http://playsense.nl/images/file/img_55511f84217b1.jpg

Review: Project CARS – Het heeft even geduurd, maar eindelijk ligt Project CARS dan toch in de winkels. Na vele malen uitstel in een al behoorlijk lange ontwikkelcyclus die veel beta’s heeft gekend, kunnen we eindelijk het asfalt onveilig gaan maken op de PS4. Project CARS beloofde de meest complete racegame te zijn die we in tijden hebben gezien, met meer dan 60 auto’s in verschillende klasses variërend van GoKarts tot sportauto’s en meer. Deze auto’s kun je vervolgens op de proef stellen in meer dan 30 locaties met minstens 110 verschillende tracks. Content waar ieder auto-liefhebber met een PS4 thuis erg blij van gaat worden. Weet Project CARS de hype en het lange wachten waar te maken nu de game eindelijk uit is? Je leest het in deze review.

Wat is Project CARS nu eigenlijk?

De titel van de game zal wellicht aandoen als een werktitel, wat in het begin ook de bedoeling was, maar na zoveel publiciteit rondom de game heeft Slightly Mad Studios besloten de game gewoon ‘Project CARS’ te blijven noemen. De ontwikkelaar achter deze game is onder andere bekend van de twee Need for Speed: SHiFT  delen en de Test Drive: Ferrari Legends game op de consoles. Project CARS is echter van een geheel ander kaliber dan deze twee titels; de game heeft immers meer gemeen met een Gran Turismo of Forza Motorsport. Het is namelijk geen arcade-racer, zoals Need for Speed, waarin het gaat om gassen en hopen dat je de bochten haalt met hier en daar wat hulp van de vangrail. Nee, dit is een pure race-sim.

Hierbij moet dan ook meteen vermeld worden dat het goed mogelijk is dat deze game niet voor elke racefan weggelegd is. Vind je racen leuk, maar ben je niet geheel thuis in het subgenre simulators, dan kan dit toch een behoorlijke stap omhoog zijn. In Project CARS wordt namelijk getracht het autorijden zo goed mogelijk na te bootsen. Scenario’s uit het echte racen spelen dan ook een veel grotere rol dan bij de arcade racers. Dit zijn zoal welke banen je onder je auto hebt, wat voor schade je kan krijgen of aanbrengen, hoe zwaar je bolide is, en meer. Alles wat eigenlijk mee kan spelen bij het autorijden in werkelijkheid heeft ook invloed in Project CARS.

Complete vrijheid bij de eerste keer opstarten

Racegames van tegenwoordig werken vaak met een beloningssysteem waarin je nieuwe auto’s tot je beschikking krijgt of nieuwe tracks unlockt, maar Project CARS gooit dit allemaal overboord. Mijn eerste race in Project CARS was dan ook al meteen in de door mij persoonlijk geliefde Porsche langs de California Highway, puur om even de feeling te krijgen van de game. Wat je wel snel doet, doordat alles beschikbaar is, is elke auto uittesten die je ook maar enigszins interessant lijkt. Dit is alleen maar goed, want zo krijg je de game een beetje onder de knie voordat je een sprong in het diepe neemt en begint aan de carrière

In Project CARS hoef je dus niets te unlocken; alles ligt voor je klaar vanaf het eerste moment dat je de game opstart. Dit kun je als positief ervaren, maar ook als negatief. Het positieve is dat je meteen de auto’s onder de knie kan krijgen en naar hartenlust kunt racen op de prachtige tracks die Project CARS te bieden heeft. Het negatieve is wel dat het een beetje de sensatie uit de game haalt, die drang om meer sterren te halen bij Driveclub om een bepaalde auto vrij te spelen bijvoorbeeld. Maar goed, dat is natuurlijk ook een beetje een kwestie van smaak. De ontwikkelaar noemt het in ieder geval een sandbox experience waarin alles meteen beschikbaar is om uit te proberen en dat werkt in het geval van Project CARS uitstekend.

