De release van The Witcher 3: Wild Hunt is niet zonder slag of stoot gegaan, de game kampt momenteel met een aantal bugs, glitches en framerate problemen. Naast deze problemen komt er vooral vanuit de PC hoek veel geklaag over de grafische presentatie, veel gamers zijn van mening dat de game een downgrade heeft gehad.

Ontwikkelaar CD Projekt Red heeft nu gereageerd op deze beschuldiging in een interview met Eurogamer. Marcin Iwinski zegt daarin dat je je moet voorstellen dat er een belangrijke show aan zit te komen, hij doelt hier mee op de E3 van 2013, en je stelt een trailer samen. Het ziet er geweldig uit en je laat het zien aan het publiek. Op dat moment is de game nog in een hele vroege staat van ontwikkeling en kan er dus nog heel veel veranderen. Vervolgens blijkt dat op de gigantische schaal die de game groot is het niet werkt, maar je hebt het echter wel al laten zien. Dat is nou een goed voorbeeld van hoe game development werkt zegt Iwinski.

Studiohoofd Adam Badowski voegt daaraan toe dat het renderingssysteem ook is veranderd ten opzichte van de trailer uit 2013. Er kon gekozen worden uit twee systemen, maar de ene had een nog dynamischer belichtingssysteem nodig en dat werkte niet voor de schaal wereld waarmee ze bezig waren.

Ook gaat de ontwikkelaar nog specifiek in op de rook van de game, die zou er ook heel anders uit zien uiteindelijk. De reden hiervoor is omdat overal dezelfde programmatuur voor elk platform geldt en dan zou de PC hier de dupe van zijn. Het projecteren van deze effecten zou namelijk zonder DirectX 12 niet op elke PC even goed werken.

CD Projekt Red vindt het jammer dat sommige mensen zich bestolen voelen na het uitbrengen van de game. Ze willen de mensen die The Witcher op basis van de E3 2013 trailer hebben gekocht ook tegemoet komen. Hoe ze dat echter gaan aanpakken is nog even de vraag. In elk geval zeggen ze dat iedereen maar even af moet wachten waarmee ze allemaal nog gaan komen, in de vorm van patches en DLC, voordat ze een definitief oordeel vellen.

We waarderen zeker dat er meteen gereageerd wordt op alle problemen en dat we nog veel extra content mogen verwachten voor deze game, maar als je goed tussen de regels doorleest heeft de game inderdaad een downgrade gehad. Het enige is dat er eigenlijk wordt toegelicht dat de game een te grote schaal heeft gekregen om de bovenstaande trailer waar te maken. Ervaren jullie ook een grafische downgrade op de PlayStation 4?

Momenteel is de ontwikkelaar ook bezig met een nieuwe patch die meer dan 600 veranderingen met zich meebrengt. Hopelijk lost die ook de vervelende opstartproblemen op.

“If you’re looking at the development process, we do a certain build for a tradeshow and you pack it, it works, it looks amazing. And you are extremely far away from completing the game,”[…]“Then you put it in the open-world, regardless of the platform, and it’s like ‘oh shit, it doesn’t really work’. We’ve already showed it, now we have to make it work. And then we try to make it work on a huge scale. This is the nature of games development.”

“It’s a global system and it will kill PC because transparencies – without DirectX 12 it does’t work good in every game.”

“We don’t agree there is a downgrade but it’s our opinion, and gamers’ feeling can be different. If they made their purchasing decision based on the 2013 materials, I’m deeply sorry for that, and we are discussing how we can make it up to them because that’s not fair.”

“In a way, because of us not seeing it as a problem, and working hard on the game until the very end, that’s where we are today and that’s why we have to explain. I hope it shows our intentions, because we are not hiding anything. Considering our values, hiding is the last thing we ever want to do.

“And for those who are still not 100 per cent decided, I definitely encourage them to wait and see what we will be releasing in patches, updates and whatnot.”