Sinds een tijdje vragen we je elke zondag naar je mening over een bepaald onderwerp en dus doen we dat vandaag gewoon weer! Ditmaal willen we het hebben over games die wanneer ze middels een (CGI) trailer worden aangekondigd er fenomenaal uitzien, maar die wanneer ze uitkomen toch minder indrukwekkend ogen. Neem bijvoorbeeld games als Watch_Dogs of Assassin’s Creed: Unity, maar ook het recent verschenen The Witcher 3: Wild Hunt waar nu veel over gesproken wordt. Dit zijn stuk voor stuk games die toen ze onthuld werden een zeer grote indruk op ons achterlieten. Toen eenmaal de lancering daar was bleek het eindresultaat toch (iets) anders te zijn dan velen hadden verwacht. Tijd dus om dit onderwerp eens nader aan de kaak te stellen in een nieuwe Jouw mening.

Om deze Jouw mening eens een keer van een wat meer positieve kant te benaderen, hebben we voor deze titel van dit artikel gekozen. Ondanks dat sommige games grafisch uiteindelijk ‘minder’ indrukwekkend waren dan tijdens de onthulling, hoeft dit niet automatisch je spelplezier te verminderen. Andere grafische issues daargelaten, zoals problemen met de framerate bijvoorbeeld. Daar hadden met name Assassin’s Creed: Unity en ook The Witcher 3: Wild Hunt bij de lancering redelijk veel last van (en nog steeds in sommige gevallen). Dat is natuurlijk iets wat je eigen ervaring wél negatief kan beïnvloeden, maar daar willen we nu niet de nadruk op leggen.

We willen het nu puur hebben over de grafische kwaliteit van games. Ofwel voor en na de aankondiging/onthulling. Dat een game grafisch niet het niveau haalt van tijdens de onthulling is eigenlijk iets wat al vele jaren voorkomt. Sterker nog, ten tijde van de PlayStation 3 was het al zo dat games in het begin grafisch meer indruk maakten dan wanneer ze uitkwamen. Het is dus zeker geen incident en ook niet iets wat bij maar een paar games voorkomt. Sterker nog, diverse uitgevers hebben zich er ook schuldig aan gemaakt middels screenshots, maar daar kraaide geen haan naar. Het gebeurt bij veel meer titels en dit zal ongetwijfeld nog vaker voor gaan komen.

Wanneer je dit echter wat breder bekijkt is er ook iets voor te zeggen dat ontwikkelaars niet altijd de grafische lat zo hoog kunnen houden. Games ontwikkelen kost tijd en wij gaan er soms aan voorbij dat een ontwikkeling van een game ook een proces met (onverwachte) hobbels kan zijn. Van te voren heeft men wellicht bepaalde ambities die niet altijd allemaal te realiseren zijn. Iets in je hoofd hebben, op papier zetten en uittekenen is een fractie van het gehele ontwikkelproces, want het uiteindelijk ook zo programmeren en vormgeven kan lastig zijn. Games worden eerst ontwikkeld op een PC waarbij een ontwikkelteam altijd rekening moet houden met de specs van een console. Als tijdens het programmeren blijkt dat bepaalde ideeën te ambitieus zijn, dan moet er op een bepaald vlak iets worden geschrapt.

Niet om eventuele downgrades gelijk goed te praten, maar het valt wel wat te nuanceren. Het is in die zin soms ook wat kort door de bocht om een game gelijk neer te halen wanneer deze er uiteindelijk ‘anders’ uitziet. Het eindresultaat mag er bovendien in veel gevallen nog steeds zijn. Neem Assassin’s Creed: Unity en The Witcher 3: Wild Hunt. Dat zijn beide games die (als je de grafische bugs weg kunt denken) na een eventuele update grafisch gezien nog steeds indruk maken.

De keerzijde is wel dat bij een onthulling met dergelijke gelikte trailers de consument toch enigszins misleidt wordt en dat als een ontwikkelaar niet zijn geambieerde kwaliteit kan behalve, dat het domweg niet ons probleem is. Dan is een ietwat meer voorzichtige benadering om dit op termijn te voorkomen wellicht een beter idee. Voor alles valt zoals gewoonlijk weer wat te zeggen en we zijn dan voornamelijk benieuwd naar wat jullie hiervan vinden. Ben je vaak erg teleurgesteld als een game grafisch niet aan je verwachtingen kan voldoen door een vermeende downgrade? En koop je hem dan vervolgens ook niet? Of boeit het je allemaal niet zo en wacht je gewoon tot de game uitkomt om er dan pas over te oordelen? Is dit iets wat voor jou erg zwaar weegt als je twijfelt om een game aan te schaffen?

Zoals je wellicht merkt is dit een onderwerp wat weer genoeg vragen oproept en waarbij we graag je reactie willen lezen. Die kan je hieronder kwijt, maar zoals altijd willen we wel graag dat je het netjes houdt en elkaar blijft respecteren.