Review: The Witcher 3: Wild Hunt – Bijna acht jaar geleden kwam de Poolse studio CD Projekt RED met The Witcher. De game was gebaseerd op de avonturen van Geralt of Rivia uit het gelijknamige boek van schrijver Andrzej Sapkowski. Een nieuwe hit in het action RPG genre was daar, want het debuut werd destijds positief ontvangen en de sequel zorgde ervoor dat de serie nog meer aan populariteit won. Eerder deze week verscheen The Witcher dan eindelijk op het PlayStation platform en na vele uren spelen kunnen we ons eindoordeel vellen en zeggen dat dit nieuwe debuut geweldig is. Het is zelfs één van de beste RPG´s die we gespeeld hebben. Waarom dat zo is ga je nu lezen in onze review van dit grootse avontuur.

De interessante wereld

De eerste twee delen van The Witcher waren qua verhaal gebaseerd op het boek, maar voor het derde en laatste deel in de trilogie heeft CD Projekt RED ervoor gekozen om een op zichzelf staand verhaal te ontwikkelen. Hierin draait het om de zoektocht naar Ciri en het stoppen van de Wild Hunt. De eenheid van duistere ridders wil de jongedame te pakken krijgen, omdat ze bijzondere krachten heeft. Geralt moet Ciri eerder vinden en tegelijkertijd de Wild Hunt een halt toe roepen, omdat ze een spoor van vernieling achterlaten. In een wijde en open wereld zul je in verschillende regio´s meerdere quests moeten uitvoeren om zo dichterbij Ciri te komen.

Al deze regio´s hebben een eigen stijl, sfeer en uitstraling en dat is al een punt waardoor de wereld van The Witcher 3: Wild Hunt zo intrigerend is. Het voelt echt aan als een interessante en soms gevaarlijke omgeving die je uitnodigt om elke hoek te onderzoeken. Het hoofdverhaal met de zoektocht naar Ciri is zelf niet bijster complex en dat is niet erg, omdat de wereld vol met details, boeiende personages en verhalen zit. De evenementen uit de eerste twee titels zijn ongeacht of je deze delen hebt gespeeld voelbaar en door hoe de ontwikkelaar dit heeft neergezet wordt gaandeweg duidelijk wat er allemaal heeft plaatsgevonden. Dit gaat via gesprekken en scènes, die met veel zorg zijn afgewerkt.

Met een eigen verhaal bedoelen we dat ze reflecteren hoe de wereld er voor staat en dat blijft door de gehele game boeiend. Of je nu een simpele boer tegenkomt of een heks, dat maakt niet uit, want de manier waarop het geschreven is en wordt gebracht, zorgt ervoor dat je de wereld wordt ingezogen en dat het je bijna niet loslaat. We hadden dan zelf ook de grootste moeite om niet teveel afgeleid te worden door de vele sidequests die er te doen zijn. Het hoofdverhaal speelt zich af in de regio´s en per nieuw hoofdstuk kom je in een nieuwe regio. Zo kom je elke keer in een nieuw gebied waar je via een dorp of een stad informatie krijgt over wat er te doen is. Soms is het meteen duidelijk wat je moet doen, maar je zult ook veel vraagtekens zien in de massale wereld. Dit stimuleert de drang naar het onderzoeken des te meer, want je weet af en toe niet wat je kan verwachten.

Veel keuzes in conversaties en quests

Deze quests kunnen simpel zijn door een vermist persoon te zoeken, maar ook kun je ‘Monster Contracts’ aannemen. Deze speciale quests houden in dat je een omgeving moet verlossen van een monster. Het gave hieraan is dat je niet simpelweg het monster kan opzoeken, maar hier meerdere stappen voor moet doen. Er zit genoeg variatie in en daarnaast bevatten ze soms ook een verhaal. De meeste quests begin je via een conversatie, zoals we dat ook kennen uit andere titels, zoals Mass Effect en The Elder Scrolls. Je hebt als Geralt verschillende opties en zo kan je de ideale schoonzoon uithangen of de agressieveling die snel de confrontatie opzoekt. Er zijn hier heel veel opties in en zoals je begrijpt geven we slechts een paar voorbeelden. Je kunt hierbij veel kanten op en er zo voor kiezen om meer te weten te komen of juist niet, dat is de vrijheid van The Witcher 3.