1383817311

Je moet het dus doen zonder de welbekende rewards die we kennen van andere racegames. De motivatie voor Project CARS ligt dan ook net even ergens anders. Het gaat erom dat je jezelf verbeterd. Dit doe je door betere tijden neer te zetten, zoveel mogelijk podiumposities te pakken en op die manier ervoor zorgen dat je wordt uitgenodigd voor de speciale events om zo je geluk online te kunnen beproeven. Je moet in Project CARS je ideale weg zien te vinden op de talloze tracks. Dit doe je door de bochten te leren, te anticiperen op heuvels, om te gaan met stoten van andere rijders, en meer. Het is een lange weg om alles onder de knie te krijgen, maar het zorgt wel voor veel voldoening wanneer je dit lukt. De carrièremodus zou daarin een goede motivator moeten zijn, maar daar ontbreekt het hem nu juist in. Vanuit dat perspectief ligt de focus misschien iets teveel op het zijn van een race-sim, meer dan op het bieden van een vermakelijke game.

De verschillende klassen in de game zorgen voor genoeg afwisseling; zo kun je zelfs in de Formule 1 stappen in de game. Dit heet in de game Formule A, maar het lijkt in ieder geval veel op de koningsklasse van de autosport. Je rijdt hier in wat oudere auto’s die wel gewoon aanvoelen als Formule 1-bakken. Op de Go-karts daarentegen hadden we ons erg verkeken; deze zijn behoorlijk pittig en heb je niet zomaar onder de knie. Hou je meer van het gewoon rijden in een sportauto die aan alle kanten kraakt, maar wel retesnel is? Dan zul je ook meer dan tevreden worden gesteld.

0431

De game komt dan ook erg dichtbij Gran Turismo, waar het belangrijk is om te leren dat gas loslaten je grote vriend is en dat je één moet worden met de weg en de auto. In het begin zul je merken dat je wellicht wat onzeker rijdt, maar naarmate je de auto eigen maakt, zal dit al snel wegvaren. Het voelt een beetje als een hond die niet luistert en zelf maar een beetje doet wat hij wil. Dit kan je belemmeren om de hond uit te laten, maar als je de hond echter zover krijgt dat hij luistert en doet wat je wilt, dan neem je hem graag mee naar buiten en geniet je er echt van. In Project CARS moet je leren om je aan te passen aan de track en dien je te begrijpen hoe je kunt herstellen van mogelijke foutjes. Dit alles kost wel de nodige tijd en je zult dus zeker geduld op moeten brengen. Verwacht dan ook dat wanneer je Project CARS eenmaal in je PS4 steekt, hij er voor lange tijd in zal blijven zitten.

Moeilijkheidsgraad en tuning

In Project CARS heb je drie moeilijkheidsgraden, zodat elke speler enigszins zijn weg kan vinden in de game. Dit werkt in de praktijk misschien wat averechts, want als je de game gaat spelen op de laagste moeilijkheidsgraad, dan hoef je niet te schakelen en niet te tunen. Het enige wat je hoeft te doen, is eigenlijk het leren remmen voor bochten. Dat is alleen niet hoe je de charme van Project CARS naar boven haalt; dit gebeurt namelijk veel meer op de medium en hard settings. Die laatste instelling zal autofreaks pas echt bekoren, want daarin moeten ze zelf schakelen en kan het afstellen van enkele millimeters een groot verschil maken in de performance van je auto.

project_cars_wet_race_track_redcar

Racers krijgen de mogelijkheid om te spelen met de remmen, druk van de banden, je stuur-as (met heel veel opties), de balans van de auto voor en achter, en ga zo maar door. Heel eerlijk, zelf ben ik niet onderlegd genoeg om al deze opties tot in detail te begrijpen, maar voor mensen die op een hogere moeilijkheidsgraad spelen en hier wel baat bij hebben, zal dit enorm fijn zijn. Je kunt in Project CARS geen andere motorblokken, remmen of dergelijke upgrades uitvoeren. Het tunen van je auto zit hem vooral in de opties van de bestaande configuratie. Je kunt de game zelf ook op basis van het weer de opties laten toepassen, zodat je bepaalde setups hebt voor weersomstandigheden die op dat moment van toepassing zijn.

