Review: Tropico 5 – Het is wellicht een beetje laat, maar voor het eerst verschijnt Tropico in de vorm van Tropico 5 op de PlayStation. De franchise zag voor het eerst het levenslicht in 2001 en werd door PC-gamers al snel beschouwd als èèn van de betere city-builders. De Xbox 360 mocht de game als eerste verwelkomen op console in 2009 met Tropico 3, maar het is nu dan ook eindelijk de beurt aan Playstation-eigenaren om de game op te pakken. Veel city-builders bestaan er niet op de consoles, dus we zijn erg blij met Tropico 5 op de PS4. Maar weet de game ook goed te werken op de PS4? Dat lees je in deze review.

El Presidente!

Voor diegenen die de franchise niet kennen: Tropico speelt zich af op de Caraïbische eilanden en is eigenlijk  gebaseerd op Cuba. Je krijgt in de game dan ook volledig de keuze om als dictator aan de slag te gaan of als democraat. Je bent als leider van het eiland een soort god voor je bewoners, maar dit moet je natuurlijk wel zo houden. Is er iemand die het niet met je werkwijze eens is? Dan kun je ervoor kiezen om diegene te laten vermoorden en zo alleen nog mensen over te houden die fan van je zijn.

Je hebt als dictator wel de verplichting, mits je problemen wilt hebben, je bevolking van bepaalde levensbehoeftes te voorzien. Zo is het belangrijk dat er een supermarkt is waar men terecht kan, dat de mensen niet uithongeren, dat er gezondheidszorg is en dat men wel gewoon naar school kan. Als je eenmaal je bewoners tevreden hebt, is het aan jou de taak om geld te verdienen, geld dat je overzet naar natuurlijk je eigen Zwitserse bankrekening. Om aan de macht te blijven, kun je of mensen laten stemmen (die vaak toch bang voor je zijn), of je koopt gewoon de electie op.

Focus op toerisme en ken de economie

Aangezien de focus vooral geld verdienen is, dien je de economie in de game goed onder de knie te krijgen. Dat kan een lastig dingetje zijn als je niet goed weet waar je mee bezig bent. Wat een veelgemaakte fout is, is dat de fast-forward optie te lang aangezet wordt, in de hoop dat het zich positief ontwikkeld. Dat gaat echter maar zelden goed in Tropico. Je industrie moet booming zijn en je moet constant producten maken die je vervolgens via de docks uitlevert naar het buitenland. Zorg voor banden met de landen die het meeste geld betalen voor je olie of lamswol en geef de industrie de kans om genoeg te produceren.

De leercurve van Tropico 5’s economie kan best lastig zijn, helemaal als je nog nooit een Tropico-game hebt gespeeld. Belangrijk is dat je jezelf niet meteen focust op het bouwen van je toeristische beachside walhalla, maar dat je secuur te werk gaat. Zorg ervoor dat je wegen hebt aangelegd naar alle mijnen op het eiland, dat je alle plantages op orde hebt, alle fabrieken er hebt staan en dat er genoeg stroom is. Op deze manier komen je cijfers vanzelf in de plus en kun je jezelf focussen op het blij maken van je inwoners en het laten ontstaan van een toeristisch paradijs.

In Tropico 5 is het erg belangrijk dat je jezelf bezighoudt met de toeristen die naar jouw eiland willen komen. Zorg voor voldoende hotels, activiteiten en hou de stranden mooi. Bouw geen sigaarfabriek of power plant vlakbij de hotels, dat ziet er natuurlijk niet uit. Wat ik zelf dan ook vaak doe is één kant van het eiland volbouwen met industrie, docks en militaire instanties en dan de andere kant voorzien van prachtige hotels en activiteiten om hier vervolgens ook het vliegveld te bouwen.

Tropico 5 is erg leuk om te spelen

Ondanks het eentonige deuntje op de achtergrond dat op een gegeven moment je keel uit gaat hangen, is Tropico 5 echt een geweldige city-building game. Het is wellicht een gewaagd statement, maar het blijft (zo blijkt) één van de beste games in het genre. Dit komt mede dankzij de enorme diepgang die de game kent, welke verder reikt dan enkel de economie. Het hele dictatorschap dat erbij komt kijken zorgt voor hele andere gameplay die je in andere games niet ziet. Niet alleen is het belangrijk om geld te verdienen, het is ook belangrijk om de mensen tevreden te houden, ze genoeg te betalen, om te kopen en bovenal: ze te motiveren om te werken zodat ze geld voor je verdienen. Het bouwen van een eiland in Tropico 5 lijkt misschien een gemakkelijk iets, maar reken er maar op dat dit een flinke klus is.

