Review: Project CARS – Het heeft even geduurd, maar eindelijk ligt Project CARS dan toch in de winkels. Na vele malen uitstel in een al behoorlijk lange ontwikkelcyclus die veel beta’s heeft gekend, kunnen we eindelijk het asfalt onveilig gaan maken op de PS4. Project CARS beloofde de meest complete racegame te zijn die we in tijden hebben gezien, met meer dan 60 auto’s in verschillende klasses variërend van GoKarts tot sportauto’s en meer. Deze auto’s kun je vervolgens op de proef stellen in meer dan 30 locaties met minstens 110 verschillende tracks. Content waar ieder auto-liefhebber met een PS4 thuis erg blij van gaat worden. Weet Project CARS de hype en het lange wachten waar te maken nu de game eindelijk uit is? Je leest het in deze review.
Wat is Project CARS nu eigenlijk?
De titel van de game zal wellicht aandoen als een werktitel, wat in het begin ook de bedoeling was, maar na zoveel publiciteit rondom de game heeft Slightly Mad Studios besloten de game gewoon ‘Project CARS’ te blijven noemen. De ontwikkelaar achter deze game is onder andere bekend van de twee Need for Speed: SHiFT delen en de Test Drive: Ferrari Legends game op de consoles. Project CARS is echter van een geheel ander kaliber dan deze twee titels; de game heeft immers meer gemeen met een Gran Turismo of Forza Motorsport. Het is namelijk geen arcade-racer, zoals Need for Speed, waarin het gaat om gassen en hopen dat je de bochten haalt met hier en daar wat hulp van de vangrail. Nee, dit is een pure race-sim.
Hierbij moet dan ook meteen vermeld worden dat het goed mogelijk is dat deze game niet voor elke racefan weggelegd is. Vind je racen leuk, maar ben je niet geheel thuis in het subgenre simulators, dan kan dit toch een behoorlijke stap omhoog zijn. In Project CARS wordt namelijk getracht het autorijden zo goed mogelijk na te bootsen. Scenario’s uit het echte racen spelen dan ook een veel grotere rol dan bij de arcade racers. Dit zijn zoal welke banen je onder je auto hebt, wat voor schade je kan krijgen of aanbrengen, hoe zwaar je bolide is, en meer. Alles wat eigenlijk mee kan spelen bij het autorijden in werkelijkheid heeft ook invloed in Project CARS.
Complete vrijheid bij de eerste keer opstarten
Racegames van tegenwoordig werken vaak met een beloningssysteem waarin je nieuwe auto’s tot je beschikking krijgt of nieuwe tracks unlockt, maar Project CARS gooit dit allemaal overboord. Mijn eerste race in Project CARS was dan ook al meteen in de door mij persoonlijk geliefde Porsche langs de California Highway, puur om even de feeling te krijgen van de game. Wat je wel snel doet, doordat alles beschikbaar is, is elke auto uittesten die je ook maar enigszins interessant lijkt. Dit is alleen maar goed, want zo krijg je de game een beetje onder de knie voordat je een sprong in het diepe neemt en begint aan de carrière
In Project CARS hoef je dus niets te unlocken; alles ligt voor je klaar vanaf het eerste moment dat je de game opstart. Dit kun je als positief ervaren, maar ook als negatief. Het positieve is dat je meteen de auto’s onder de knie kan krijgen en naar hartenlust kunt racen op de prachtige tracks die Project CARS te bieden heeft. Het negatieve is wel dat het een beetje de sensatie uit de game haalt, die drang om meer sterren te halen bij Driveclub om een bepaalde auto vrij te spelen bijvoorbeeld. Maar goed, dat is natuurlijk ook een beetje een kwestie van smaak. De ontwikkelaar noemt het in ieder geval een sandbox experience waarin alles meteen beschikbaar is om uit te proberen en dat werkt in het geval van Project CARS uitstekend.
