Review: Brawl – Het poolse Bloober Team kwam vorig jaar met een soort horror variant van Pac Man, genaamd Basement Crawl. Het idee achter de game was goed, maar de uitwerking liet sterk te wensen over. De game was gewoon niet af en er was qua structuur niet over nagedacht. Nu komt Bloober met een nieuwe game genaamd Brawl. Eenzelfde soort idee, maar gelukkig met een veel betere uitwerking dan Basement Crawl. De vraag is nu echter: is Brawl het ook waard om in huis te halen?

Loop even een rondje

De focus ligt bij deze game voornamelijk op de multiplayer. De singleplayer ontbreekt zeker niet, maar is van korte duur en dient voor ons gevoel meer als een soort warmlopertje voor de hectische multiplayer. Met warmlopertje bedoelen we ook echt alleen de duur, want de moeilijkheidsgraad is er eentje om in acht te nemen. Geduld is een schone zaak, want je zal meer dan eens goed vastzitten en even met de handen in het haar zitten. Een glaasje water drinken en een rondje lopen is ons advies.

Je kunt in totaal kiezen uit acht karakters om mee te spelen, de één nog gekker dan de ander. Zo heb je bijvoorbeeld een hele creepy paspop of onze eigen keus: een blind meisje met een beer op haar schouders die messen gooit. Ja, het is vrij horror getint. Elk personage heeft zijn eigen speciale moves, die je ook gaandeweg verder zult vrijspelen. Zo hadden wij met ons schattige meisje de optie om te wisselen van positie met onze vijand, iets wat erg handig uitkomt als je jezelf in een benarde situatie terugvindt.

Elk personage bevindt zich in The Emporium, een duistere wereld waar ze allemaal op zichzelf uit moeten ontsnappen. Stemacteur Erik Braa doet gedurende deze avonturen alles uit de doeken, bijgestaan door behoorlijk griezelige taferelen. We hadden echter het gevoel dat het nooit echt geweldig werd. De verhaaltjes zijn leuk, de gameplay soepel, maar nergens zaten we op het puntje van onze stoel of waren we echt heel erg geboeid door de achtergrondverhalen van de personages op ons scherm.

Boeiende multiplayer

Wat wel heel boeiend is, is de multiplayer van Brawl. Je hebt een aantal verschillende modi: Versus, Duel, Classic, Sumo en Color Domination. Je hebt daarnaast de mogelijkheid om tegen bots te spelen, mensen online en er is eindelijk weer eens een feature die we toch net wat te weinig zien de laatste tijd: lokaal tegen elkaar spelen. Vooral dit ontaard vaak in hilarisch hectische duels. Brawl doet namelijk iets verschrikkelijk goed, naast een degelijke audiovisuele presentatie. De gameplay blijkt simpel, maar oerdegelijk en verslavend.

Zo kun je met Versus bijvoorbeeld met z’n vieren tegen elkaar spelen. De bedoeling is uiteraard om zoveel mogelijks kills te maken. Dit doe je niet alleen door het klassieke gebruik van bommen, maar ook je special abilities komen hier goed van pas. Zo kunnen we met ons schattige meisje bijvoorbeeld messen gooien waardoor de tegenstander tijdelijk vertraagd. Dat is echter niet het enige, ook de dertien verschillende levels hebben allemaal wat te bieden. Zo vallen er kisten uit de lucht, pinnen die uit de grond schieten en er kan ineens een deur open klappen met een bepaald soort val erin.

Tel hierbij op dat het tempo ook nog eens angstig hoog ligt en je hebt een spel waarbij je geen seconde je aandacht mag verliezen. Ook de andere modi bieden allemaal leuke variaties op iets wat we toch al enkele tientallen jaren kennen. Sumo laat je bijvoorbeeld de tegenstander niet opblazen, maar hierbij gebruik je de bommen, vallen, special abilities en het level zelf om de tegenstander van het speelvlak te duwen. Color Domination laat je bommen gebruiken om het speelveld jouw kleur te geven. Je wint door binnen de gegeven tijd zoveel mogelijk vakjes te voorzien van jouw kleur.

Verder kun je niet enkel en alleen tegen elkaar vechten, twee andere leuke modi genaamd Horde en Sheep laten je juist samenwerken. In de Horde modus ga je met z’n tweeën het gevecht aan tegen hordes minions die je proberen op te vreten. Samenwerking is hierbij van cruciaal belang, aangezien ze met veel zijn en de levels aanzienlijk kleiner zijn dan die in de multiplayer modi waar je tegen elkaar speelt. In de Sheep modus verdedig je samen met je kompaan een kudde schapen tegen de minions. Hoe langer je het volhoudt, hoe hoger de score.

Tussen al dat geweld van de groteske, vernieuwende en baanbrekende games is het soms ook weleens leuk om gewoon een simpele, leuke game met je vrienden te spelen. Even na je schooldag, college of werkdag een potje spelen tegen je vrienden is met Brawl echt verrassend leuk. De singleplayer is, naast ontiegelijk moeilijk, gewoon te kort en mist diepgang. De multiplayer daarentegen bevat genoeg uitdaging, verschillende modi en plezier om van Brawl een klein succesverhaaltje te maken. In elk geval honderd keer beter dan Basement Crawl. Het enige minpunt wat we verder nog kunnen noemen is dat de framerate soms even inkakt, maar anders dan dat is dit gewoon een prima game.

• Oerdegelijke gameplay
  • Uitgebreide multiplayer
  • Leuk horror sfeertje