigen. Je kunt er dan voor kiezen om snel te schieten of om een schot op te laden, waardoor deze de bepantsering van bijvoorbeeld Behemoth volledig negeert. Je bent met Crow echt een offensieve jager en dat maakt hem tot een erg gave Trapper. De nieuwe Medic, Slim, is ook meteen een favoriet geworden van ons in die klasse. Ten eerste is zijn verschijning als gemuteerd insect al de moeite waard, maar zijn acties mogen er ook zeker zijn. Zo heeft hij zijn Leech Gun waarmee hij health bij het monster wegneemt en zijn eigen vaardigheden oplaadt. Dit is essentieel voor een Medic.

Daarnaast kan hij een drone (die oogt als een vlieg) uitsturen die andere hunters van health voorziet als ze het nodig hebben. Tijdens een gevecht kan hij ook zijn Spore Cloud inzetten, waardoor het monster de hunters tijdelijk niet kan spotten door te ruiken. Door het gebruik van de eerder benoemde Leech Gun kun je heel snel je Healing Burst inzetten, welke de grootste radius heeft in zijn klasse. Dit is van groot belang in het gevecht met het monster. Je bent met Slim volop betrokken in de actie, want met de Leech Gun moet je dichtbij zijn om zo ook de Healing Burst snel te kunnen gebruiken. Wederom speel je vrij offensief met deze hunter, maar Slim staat zeker zijn mannetje – of insectje – tijdens de hectische actie.

De Support klasse krijgt met Sunny ook een nieuwe hunter en zij zou eigenlijk in het oorspronkelijke team van hunters zitten. Als Support ondersteun je natuurlijk en dat doet zij door haar vuurkracht, schilden en ervoor te zorgen dat mede-hunters zich sneller kunnen verplaatsen. De vuurkracht van Sunny komt in de vorm van een forse granaatwerper, maar haar sterkste kant ligt vooral op het helpen. Met haar Shield Drones zorgt ze ervoor dat andere hunters een extra schild krijgen zodra ze worden aangevallen en met de Jetpack Booster, die ze kan richten op collega´s, kunnen ze langer in de lucht blijven hangen of makkelijker vluchten voor het monster.

Met Torvald komen we aan bij de laatste van het (nieuwe) stel en ook deze is speciaal. Hij heeft een heel gevaarte op zijn rug wat de Mortar Cannon is. Hiermee kan hij van afstand en dichtbij het monster explosief aanvallen en hem eigenhandig op zijn knieën krijgen. Dit moet je wel goed timen, want anders raak je niets. Van dichtbij kan hij met zijn automatisch vurende shotgun het feest van het monster verpesten, maar in combinatie met de Shrapnel Grenade ben je nog effectiever. Niet alleen richt dit zelf al schade aan, maar als enige van de Assault klasse kan hij zelf hiermee ook zwakke punten creëren, waardoor je kogels nog harder het monster raken.

Conclusie

Door deze eerste uitbreiding heb ik zelf nogmaals ondervonden hoe geweldig Evolve kan zijn. De basis van de game was al prima, maar de nieuwe hunters zijn weer net even anders en hierdoor voelt de ervaring toch weer fris aan. Elke hunter heeft unieke vaardigheden, welke ontzettend vermakelijk zijn om te gebruiken. Qua speelstijl zijn ze afwijkend van de bestaande hunters en vragen ze een meer offensieve manier van spelen. De nieuwe medic is zeker mijn favoriet, maar het rollen met het nieuwe monster Behemoth is ook absoluut niet verkeerd. Hij is misschien wat sloom met zijn vuisten, maar heeft aardig wat toffe acties in zijn arsenaal om het te compenseren. Deze nieuwe content is echt aan te raden voor de nog fanatieke Evolve speler, want het heeft door de nieuwe vaardigheden en speelstijlen zeker een toegevoegde waarde.