Je moet het dus doen zonder de welbekende rewards die we kennen van andere racegames. De motivatie voor Project CARS ligt dan ook net even ergens anders. Het gaat erom dat je jezelf verbeterd. Dit doe je door betere tijden neer te zetten, zoveel mogelijk podiumposities te pakken en op die manier ervoor zorgen dat je wordt uitgenodigd voor de speciale events om zo je geluk online te kunnen beproeven. Je moet in Project CARS je ideale weg zien te vinden op de talloze tracks. Dit doe je door de bochten te leren, te anticiperen op heuvels, om te gaan met stoten van andere rijders, en meer. Het is een lange weg om alles onder de knie te krijgen, maar het zorgt wel voor veel voldoening wanneer je dit lukt. De carrièremodus zou daarin een goede motivator moeten zijn, maar daar ontbreekt het hem nu juist in. Vanuit dat perspectief ligt de focus misschien iets teveel op het zijn van een race-sim, meer dan op het bieden van een vermakelijke game.
De verschillende klassen in de game zorgen voor genoeg afwisseling; zo kun je zelfs in de Formule 1 stappen in de game. Dit heet in de game Formule A, maar het lijkt in ieder geval veel op de koningsklasse van de autosport. Je rijdt hier in wat oudere auto’s die wel gewoon aanvoelen als Formule 1-bakken. Op de Go-karts daarentegen hadden we ons erg verkeken; deze zijn behoorlijk pittig en heb je niet zomaar onder de knie. Hou je meer van het gewoon rijden in een sportauto die aan alle kanten kraakt, maar wel retesnel is? Dan zul je ook meer dan tevreden worden gesteld.
De game komt dan ook erg dichtbij Gran Turismo, waar het belangrijk is om te leren dat gas loslaten je grote vriend is en dat je één moet worden met de weg en de auto. In het begin zul je merken dat je wellicht wat onzeker rijdt, maar naarmate je de auto eigen maakt, zal dit al snel wegvaren. Het voelt een beetje als een hond die niet luistert en zelf maar een beetje doet wat hij wil. Dit kan je belemmeren om de hond uit te laten, maar als je de hond echter zover krijgt dat hij luistert en doet wat je wilt, dan neem je hem graag mee naar buiten en geniet je er echt van. In Project CARS moet je leren om je aan te passen aan de track en dien je te begrijpen hoe je kunt herstellen van mogelijke foutjes. Dit alles kost wel de nodige tijd en je zult dus zeker geduld op moeten brengen. Verwacht dan ook dat wanneer je Project CARS eenmaal in je PS4 steekt, hij er voor lange tijd in zal blijven zitten.
Moeilijkheidsgraad en tuning
In Project CARS heb je drie moeilijkheidsgraden, zodat elke speler enigszins zijn weg kan vinden in de game. Dit werkt in de praktijk misschien wat averechts, want als je de game gaat spelen op de laagste moeilijkheidsgraad, dan hoef je niet te schakelen en niet te tunen. Het enige wat je hoeft te doen, is eigenlijk het leren remmen voor bochten. Dat is alleen niet hoe je de charme van Project CARS naar boven haalt; dit gebeurt namelijk veel meer op de medium en hard settings. Die laatste instelling zal autofreaks pas echt bekoren, want daarin moeten ze zelf schakelen en kan het afstellen van enkele millimeters een groot verschil maken in de performance van je auto.
Racers krijgen de mogelijkheid om te spelen met de remmen, druk van de banden, je stuur-as (met heel veel opties), de balans van de auto voor en achter, en ga zo maar door. Heel eerlijk, zelf ben ik niet onderlegd genoeg om al deze opties tot in detail te begrijpen, maar voor mensen die op een hogere moeilijkheidsgraad spelen en hier wel baat bij hebben, zal dit enorm fijn zijn. Je kunt in Project CARS geen andere motorblokken, remmen of dergelijke upgrades uitvoeren. Het tunen van je auto zit hem vooral in de opties van de bestaande configuratie. Je kunt de game zelf ook op basis van het weer de opties laten toepassen, zodat je bepaalde setups hebt voor weersomstandigheden die op dat moment van toepassing zijn.