De tracks en auto’s

De lijst met auto’s is op dit moment niet zo extreem uitgebreid als een Gran Turismo. natuurlijk zal dit aangevuld worden met downloadbare content die Ferrari’s en Lamborghini’s toevoegt, maar momenteel is het niet direct enorm uitgebreid. Ten opzichte van de hoeveelheid auto’s is er echter wel weer enorm veel keuze wat betreft de tracks. De favorieten zoals California Highway (prachtige track!), de Nürburgring, Zio in China, de 24 uur van Le Mans in Frankrijk, alsook de geliefde Cote D’Azur… alles is aanwezig. Elke track heeft zo zijn eigen kenmerken met bochtjes, prachtige vergezichten en toepasselijk weer. Wil je lekker in het zonnetje rijden, dan is de Cote D’Azur of California Highway een prima keuze. Heb je liever wat bliksem en donder, dan is het Circuit Zolder in België een mooie optie.

Project-CARS_BMW-M3-GT2-Race(1)

Aandacht voor detail, maar ook tekortkomingen

In Project CARS heerst er erg veel aandacht voor detail. Dit uit zich niet alleen in de looks van de game, maar ook in alle details die bij bepaalde klassen komen kijken. Auto’s, tracks en klassen zijn zo gedetailleerd mogelijk nagemaakt, wat in die zin een complete game oplevert. De audio van de game is ook schrikbarend goed en dan met name het dynamische weersysteem dat zo zo haar eigen indrukwekkende audio meebrengt. Je hoort de regen wegsluizen terwijl je over de weg heen zoeft en de regendruppeltjes tikken terwijl je stilstaat. Ook de cockpit view is adembenemend en subliem uitgevoerd. Dashboards zijn perfect nagemaakt, ruitenwissers vegen je raam schoon op een realistische manier… alles is precies zoals het hoort en moet zijn, en daar verdient Slightly Mad Studios dan ook complimenten voor.

Toch zijn er ook een aantal tekortkomingen in de game. Op technisch vlak merken we vooral veel screen-tearing, iets wat we niet terugzien in de PC-versie. Dit zal wellicht nog wel gefixt gaan worden met een patch. De grootste tekortkoming blijft echter het ontbreken van motivatie in de carrièremodus, maar ook het onlogisch ingedeelde menu van Project CARS kan erg overweldigend zijn. De presentatie van de game in z’n geheel is sowieso op veel vlakken een beetje karig. De menu’s werken niet logisch en intuïtief, en ook het kiezen van een auto kan bijvoorbeeld veel beter. Er ontbreekt in de menu’s gewoon erg veel en je ziet dat hier weinig aandacht naar is gegaan, alsof de presentatie nog niet helemaal af is en dat is jammer.

Conclusie

Project CARS is een game die autofreaks absoluut zal bekoren, maar de gemiddelde speler zal toch een aantal dingen missen. De carrièremodus geeft niet veel voldoening in de zin van dat je auto’s vrijspeelt of ervaringspunten behaalt, want de voldoening moet je vooral halen uit het feit dat je de game leert ‘masteren’. Voor simliefhebbers is er dus geen vuiltje aan de lucht, aangezien zij hier sowieso op uit zijn, maar voor de doorsnee speler zal de carrièremodus niet motiverend genoeg zijn. En deze motivatie heb je wel nodig als je jouw geluk online wilt beproeven, want het niveau ligt hier erg hoog. Al met al is Project CARS een uitstekende race-sim, want alles zit erin en met downloadbare content zal dit nog verder uitgebreid worden. Het aanbod aan auto’s is nog wat aan de lage kant, alhoewel er dan wel weer genoeg tracks in de game te vinden zijn. Verder zijn de laadtijden in de game soms wat aan de lange kant, maar dit valt enigszins te relativeren als je ziet hoe mooi alles eruit ziet en hoe perfect physics engine is. Project CARS is een sim pur sang en dat is voor autofanaten perfect. Ben je meer een casual gamer, hou hier dan wel rekening mee.

Pluspunten

  • De perfecte racing-simulator
  • Veel tracks
  • Enorm veel details in verwerkt
  • Uitgebreide tuning-opties die de game een echte race-sim maken
  • De game is werkelijk prachtig op de PS4

Minpunten

  • Doorsnee speler zal zich in de steek gelaten voelen dankzij te weinig motivatie in de carrièremodus
  • Aantal auto’s nog wat beperkt
  • Menu’s onoverzichtelijk
  • Ondanks prachtig, hier en daar toch wat screen-tearing

Schermafbeelding 2015-05-12 om 17.15.44