Velen van jullie hebben wellicht wel The Witcher 2: Assassin’s of Kings gespeeld op de PC of Xbox 360, ook in die game moest je veel beslissingen maken die op de game van invloed waren. Het is natuurlijk jammer als je dan nu het derde deel gaat spelen en al die beslissingen eigenlijk niet meer uitmaken. Gelukkig heeft ontwikkelaar CD Projekt Red daar een oplossing voor gevonden.

Zo kun je aan het begin van de game gewoon voor een default wereld kiezen of voor een interessant gesprek. Dit gesprek laat hoofdpersonage Geralt namelijk zijn vorige avontuur uit de doeken doen, als speler kun je dan de wereld zo inrichten aan de hand van jouw beslissingen destijds. The Witcher serie is namelijk een RPG die ook op politiek vlak vrij ver gaat. Een leuke toevoeging en het geeft je ook meer het gevoel in een bekende wereld rond te lopen.

De bovenstaande video van PlayStation Access laat je zien hoe dit precies in z’n werk gaat, ook met deze video waarschuwen we alvast dat er mogelijk spoilers in zitten. Stel je wil nog het vorige deel spelen en absoluut niets van dit deel zien voordat je de game zelf in handen hebt, dan raden we je aan gewoon het verdere nieuws te lezen en de video te skippen.

Verder kunnen we ook nog melden dat er helaas geen foto modus zal komen voor de PlayStation 4 versie van de game. Niet een groot gemis, maar wel jammer dat je niet even kunt laten zien welke monsters je hebt onthoofd of welke vrouw je mee naar bed hebt genomen.

“The way how it works is that the game on the consoles will ask you whether you want to simulate a specific state of the world, coming from previous games. If you choose ‘yes,’ then you will get a special conversation at one part of the game – I don’t want to spoil where it happens. It’s basically a conversation with a character and the conversation is about the adventures of Geralt of Rivia. And you can basically deny or confirm whatever [the character] has heard of whatever tales of [Geralt.] It’s actually kind of a cute mechanic. If you don’t want to simulate the state then this conversation doesn’t take place.”