De tracks en auto’s
De lijst met auto’s is op dit moment niet zo extreem uitgebreid als een Gran Turismo. natuurlijk zal dit aangevuld worden met downloadbare content die Ferrari’s en Lamborghini’s toevoegt, maar momenteel is het niet direct enorm uitgebreid. Ten opzichte van de hoeveelheid auto’s is er echter wel weer enorm veel keuze wat betreft de tracks. De favorieten zoals California Highway (prachtige track!), de Nürburgring, Zio in China, de 24 uur van Le Mans in Frankrijk, alsook de geliefde Cote D’Azur… alles is aanwezig. Elke track heeft zo zijn eigen kenmerken met bochtjes, prachtige vergezichten en toepasselijk weer. Wil je lekker in het zonnetje rijden, dan is de Cote D’Azur of California Highway een prima keuze. Heb je liever wat bliksem en donder, dan is het Circuit Zolder in België een mooie optie.
Aandacht voor detail, maar ook tekortkomingen
In Project CARS heerst er erg veel aandacht voor detail. Dit uit zich niet alleen in de looks van de game, maar ook in alle details die bij bepaalde klassen komen kijken. Auto’s, tracks en klassen zijn zo gedetailleerd mogelijk nagemaakt, wat in die zin een complete game oplevert. De audio van de game is ook schrikbarend goed en dan met name het dynamische weersysteem dat zo zo haar eigen indrukwekkende audio meebrengt. Je hoort de regen wegsluizen terwijl je over de weg heen zoeft en de regendruppeltjes tikken terwijl je stilstaat. Ook de cockpit view is adembenemend en subliem uitgevoerd. Dashboards zijn perfect nagemaakt, ruitenwissers vegen je raam schoon op een realistische manier… alles is precies zoals het hoort en moet zijn, en daar verdient Slightly Mad Studios dan ook complimenten voor.
Toch zijn er ook een aantal tekortkomingen in de game. Op technisch vlak merken we vooral veel screen-tearing, iets wat we niet terugzien in de PC-versie. Dit zal wellicht nog wel gefixt gaan worden met een patch. De grootste tekortkoming blijft echter het ontbreken van motivatie in de carrièremodus, maar ook het onlogisch ingedeelde menu van Project CARS kan erg overweldigend zijn. De presentatie van de game in z’n geheel is sowieso op veel vlakken een beetje karig. De menu’s werken niet logisch en intuïtief, en ook het kiezen van een auto kan bijvoorbeeld veel beter. Er ontbreekt in de menu’s gewoon erg veel en je ziet dat hier weinig aandacht naar is gegaan, alsof de presentatie nog niet helemaal af is en dat is jammer.
Conclusie
Project CARS is een game die autofreaks absoluut zal bekoren, maar de gemiddelde speler zal toch een aantal dingen missen. De carrièremodus geeft niet veel voldoening in de zin van dat je auto’s vrijspeelt of ervaringspunten behaalt, want de voldoening moet je vooral halen uit het feit dat je de game leert ‘masteren’. Voor simliefhebbers is er dus geen vuiltje aan de lucht, aangezien zij hier sowieso op uit zijn, maar voor de doorsnee speler zal de carrièremodus niet motiverend genoeg zijn. En deze motivatie heb je wel nodig als je jouw geluk online wilt beproeven, want het niveau ligt hier erg hoog. Al met al is Project CARS een uitstekende race-sim, want alles zit erin en met downloadbare content zal dit nog verder uitgebreid worden. Het aanbod aan auto’s is nog wat aan de lage kant, alhoewel er dan wel weer genoeg tracks in de game te vinden zijn. Verder zijn de laadtijden in de game soms wat aan de lange kant, maar dit valt enigszins te relativeren als je ziet hoe mooi alles eruit ziet en hoe perfect physics engine is. Project CARS is een sim pur sang en dat is voor autofanaten perfect. Ben je meer een casual gamer, hou hier dan wel rekening mee.
Pluspunten
- De perfecte racing-simulator
- Veel tracks
- Enorm veel details in verwerkt
- Uitgebreide tuning-opties die de game een echte race-sim maken
- De game is werkelijk prachtig op de PS4
Minpunten
- Doorsnee speler zal zich in de steek gelaten voelen dankzij te weinig motivatie in de carrièremodus
- Aantal auto’s nog wat beperkt
- Menu’s onoverzichtelijk
- Ondanks prachtig, hier en daar toch wat screen-tearing
Ben wel benieuwd, hebben jullie de game gereviewed met een stuurtje of met een controller? Of beide? En in hoeverre is de speelbaarheid met bijvoorbeeld enkel een controller?