Keuzes zijn sowieso van een groot belang in The Witcher 3: Wild Hunt, want in de grotere quests kun je beslissingen nemen die een grote impact hebben op de wereld. Sterker nog, ze kunnen zelfs een effect hebben op het einde van de game. Om je een idee te geven, er zijn 36 eindes mogelijk en dan nog een tal van variaties hierop. Dit is allemaal op basis van jouw keuzes en jouw acties tijdens bepaalde quests of conversaties. Bij sommige gesprekken moet je zelfs in een korte tijd een keuze maken in wat voor antwoord je gaat geven. Het zorgt voor net dat beetje extra spanning. Dit systeem met de keuzes gaat erg diep en zo kan je veel kanten op en echt je eigen verhaal creëren. De dynamische insteek is dan ook iets wat we enorm toejuichten en doordat je zoveel effect kan hebben op de wereld, ben je sneller betrokken bij het geheel.

Actie in het begin simpel, maar breidt zich uit

Genoeg over het verhaal en de wereld, want je wilt natuurlijk ook weten hoe het speelt. The Witcher 3: Wild Hunt is een rasechte action RPG waarbij je vlug kan schakelen tussen aanvallen en speciale acties. Je hebt een stalen zwaard voor het lichte werk (mensen) en een zilveren zwaard voor de monsters. De combat met de zwaarden is vrij simpel te noemen aan het begin, want je hebt een snelle aanval en een sterke aanval die je kunt combineren. Daarnaast kun je vlug ontwijken door op rondje te drukken en rollen door op kruisje te drukken. Ook kun je aanvallen blokkeren met je zwaard evenals aanvallen counteren. Vooral aan het begin voelde dit voor ons te simpel aan en het begon op ten duur zelfs wat te vervelen.

Na een langere tijd spelen speel je echter meerdere mogelijkheden vrij door het verzamelen van XP en daarmee kun je in level stijgen. Zo kun je meer je eigen vechtstijl kiezen en aanpassen naar wat jij fijn vindt. Toch blijft de actie met het zwaard veelal hetzelfde en daar had zeker wat meer afwisseling in mogen zitten qua combinaties die je kunt uitvoeren. Later speel je meer wapens vrij, zoals een kruisboog en bommen, waardoor de actie wat breder wordt. De besturing hierbij werkt overigens prima, want na enige gewenning kun je al snel aanvallen ontwijken en met de kruisboog in slow motion gericht schieten om zo effectief te zijn in gevechten. Het werkt responsief en soepel waardoor elk gevecht vermakelijk is. De magie heeft hier ook een aanzienlijk aandeel in en geeft de gameplay nog meer diepgang.

De magie die je kunt gebruiken in de game heet Signs en Geralt heeft als Witcher meerdere tot zijn beschikking. Zo kan hij met Igni vijanden in de brand zetten of tijdens gesprekken Axii inzetten om gedachten te manipuleren. Hiermee kun je ook tijdens gevechten vijanden verlammen, zodat je ze voor een korte tijd schade kan toebrengen. Verder kun je ook nog een vertragende magische val zetten (Yrden), via telekinese (Aard) vijanden omver blazen of objecten verplaatsen en een beschermend schild voor jezelf opzetten met Quen. De variatie van vijanden hebben elk hun kwetsbare kant en daar kun je met de Signs op in spelen. Naarmate je verder komt qua level en vrijgespeelde vakken in de Skilltree, kun je kiezen om te investeren in combat of magie. Door het laatste krijg je meer opties tijdens gevechten en ook echt diepgang in de gameplay. Je kunt de Signs dan namelijk op meerdere manieren gebruiken.

In het geheel voelt de combat uitdagend en het geeft veel voldoening als je als laatste overeind staat. Vooral bij het verslaan van de grotere monsters is dit het geval, want die zijn echt een uitdaging waarbij tactisch denken van je geëist wordt. De beloning die je krijgt is ook de tijd waard. Zo snijdt Geralt altijd de kop van zo´n monster af, welke hij dan aan zijn paard hangt. Niet alleen ziet dit er gaaf uit, maar ook geeft het een buff, zoals extra health. Naast dat je veel aan het vechten bent, zul je als Geralt ook zijn andere kwaliteiten gebruiken en dat zijn de Witcher Senses. Je kunt hiermee de omgeving afspeuren naar hints die je nodig hebt om quests succesvol af te ronden. Belangrijke voorwerpen of sporen lichten dan op en kun je vervolgens onderzoeken. Zo leer je meer over bijvoorbeeld een monster waar je op jaagt en zo kan je hem dan opsporen. Ook kan je hiermee verschillende puzzels oplossen die de wereld rijk is.

