Special: Destiny´s House of Wolves – Prison of Elders is onthuld –Destiny heeft sinds de lancering pas één uitbreiding gehad en als we er op terugkijken, stelde deze content toch wat teleur. De Raid, Crota’s End, bezorgde in onze ogen toch niet dezelfde ervaring als Vault of Glass, want deze was minder complex en uitgebreid. Toen we hoorden dat er in de tweede uitbreiding geen nieuwe Raid zou zitten, groeide onze scepsis des te meer, want wat gaat het vervangen? Prison of Elders? Een arena modus? Oké, Bungie gaat naar eigen zeggen voor meer variatie zorgen. Gisteravond onthulde de studio de nieuwe PvE modus en gaf zo gelijk meer details vrij. Hieronder hebben voor jou alvast het globale plaatje neergezet van wat je kan verwachten.

Betreed de cellen en overleef

Prison of Elders is dus onderdeel van House of Wolves en hierin zul je meerdere uitdagingen aan moeten gaan voor de in Destiny altijd aantrekkelijke loot. Deze modus is beschikbaar voor drie spelers, wat dus anders is als bij Raids (6 spelers) en je kunt dit op level 28 via matchmaking samen spelen met andere spelers. Voor de hogere levels 32, 34 en 35 zal je met een team moeten spelen. Samenwerking lijkt het sleutelwoord te worden, samen met communicatie, omdat je in deze arenamodus van alle kanten aangevallen kunt en zult worden. Je betreedt namelijk cellen in de gevangenis waarin je per cel één bepaald ras tegen kan komen. Je zult dus vechten tegen de Vex, Fallen, Cabal en Hive. De cel zal dan ook dat thema hebben en afgaande op wat we zagen, zag het er al fraai uit qua leveldesign.

In deze arena´s zul je golven aan vijanden over je heen krijgen terwijl je bepaalde doelen moet zien te behalen. Zo zul je alle vijanden moeten doden, mijnen moeten ontmantelen, of zoals in Public Events een VIP moeten doden voordat deze een eindzone bereikt. Aan het einde zul je soms een grote eindbaas moeten verslaan, net als in een Strike, maar of dit elke keer zo is, weten we op dit moment nog niet. Dit kan namelijk elke keer anders zijn. Haal je de doelen niet in een wave of gaat iedereen dood? Dan moet je opnieuw starten. Door al deze factoren wil Bungie meer variatie in de ervaring stoppen, gezamenlijk met de vele modifiers. Je hebt de normale modifiers, zoals Lightswitch en Juggler, maar ook de elementaire Burn modifiers, zoals Solar, Void en Arc.

Nieuwe modifiers en meer variatie

Met deze modifiers wil Bungie de afwisseling er wekelijks in houden en spelers constant motiveren om opnieuw de Prison of Elders te betreden. Daarbovenop introduceren ze een set aan nieuwe modifiers, welke per nieuwe ronde geactiveerd kunnen worden. Zo kun je een modifier hebben waardoor je Super heel traag laadt, de primaire wapens meer schade aanrichten of Exposure, waarbij je een sterker schild hebt, maar als dit verdwijnt, keert het niet meer terug. Dit is slechts een greep uit de modifiers en dit kan dus elke keer weer voor een frisse ervaring zorgen. Voor endgame gebruikers, die alles inmiddels al zo´n beetje kennen, is dit dus weer iets nieuws.

De verschillende arena´s bevatten meerdere rondes en daarin weer verschillende waves, welke dus per week anders zullen zijn wat betreft modifiers en wellicht ook meer. Daarbij moeten we ook vermelden dat er geen checkpoints zijn tussen de rondes door, dus stop je na de eerste, dan zul je die een dag erna opnieuw moeten beginnen. Wat verder opviel, is dat je na een wave een extra beloning kunt krijgen die je kan helpen in de strijd. Zo was te zien hoe er een groot kanon beschikbaar werd gesteld voor wat extra vuurkracht. Je kunt het zien als een soort relic uit een Raid, maar dan tijdelijk. Of we meer van dit soort nieuwe mechanics gaan krijgen, valt nog te bezien overigens.

Niet zo uitgebreid als een Raid, maar wel vermakelijk?

Prison of Elders is een echte arenamodus en oogt vooral ontzettend hectisch, maar wel vermakelijk. Vijanden komen van alle kanten en zijn zeer agressief. Toch komt het op dit moment vrij simpel over en niet direct heel vernieuwend. Voor Destiny is het iets nieuws, maar vooralsnog hadden we er iets meer van verwacht. De doelen die je in de cellen moet behalen en acties die je daarvoor moet uitvoeren, zijn ogenschijnlijk wat simplistisch. De puzzels en/of andere acties uit bijvoorbeeld Vault of Glass ontbreken tot nu toe, of zo lijkt het althans. Uiteindelijk draait het toch vooral om vermaak en dat lijkt de content ons wel te gaan bieden. Hoe het precies met de loot zit, is nog koffiedik kijken, maar enige details zijn dat je via Prison of Elders ‘Armor Core’ en ‘Weapon Core’ kan verdienen. Hiervoor kun je vervolgens bij Variks the Loyal in The Reef beloningen krijgen.

Verder kun je exotics verdienen via deze nieuwe modus, reputatie bij House of Judgement, en Etheric Light, waarmee je onder andere wapens kunt upgraden naar de nieuwe waarde van 365. Prison of Elders zal beschikbaar zijn bij de release van House of Wolves op 19 mei. Maar voordat je deze uitdagingen kunt selecteren zul je wel eerst de verhaalmissies en de nieuwe Strike, The Shadow Thief, moeten spelen. Bungie lijkt met House of Wolves dus meer variatie toe te willen voegen aan Destiny wat het in de huidige staat absoluut nodig heeft en tegelijkertijd lanceert Bungie een nieuwe economie en uitdagende PvP modus met Trials of Osiris, een mooi pakket lijkt ons nu er meer details bekend zijn gemaakt. We tellen zelf al af naar de release en komen dan als we alles hebben gespeeld natuurlijk met een concluderende DLC Special en daarin gaan we uitgebreid in op alle nieuwe content.