Krijg zelf de game hopelijk snel binnen zodat ik het zelf ook kan uittesten (thanks to PattyS3) maar ondanks dat toch nieuwsgierig 😛
“dit is een pure race-sim”. Het is idd geen arcade, maar ook geen pure race-sim. laten we zeggen 70% sim (misschien minder). Het komt niet in de buurt van bijvoorbeeld een iRacing of Assetto Corsa. GT6 is misschien 80% en Forza denk ik 60%.
Ik heb de game nu 2 dagen in mijn bezit. Carriere begonnen met de GT klasse. Zelf speel ik met een controller en dit is goed te doen. De races leg ik tot nu toe af in een SLS AMG GT3 en dat is een leuke auto. Mooi geluid enz. Maar als er een stortbui komt heb ik zelfs met regenbanden de grootste moeite om op de baan te blijven. Uitdaging genoeg dus. Het carriere menu is inderdaad ondermaats, onoverzochtelijk en zeer onduidelijk. Ik snap nog steeds niet goed wat hiermee mis is gegaan. Alsof ze er geen tijd meer voor hadden om het goed af te maken. Maar al met al, eindelijk een fatsoenlijke racing game op de PS4. Als ik persoonlijk deze game met Driveclub vergelijk, een game die ik lange tijd heb gespeeld, kan ik alleen maar zeggen dat Driveclub niks met racen te maken heeft. Gran Turismo krijgt heefg er een zware opdracht aan om Project Cars te gaan overtreffen(iets wat ik wel hoop).
@WJayW: Ik heb de game met controller gespeeld, helaas geen ruimte voor een hele setup met stuur :(. Ondervind hier weinig hinder van, controller is prima hoor 🙂
@WJayW:
Gisteren even gespeeld (middelste moeilijkheidsniveau, zonder verdere aanpassingen), en met de controller is het gewoon heel goed te doen inderdaad. Al zal een stuurtje wel weer een andere ervaring geven natuurlijk. Moeilijkheid viel mij mee, binnen een uurtje had ik het al aardig onder de knie, allersnelste auto’s zijn natuurlijk het lastigst. Al met al beviel het mij zeer goed, details van auto’s zijn prachtig om te zien, en racen opzich voelt ook zeer goed aan. Ook graphics zijn dik op orde. Mooi dat er dus een goede racer voor de ps4 is, waar je een hele tijd mee voorruit kan.
Driveclub is beter
Nette review.
Ik heb er nu ongeveer 18 uur gameplay in zitten.
In het begin riep ik al snel dat dit een GT killer was. Het ziet er mooier uit. Het klinkt vele malen beter. Het speelt wel iets zwaarder.
Maar ik mis eigenlijk gewoon heel simpel een progressie iets.
Iets van levelen of verzamelen.
Online is leuk. Maar na de race is het gewoon weer klaar en je kan niet zien hoe goed of hoe ver iemand al is in het spel.
Door dit soort kleine toevoegingen blijft het voor mij leuk om door te gaan.
Maar misschien wordt dit ooit toegevoegd.
En daardoor vind ik het leuker om Gran Turismo te spelen dan Project Cars.
@M4GN3T: Ok, bedankt voor de feedback. Ik zal het ook eerst met de controller moeten doen namelijk gezien m’n logitech stuurtje niet meer ondersteund wordt op de PS4.
@84.27.3.xxx: Top, ben blij dat je al plezier hebt aan de game en dit met mij (en de rest) wilt delen 🙂
Ik hoop ook zeker even vooruit te kunnen met de game en als ik zo jouw feedback lees zal ik me er ook zeker mee gaan vermaken.
Leuke review en ook Door veel mensen zeggen dat je niets van beloningen krijgt en etc wnr je iets wint omdat je alles al hebt vind ik wel jammer maar ik ben dan zoals die mensen die dat graag rewards krijgt dan voel je eigenlijk wel dat je iets bereikt hebt lol … maar idd voor de echte autofreaks zal dit wel een top spel zijn… volgende week witcher in de ps4 geen tijd meer voor eender welk spel !