De Witcher Senses zorgen ervoor dat de quests meer diepte hebben doordat Geralt er geregeld op reageert en waardoor je zo ook meer te weten komt over zijn gedachtegang. Hoewel de besturing bij het vechten prima is, zijn er wel wat vlakken die zeker beter hadden gekund. Zo kan je klimmen en duiken in de game, maar dit werkt ontzettend lomp waardoor je als speler soms aan het worstelen bent met de besturing. Ook de besturing van het paard, Roach, laat zeer te wensen over, want die reageert soms traag en knalt snel ergens tegenaan en dan helpt de camera ook niet mee. Het is ook vervelend dat rollen met dezelfde knop gaat als het bestijgen van je paard, waardoor je soms onbedoeld op je paard gaat zitten in een gevecht. Dit is ook tijdens het oppakken van loot of tijdens andere interacties met de wereld aan de orde. Kortom, het is af en toe zeer storend.

Prachtige en grote wereld

De punten die we hebben over de soms nukkige besturing zijn gelukkig de enige, want over de rest zijn we zeer positief. Zo ook over het audiovisuele aspect, want op een incidentele haperende framerate en wat pop-in na, is het een prachtige game. De manier hoe de wereld en karakters worden gepresenteerd is zowat ongekend. De regio´s zijn elk erg fraai en afwisselend. Er zijn zoveel momenten geweest waarbij we zelf even stil hebben gestaan om te bewonderen hoe mooi de wereld is. Dan keken we naar hoe de bomen heen en weer zwaaiden door de wind terwijl de bijpassende en mooie muziek op de achtergrond klonk. De wereld bevat zoveel details dat we alles wilde verkennen en dat dan ook deden. Om die reden nemen we de glitches en de wat mindere animaties van monsters voor lief.

Het is zo´n game die op dit gebied heel veel goed doet waardoor de mindere kanten verwaarloosbaar zijn. Ja, je ziet weleens een huis voor je neus verschijnen, maar als je nagaat hoe groot deze wereld is met de hoeveelheid quests (en content) die je kunt doen is dat niet erg. Tijdens gevechten loopt alles soepel en de effecten van de Signs zijn mooi. De keren dat je als Geralt even vrolijk een vijand door midden hakt zijn de kers op de taart en geven net dat beetje extra. Verder is de audio verzorgd en klinken geluidseffecten, zoals zwaarden en schreeuwende monsters zoals het hoort. Tijdens conversaties is de voice-acting van een prima niveau en zijn deze ook nog eens fijn geschreven, waardoor ze interessant blijven. Klein minpuntje aan het grafische aspect is wel dat het menu nogal onoverzichtelijk kan worden. Zeker met de lading aan materiaal die je krijgt is dat af en toe wat onhandig.

Conclusie

We hebben ons in deze review vooral gericht op de ervaring die je zult hebben met The Witcher 3: Wild Hunt, want je hebt naast de stortvloed aan toffe en gevarieerde quests evenals Monster Contracts ook nog het kaartspel Gwent, wat al een game op zich is. CD Projekt RED heeft met dit deel een action RPG geproduceerd van hoge klasse. Je krijgt een fantasierijke, stijlvolle, interessante en massale wereld die overweldigend kan overkomen en zeer de moeite waard is om volledig te doorgronden. Het zit vol met content en de verhalen van de personages zijn door de manier waarop het geschreven is ontzettend boeiend. De actie geeft veel voldoening doordat het toegankelijk en vlot werkt. De magie met de Signs geven de gameplay bovendien meer diepte. Alles bij elkaar is The Witcher 3: Wild Hunt een absolute aanrader waar je uren, nee weken, in kunt verdwalen zonder dat je er spijt van krijgt.

Pluspunten

  • Intrigerende grote wereld
  • Stijlvol
  • Interessant verhaal
  • Combat
  • Veel en vermakelijke quests
  • Monsters jagen

Minpunten

  • Kleine technische problemen
  • Soms onhandige besturing