DLC Special: The Evil Within – The Consequence – Eigenlijk is het concept achter The Evil Within best geniaal. Je dropt een aantal personages min of meer letterlijk in het brein van een uitzonderlijk zieke geest en kan vervolgens lekker creatief de horrorscenario’s aan elkaar rijgen, zonder dat je daarbij bijzonder veel aandacht moet besteden aan het uitdenken van een logische verhaallijn. Nooit eerder wisselden locaties als een door zombies overspoeld bos, een schijnbaar verlaten gekkenhuis en een bloederig slachthuis inclusief gestoorde kettingzaagmaniak zich zo snel af zónder dat we ons daar vragen bij stelden. Deze opzet had als bijkomend voordeel dat The Evil Within nooit voorspelbaar werd, wat de game meteen een stuk spannender maakte. Mocht je het nog niet doorhebben: ik ben behoorlijk opgezet met dit uitgangspunt en ben dan ook erg blij om te mogen melden dat The Consequence deze trend vrolijk verderzet.

RUVIK is Ruben en Ruben is RUVIK

Als de bovenstaande namen – en termen als STEM, Beacon Mental Hospital en Mobius – je niets zeggen, dan stop je beter met lezen. De onderstaande tekst zal immers spoilers bevatten en bovendien is het volstrekt onlogisch om dingen op te zoeken over een uitbreidingspakket wanneer je de originele game niet tot de aftiteling hebt doorgespeeld. The Consequence pakt de draad weer op waar The Assignment hem hardhandig liet vallen. Juli Kidman zit nog steeds vast in Rubens – excuseer: RUVIK’s! – onderbewustzijn en krijgt daar niet alleen te maken met wat deze gepijnigde ziel allemaal op haar afstuurt, maar moet het ook opnemen tegen haar opdrachtgevers. Die zijn namelijk allesbehalve tevreden wanneer ze vernemen dat Kidman twijfels krijgt over haar missie en zoals het een schimmige, kwaadaardige organisatie betaamt, sturen ze iemand achter haar aan om wat meer druk op de ketel te zetten.

In het vorige uitbreidingspakket, dat de toepasselijke titel “The Assignment” droeg, kwam je er al snel achter dat Kidman gecontracteerd was om de geestelijk gestoorde Leslie uit Rubens onderbewustzijn te bevrijden. Ze kwam er na verloop van tijd echter achter dat Ruben van plan was om Leslies lichaam over te nemen en zo uit STEM (en meteen ook aan Kidmans opdrachtgevers) te ontsnappen. Kidman besloot dat het beter was om geen risico’s te nemen en nam zich voor om Leslie uit zijn lijden te verlossen. Zoals hierboven beschreven viel deze beslissing niet in goede aarde bij haar opdrachtgevers. Het resultaat is dat je de hele uitbreiding lang een gezichtsloze kerel in kostuum – neen, niét Slenderman – achter je aan krijgt. Gooi vervolgens ook nog eens de hoofdpersonages uit The Evil Within in de mix en het resultaat is een aantrekkelijk brouwsel dat je aandacht stevig vasthoudt.

Klamme handjes

The Consequence zet de door het voorgaande DLC-pakket geïntroduceerde trend voort en beantwoordt een hoop vragen over de hoofdgame, al moeten we hier meteen wel bij vertellen dat Shinji Mikami er niet voor terugdeinst om nieuwe raadsels op je af te vuren die dan weer niet opgelost geraken. Laat ons hopen dat Bethesda een The Evil Within 2 in de stijgijzers heeft staan, want na het spelen van deze uitbreiding willen we echt wel zien waar Mikami en co nog mee op de proppen kunnen komen. In dit drie-en-een-half uur durende avontuur krijg je in ieder geval een aantal mooie gameplay scenario’s op je afgevoerd die je hartslag onverbiddelijk de hoogte injagen. De hoogtepunten zijn zonder twijfel twee fantastisch ontworpen (en verdomd creepy) eindbazen, en een vroeg segment waarin Kidman haar zaklamp kwijtraakt en bijgevolg haar weg moet zoeken met een stapel glowsticks.

Laat je niet misleiden door de meer actiegerichte trailers die Bethesda de afgelopen weken op ons afvuurde; The Consequence legt de nadruk nog steeds op stealth en heeft de in The Assignment aangebrachte sluipmechanismen geperfectioneerd. Dit keer zal je vaker ongewapend in kamers vol vijanden gedropt worden, waarna je ongezien en dus uiterst voorzichtig te werk zal moeten gaan. Af en toe krijg je een wapen in de hand gedrukt, maar munitie blijft bijzonder schaars en je hebt vrijwel altijd te maken met een overmacht om U tegen te zeggen. De vijanden worden helaas volledig gerecycleerd uit The Assignment, terwijl de occasionele puzzel iets te weinig uitdaging biedt. Je zaklamp zal bovendien nog steeds bepaalde mysteries in de omgeving prijsgeven, maar waar dat in de vorige DLC op de voorgrond geplaatst werd, voelt het hier meer aan als een tweederangs feature.

Bril vergeten?

Grafisch zal The Evil Within nog steeds geen potten breken, al moet ik toegeven dat het er allemaal best goed uitziet. Mijn klacht over de oorspronkelijke game blijft echter opgaan: de vergezichten in deze game – en soms zijn die verrassend genoeg niet eens zó ver – zien er bijzonder wazig uit. Bij momenten vroeg ik me af of ik ongemerkt mijn bril op de grond had laten vallen en geloof me als ik zeg dat dit echt geen compliment is. De omgevingen zijn stuk voor stuk interessant, al had ik liever wat meer originele levels gezien in plaats van de vele reeds eerder gebruikte omgevingen die voor deze DLC afgestoft werden. Op de audio valt opnieuw niets aan te merken. De stemacteurs zitten stuk voor stuk goed in hun rol en brengen het ietwat onhandige script vol overtuiging. De soundtrack ondersteunt de actie op het scherm en krijgt je voortdurend tot op het puntje van je stoel. Geweldig.

Conclusie

Ik was persoonlijk iets meer onder de indruk van The Assignment, maar kan niet ontkennen dat Bethesda met The Consequence opnieuw een bijzonder sterk uitbreidingspakket aflevert dat zijn prijskaartje meer dan waard is. De stealth gameplay is uiterst geslaagd en Mikami schotelt je enkele zenuwslopende scenario’s voor, waaronder enkele eindbazen die mij alvast de kriebels wisten te bezorgen. Juli Kidmans verhaal is bovendien behoorlijk boeiend en is mooi vervlochten met het plot uit de hoofdgame. De bij vlagen erg wazige graphics gooien soms wat roet in het eten, maar waar de DLC op visueel vlak een beetje teleurstelt, maken de prima soundtrack en dito voice-acting veel goed. Als fan van The Evil Within mag je The Consequence echt niet links laten liggen. Laat dat laatste DLC-pakket, waarin je de moordlustige Keeper onder je duimen krijgt (!), maar komen!