Goede review. Kan me helemaal vinden in de genoemde punten. Het racen is geweldig. De auto’s voelen heerlijk aan en de graphics zijn ongekend.
Helaas mis ik wel een beloningssysteem o.i.d.. En die menu’s zijn natuurlijk ver ondermaats. Desondanks is het voor mij een geweldige racegame.
Vind persoonlijk het menu prima en career mode is perfect meer een serieuse game in plaats van nfs
Ik irriteer me vooral aan die debielen online die je continu van de baan afbeuken, zonder dat daar een straf aan vastzit. Waar zijn de stop & go penalties of gehele diskwalificaties bij het rammen van andere spelers? En waarom is er geen reputatiesysteem waarmee ik mensen met een crashreputatie uit m’n lobby kan weren? Dat is voor mij de enige tekortkoming van deze game.
Gameay ziet er gaaf uit, misschien binnenkort aanschaffen
driveclub is fun maar deze ook zene alleen spijtig geen volkswagens 🙁 career is misschien niet zo duidelijk maar het werk met contracten dus heb een contract bij karting rij je alleen met karts ben je het beu dan maar ander contract pakken zo speel ik iemand een beter idee share please…
@81.82.146..xxx: @81.82.146..xxx: Ik heb een idee! Verbreek je contract en verkoop het spel want het is echt een schande! Het spel is lang niet af. Ik heb hem op Pro gezet dus alles staat uit. Maar dan nog is het een makkie.
Wat me vooral opvalt zijn de vokgende punten:
– Ik heb totaal geen snelheidsgevoel als ik 300+ rij.
– Als je door een tunnel rijd, galmt het voor geen meter.
– Als je door het grind rijd en daarna weer op het asfalt hoor je het grind wat op je banden geplakt hoort te zitten helemaal niet op je wielkuipen vliegen.
De man achter het menu structuur moeten ze vandaag nog op straat zetten.
Verder is het de baste race game die er te vinden is in het sim achtige genre.
Hoop dat het menu nog een flinke update krijgt.
Ik vind het maar weer een overhyped race spelletje! Een schande!
@WJayW: ik heb het spel en speel het met controller en het is prima te te doen je zal wel als je cockpits view heb dat de stuur heel stijf blijft de stuur. Als je bijvoorbeeld naar rechts stuurt en los laat dat de stuur gelijk in 1 keer recht staat.
maar ondanks dat zijn alle wagens goed bestuurbaar met de controller.
@Marsupilami_NL:
Of je hebt de game niet gespeeld als je zegt dat het op Pro een makkie is, of je naam is Schumacher.
Snelheidsgevoel is er wel degelijk heel goed in verwerkt, realistischer als in de meeste andere games zelf, rij maar is formule a met cockpit view. Dat geeft je een geweldig snelheidsgevoel. Wat je natuurlijk bijvoorbeeld mist in vergelijking met het echte racen zijn de g-krachten.
@84.27.3.xxx: Heb hem idd niet gespeeld nee. Check mn trofeeën maar.
Maar ik zeg toch dat ik het gevoel niet heb! 😉
Wat een onprofessionele review, ik erger me er mateloos aan!
@77.251.138.xxx:
Thanks man voor je reactie, nou gebruik ik zelf niet vaak de cockpitview maar zie het liever vanaf de voorbumper zeg maar… al zal ik de cockpitview zeker ook eens proberen puur om te zien hoe het eruit ziet 🙂
@Marsupilami_NL:
Wat me dan een beetje tegenvalt van zo’n grote pro als jij die de game zo makkelijk vindt, is dat je de ‘Consistency is King’-trophy nog steeds niet heb gehaald.
Vind hem er heel kaal en leeg uitzien , Driveclub doet het wat betreft aankleding iig veel beter …
@86.90.13.xxx:
Dit is meer sim dan gt6 jn mijn ogen. Gevoel van snelheid ontbreekt totaal in gt en gt6 had ik binnen 2 weken platinum
zo eenvoudig was die game
@80.138.218..xxx:
Als je van arcade houdt wellicht
@62.72.192.xxx: omdat dat me dat misschien niet gelukt is en omdat ik dat spel maar 2 a 3 dagen gespeeld heb en er toen al klaar mee was
Wat is “screen-tearing”?
