Sinds gisteren is bekend dat Project CARS vanaf 7 mei verkrijgbaar zal zijn en nu is het hopen dat deze releasedatum dit keer wel definitief is. De game draait op 60 frames per seconde met een resolutie van 1080p wat al netjes is, maar er is meer. Digital Foundry van Eurogamer meldt namelijk dat de consoleversie van de racetitel vele grafische opties bevat om zo de ervaring naar wens in te stellen. Wil je minder afgeleid worden door het zogenaamde bloom-effect of een bredere ‘Field of View’ hebben? Dan kan dit gewoon. Je zult meerdere visuele effecten, waaronder regen en opwaaiend stof aan kunnen passen.

Hoever de aanpassingen gaan is nog niet bekend, maar afgaande op het bovenstaande screenshot is het redelijk uitgebreid. Je kunt zelfs de cameraposities aanpassen van meerdere standpunten en zo echt instellen hoe jij het hebben wilt. Dit is echt ongekend voor een racegame op de consoles en dat lijkt al gelijk een pluspunt te zijn voor Project CARS. Normaliter zien we dit soort opties alleen op de PC, maar om deze opties te zien in een consoleversie is speciaal.

Buiten de grafische opties om kun je ook de gameplay als ware tunen om zo de ervaring te verkrijgen zoals jij die hebben wilt. Denk daarbij aan ondersteuning bij het sturen of remmen, stabiliteitscontrole en traction control. De schade aan het uiterlijk of motorische schade is ook aanpasbaar en benzineverbruik speelt een rol. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je zonder benzine komt te staan tijdens een race.

Er valt dus erg veel te kiezen in de game, want zo hoef je niet per se in een boodschappenwagen te beginnen (kuch Gran Turismo kuch), maar kun je meteen een zwaardere klasse kiezen voor de extra uitdaging. Daarnaast bevat Project CARS een ruime selectie aan racewagens en veel klassieke circuits.