DLC Special: Destiny – House of Wolves


DLC Special: Destiny – House of Wolves – De vorige uitbreiding voor Destiny, The Dark Below, kwam vorig jaar in december uit en nu is het tijd voor de nieuwe uitbreiding, House of Wolves. In The Dark Below kwamen we meer te weten over de Hive en in deze nieuwe uitbreiding staat het ras Fallen centraal. De Queen van de Awoken uit The Reef is verraden door dit ras en zint op wraak. Bijgevolg mogen de Guardians weer een jachttocht gaan maken op de leiders van de Fallen, zo vertelt het verhaal van House of Wolves. Dat is echter niet het enige wat met deze content geïntroduceerd wordt. Er is namelijk ook een nieuwe arena modus aan Destiny toegevoegd, evenals een zeer competitieve multiplayer modus die luistert naar de naam Trials of Osiris. De afgelopen week zijn we er volop mee bezig geweest om jou te kunnen vertellen hoe deze content ons beviel, maar ook of Destiny er zelf beter door is geworden.

Het verraad van de Fallen

In House of Wolves leren we dus meer over de Fallen. Het blijkt dat de Queen, die een samenwerking had met dit ras, door hen is verraden. Als Guardian verzorg je de jachttocht en wraak op de leiders van de Fallen. Zo krijg je nieuwe bounties waarvoor je belangrijke doelen moet doden waarmee je je reputatie opvijzelt bij de Queen. Hiermee stijg je in rank bij haar en krijg je als beloning nieuwe items, zoals schepen en shaders, welke weer goed van pas komen. De bounties zijn eigenlijk losse doelwitten die je op Patrol kunt spelen, want in de missies jaag je op Skolas. Hij is één van de leiders en wil door middel van de techniek die een ander ras (Vex) gebruikt een voordeel krijgen op de Queen. Op die manier willen hij en zijn volgelingen de strijd snel beslissen.

House of Wolves bevat net als The Dark Below weer wat missies die je samen of alleen kunt spelen. Hoewel deze uitbreiding meer missies bevat, heeft ze helaas wel dezelfde minpunten als de voorganger. Zo worden omgevingen uit het ‘normale’ Destiny wederom hergebruikt. Je start een missie vanuit een andere hoek en er is een extra deel aan het level toegevoegd, maar echt heel veel extra biedt dit niet. Hierdoor ben je dus vaak in gebieden aan het knallen waar je al dikwijls bent geweest. De eerste missie uit de verhaallijn is het meest vermakelijk, want hierin krijg je een Heavy Pike tot je beschikking. Deze schiet sterkere kogels en je kunt er mijnen mee uitwerpen. Het is een tof voertuig, maar het is dan wat jammer dat deze in maar één shootout bruikbaar is.

In dezelfde missie kun je ook nog aan de slag met de Scorch Cannon door een Scorch Captain om te leggen. Vervolgens kan je dit wapen dan oppakken en gebruiken. Het is eigenlijk een groot kanon dat je op de schouders draagt en deze richt vooral veel schade aan. Hou je deze ingedrukt, dan bouw je de kracht verder op en kun je met gemak een groep vijanden met één harde klap uitschakelen. Dat zijn echt de nieuwe zaken hierbij, want in de rest van de verhaallijn zien we dus weer de bekende omgevingen. Ook de eerste Raid, Vault of Glass, wordt hierbij gebruikt, maar gezien de link met het verhaal is dat nog een leuk accent te noemen.

De verhaallijn van House of Wolves is vermakelijk, maar wat we vreemd vinden, is dat we te maken krijgen met de assistent van de Queen, Petra. De Queen zelf krijgen we echter nooit te zien en ook van haar broer, Crow, ontbreekt ieder spoor. Aangezien zij van essentieel belang zijn in het verhaal van Destiny en de Awoken, is het wat vreemd dat Bungie ze links laat liggen. Hun aanwezigheid was het geheel absoluut ten goede gekomen. Goed, terug naar de missies. Die zijn uiteindelijk leuk om te spelen en dien je ook allemaal te voltooien voordat je de Prison of Elders kan betreden. Het verhaal zelf is verder een simpele wraaktocht en voelt hierdoor een beetje als een lege huls aan. Het blijft wazig en dat is jammer, terwijl er zoveel mogelijk is in het universum. Wel is een leuk detail dat Skolas in de Prison of Elders een eindbaas van level 35 is.