Tropico 5 is geen makkelijke game en je zult je echt moeten verdiepen in de verschillende lagen van het spel. Zet de game niet te vaak op fast-forward, maar blijf er constant bij. Het is beter dat je wat langzamer te werk gaat en alles goed doet, dan dat je overhaast een stad gaat opbouwen, want daarmee kom je jezelf op den duur tegen. Mocht je nieuw zijn in de Tropico-franchise, wees dan niet bang; Tropico 5 op de PS4 is een prima game voor leken, want met enige investering van tijd krijg je het geheel door. In die zin hoef je ook absoluut geen ervaren dictator te zijn, want de franchise bij deel 5 oppakken mag geen problemen opleveren.

Een groot nadeel aan de game is overigens wel de autosave functionaliteit. Deze werkt dermate slecht dat ik al regelmatig heel wat progressie kwijt ben geraakt, omdat de game niet vaak genoeg ‘autosaved’. Denk er dus aan dat je regelmatig je game moet opslaan, want automatisch gebeurt dit maar zelden. Mogelijk is dit een bug in de game die nog gepatcht gaat worden, maar echt handig is het allesbehalve.

Wat Tropico 5 erg sterk maakt, is het feit dat je door verschillende tijdperken heen kunt gaan. Je begint als een oud stadje met hier en daar wat hutjes en na verloop van tijd bouw je jezelf een weg naar de ‘modern-age’ met daarbij luxe spa-hotels, stadia, enorme supermarkten en nog veel meer. Dit zorgt tevens voor de hoge replay waarde en veel uitdaging in de game. In totaal zijn er vier tijdperken waar je jezelf doorheen kunt vechten, de Colonial Era (1850-1914), World War Era (1914-1945), Cold War Era (1945-1989) en de Modern Era (1989-tot aan nu en verder). Elk tijdperk heeft zo haar eigen kenmerken en karakteristieke eigenschappen.

Multiplayer

Het tofste aan dit genre is eigenlijk altijd de multiplayer. De singleplayer is veelal puur bedoeld om zoveel mogelijk ervaring op te bouwen en vervolgens samen met of tegen een maat te gaan spelen. Je kunt ook online met deze game, maar de beste ervaringen worden toch altijd gemaakt met vrienden.

In de multiplayer deel je samen met een aantal vrienden (waarvan er maximum vier kunnen deelnemen) een prachtig eiland. Aan jou de keuze of je samen met je vrienden gaat werken om een aantal doelstellingen te voltooien, zoals het vorderen naar een volgende age, of elkaar expres gaat dwarszitten door bijvoorbeeld oorlog te voeren. Tropico 5 is natuurlijk geen oorlogsgame, maar de mogelijkheid om daarmee vrienden dwars te zitten, zorgt voor een leuke alternatieve vorm van gameplay.

Een andere manier is om met elkaar de competitie aan te gaan. Kijken wie er het rijkste wordt en welk stadje het meeste toerisme trekt. Dan draait het vooral om hoe slim je te werk gaat en dit is dan ook de multiplayer manier die ik het meeste kan waarderen. Je kijkt af en toe even af bij je buurman om te zien wat hij bouwt en hoe zijn stadje eruitziet, om hem vervolgens te overtreffen. Het is overigens (helaas) niet mogelijk om singleplayer missies in coöp te spelen met je vrienden. De multiplayer is in dat opzicht puur een soort Skirmish modus.

Tropico 5 is een fantastische aanwinst voor de PlayStation 4 en ondanks dat het al het zoveelste deel in de franchise is, kun je er zo instappen zonder ooit Tropico te hebben gespeeld. Mocht je de games al op de PC hebben gespeeld en dus menig Tropico-game versleten hebben, dan zal het erg herkenbaar aanvoelen. Er is misschien wel wat gebrek aan vernieuwing, maar aan de andere kant is het wel de eerste keer dat Tropico op de PlayStation 4 verschijnt. En als we dan kijken naar de kwaliteit van de game, dan kunnen we maar één conclusie trekken: ontzettend goed. De economie in de game is diepgaand, er is ontzettend veel uitdaging en diepgang, en de replaywaarde in deze game is behoorlijk fors, wat een aanschaf zeker rechtvaardigt.

• Eindelijk op een PlayStation console
  • Multiplayer erg competitief en leuk met vrienden
  • Diepgaande economie