Liefhebbers voor een gezellige groep die s avonds, vrijblijvend, met respect voor elkaar rijdt? Voeg me maar even toe op psn: WorkingTitle. Zijn al met 11 man.
@A Gamer: join onze lobby in de avonduren 😉
@Marsupilami_NL:
Misschien je eerst eens verder verdiepen? Spel wordt on the go verder
Afgemaakt met de input van de community.
Als je dat een schade vind moet je andere games spelen die tegenwoordig bijna allemaal en day one patch hebben en waarbij niet Naar de
Community wordt geluisterd….
@31.161.240.xxx: Volgens mij heb ik toen ik het spel downloade ook gelijk een update erbij gehad maar dat kan alleen aan mij liggen.
En nu dat je het zelf al zegt….. Het spel word nog afgemaakt. Spreek je jezelf nu niet een beetje tegen dan?
@Marsupilami_NL:
Misschien zijn race spellen gewoon niet echt jouw dingen. Als je als minpunten noemt (het galmt niet door een tunnel, je hoort het grind niet op je banden) dat zijn nou niet bepaald hoofdzaken van een racegame. Ik moet zeggen dat ik op die twee dingen nog niet heb gelet, maar over algemeen is het oog voor detail juist één van de sterke punten.
@84.27.3.xxx: Juist wel mijn ding… Maar helaas geweest denk ik. GT5 op mn oude aacount op platinun gehaald en Forza 4 en 5 ook grijs gespeeld.
Sorry maar die dingen vind ik er juist wel bij horen. Het is toch realistisch of niet?
@Marsupilami_NL: manisch depressief ofso? 10 reacties nodig om je onvrede te uiten over steentjes die je niet in de wielkas hoort. Als je echt een pro sim wil, speel je op een pc asetto corsa of iracing…
@Marsupilami_NL:
Haha wat een onzin loop jij hier te verkondigen. Meer snelheidsgevoel ga je niet krijgen in een game. Dan zal je toch echt zelf het circuit op moeten. Maar dat is natuurlijk geen probleem voor een pro als jij.
Verder is de game niet af omdat je geen steentjes hoort als je in het grind hebt gereden? En omdat het geluid in een tunnel je niet zint?
Wat een grap!
Ben het wel eens met de conclusies en het cijfer. Je moet echt leren met de auto, en de verschillende circuits om te gaan. Heb vanmiddag gewoon bijna anderhalf een free practice op Imola gedaan met de Lotus F1 uit 1972. Alleen maar rondjes rijden, setup aanpassen en auto proberen onder controle te houden 🙂 . Gewoon erg vermakelijk. Dit is inderdaad niks voor een arcade gamer. Die kunnen beter NFS of Grid Autosport gaan spelen.
@86.90.13.xxx: echt absolute BS! Dit is op physics een echte sim! Gt6 komt niet eens in de buurt! GT Forza etc. Kunnen hier van leren! Als je natuurlijk alles uitzet aan assist!
@Marsupilami_NL: hahaha jij bent gewoon aan het trollen vieze Xboner! Groetjes aan je vriend!
Die clasic lotus race wagens zijn echt te gek! Ook zo gedetaileerd, je ziet alle mechanische onderdelen bewegen en de aandrijf as draaien. Ook de focus view met de helm cam is geweldig.
@217.103.102..xxx:
Inderdaad. En met de ai tussen de 80 en 100 is het heerlijk pittig.
Al kan t makkelijk zijn als je je auto overal tussen drukt. Maar voor het serieuze racen met nette overtakes is dit spel super
@WorkingTitle: Zal ik zeker eens doen!
@marsupilami_NL dus volgens u zijn steentjes luider dan het gebrul van een motor
Mooie game,paar uurtjes gespeeld bij me neefje.Maar haal hem later wel,ik wacht eerst op f1 2015,mocht dat niks worden dan komt projectcars in huis.
Ha…kan er niet op wachten…maarr….ik moet eerst maar is doorsparen voor een race stuur..met controller ga ik geen racegames meer spelen…