Prison of Elders is de nieuwe en afwisselende PvE modus

Hoewel de Fallen het thema voor deze uitbreiding is, kom je nog genoeg vijanden van de andere rassen tegen, want in de Prison of Elders zijn namelijk verschillende sterke vijanden opgesloten, inclusief de voetsoldaten van de Fallen, Vex, Cabal en Hive. Deze nieuwe arenamodus voor drie spelers kun je op level 28, 32, 34 en 35 spelen. Hierin dien je een aantal rondes te doorstaan en je zult daarvoor ook de eerder genoemde eindbazen moeten verslaan. Met deze poging tracht Bungie meer afwisseling te creëren en dan met name voor de endgame gebruikers. Zo variëren de eindbazen altijd, behalve op level 35, want dit zal altijd Skolas zijn. Het mooie hiervan is dat je als speler niet weet wat je kan verwachten en dat je daardoor altijd goed moet opletten tijdens een gevecht, dat immers keer op keer anders is.

Per level heb je verschillende rondes. Zo heeft level 34 vijf rondes en level 35 zes rondes, en hierbij kan je in de ene ronde de Vex als tegenstander hebben en een ronde later weer de Fallen, om uiteindelijk te eindigen met een grote eindbaas van de Vex. Door nieuwe modifiers toe te voegen, zijn er meerdere factoren waar je rekening mee moet houden. Zo kan het zijn dat je primaire wapens meer schade aanrichten, terwijl een ronde later je granaten sneller laden of juist je Super erg traag terugkomt. Op de hogere levels kan je zelfs twee modifiers actief hebben. Om een voorbeeld te geven: het kan voorkomen dat je Grounded (meer schade als je op de grond bent) gecombineerd met Airborne (meer schade als je je in de lucht bevindt) hebt, wat dus een zeer effectieve combinatie is.

Prison of Elders is, ongeacht het level dat je bent, een uitdaging waar je echt je tanden in kan zetten samen met jouw fireteam. Je moet met een fireteam van drie goed samenwerken omdat je per ronde een aantal doelen moet behalen. Je hebt rondes waarin je elke vijand moet afknallen, maar ook waar je per ronde drie mijnen moet ontmantelen of moet vernietigen. Dat laatste gaat natuurlijk gemakkelijk vanop een afstand, maar als je moet ontmantelen, kost het wat meer moeite. Je moet dan namelijk onder een mijn gaan staan. In de overige rondes moet je zoal een eindbaas doden of een belangrijk doelwit stoppen alvorens deze het eindpunt in een level bereikt. Je moet hierbij gecoördineerd bezig zijn, want door de vele vijanden ontstaat er al snel een chaos. Eindbazen zijn trouwens een geval op zich, want die kunnen nog extra aanvallen inzetten, zoals bijvoorbeeld het in brand zetten van de grond, waardoor je bij wijze van spreken digitaal voetje van de vloer aan het spelen bent.

Nieuwe maps voor de Crucible

Prison of Elders is voorlopig voor de fervente Destiny speler leuk vermaak doordat de modifiers, doelen en eindbazen niet elke keer hetzelfde zijn. Er is dus genoeg nieuws op het gebied van PvE, maar ook de multiplayer werd niet vergeten. Zo zijn er vier nieuwe maps genaamd Thieves Den, Black Shield, Widow´s Court en Timekeeper. De eerste is op Venus en is geïnspireerd door de Fallen. Het is een fraaie map waarop smalle gangen gecombineerd worden met verschillende kleinere locaties. Black Shield bevindt zich op Mars en is een basis van de Cabal. Deze map bevat een combinatie van grote constructies en gangen met deuren.

Shadow´s Court is daarentegen totaal iets anders dan we gewend zijn van de Crucible maps. Het is een grotere map dan normaal en overal is veel begroeiing aanwezig. Het heeft ook niet de Russische stijl die we van de andere maps op Aarde kennen. De laatste map is Timekeeper en deze bevindt zich net zoals Black Shield op Mars. Het is een wat kleinere map, waarop de grotten het binnenterrein vormen en buiten kun je over de zandvlakte jezelf vlot verplaatsen naar een aantal belangrijke punten in de verschillende modi.

Trials of Osiris is de competitieve toevoeging voor PvP

De nieuwe maps bevielen ons prima, al is Trials of Osiris de echte grote additie tot Destiny op dit gebied. Dit is een speciaal PvP evenement dat van vrijdag tot de reset op dinsdag beschikbaar is. In deze modus ga je in een team van drie de strijd aan met een ander team van drie, met als doel eliminatie en dat op één map. Je hebt geen respawns en je kunt alleen een revive krijgen van teamgenoten. Het eerste team dat vijf punten scoort en dus vijf rondes wint, mag een overwinning op de Trials Passage zetten (meer uitleg hier), die je kunt kopen bij de verkoper van Trials of Osiris, Brother Vance. Hier kun je ook extra buffs kopen, zodat bijvoorbeeld je eerste overwinning telt als twee of je eerste nederlaag wordt weggestreept.

Dit is een zeer competitief onderdeel van de multiplayer waarbij je level en de sterkte van je wapens tellen. In totaal moet je 9 overwinningen zien te behalen, zodat je bij Brother Vance de beloningen kunt claimen. Bij 5 overwinningen kun je al een eerste pakket openen waar het nieuwe upgrade materiaal, Etheric Light, in zit. Verder kun je nieuwe armor en wapens verdienen, maar haal je 9 overwinningen op rij, dan mag je naar de Lighthouse, een nieuwe locatie op Mercurius. Open je daar de kist, dan heb je kans op armor en primaire wapens met elementaire effecten. De loot is dus zeker de moeite waard, maar dit is wel behoorlijk pittig en het vereist veel teamplay en tactiek. Deze modus is dan ook echt een gave toevoeging waar je echt goed mee vooruit kunt.

Conclusie

Bungie is naar onze mening een goede weg ingeslagen met House of Wolves en ze hebben duidelijk geleerd van The Dark Below. Daarin was de Raid te kort, te makkelijk en vol met exploits. Prison of Elders is voorlopig een aardige vervanger van een Raid, maar de tijd moet uitwijzen of hier genoeg replaywaarde in zit. Het is in ieder geval leuker dan The Dark Below, want het is uitdagender en meer veelzijdig doordat Bungie het wekelijks kan veranderen. De missies zijn prima, al zijn ze wel wat kort en helaas worden de omgevingen opnieuw gebruikt, wat een beetje gemakzuchtig is. Verder kunnen we Trials of Osiris een fraaie toevoeging voor PvP noemen. Als je nog veel Destiny speelt, is deze DLC toch wel een aanrader, want er valt weer voldoende te doen en er is ook nog eens nieuwe loot in de vorm van Fallen wapens, exotics en meer te verdienen. Voorlopig zijn wij wel weer even zoet met al het nieuws dat House of Wolves ons heeft gebracht.

Luis Villegas van Bungie over Rise of Iron, de feedback, Destiny toekomst en meer
Gepubliceerd op 28 Sep, 2016 om 09:30
Review: Destiny: Rise of Iron
Gepubliceerd op 26 Sep, 2016 om 17:00
Jouw mening: Maakt Destiny: Rise of Iron de verwachtingen volgens jou waar?
Gepubliceerd op 25 Sep, 2016 om 11:00
Destiny House of Wolves Review - Broodnodige nieuwe content
XGN.nl - Gepubliceerd op 27 May, 2015 om 08:57
  1. Anoniem -   
    213.125.218..xxx's avatar

    Ik vindt the prison een goede toevoeging. Ik ben er wel blij mee.

  2. Anoniem -   
    83.87.250.xxx's avatar

    Waarom vertel je niks over het upgrade systeem? Dat is ook aanzienlijk verbeterd

  3.    470 XP
    Dragonborn's avatar

    Vind het een gave dlc, jammer dat iedereen gratis dlc krijgt terwijl de rest daarvoor betaald heeft. Ook jammer dat alle dark below multiplayer maps nu gratis voor iedereen zijn … Terwijl anderen ervoor betaald hebben. Voor de rest is dlc 2 tot nu toe gaaf 🙂

  4. Anoniem -   
    77.250.221.xxx's avatar

    Beste DLC die ik gekocht heb sinds tijden.

  5.    533 XP
    Crazygohan's avatar

    Ik heb de season pass dus kreeg m gratis, en nog ateeds niet gespeeld.. Ben aardig klaaret destiny

  6. Anoniem -   
    62.72.192.xxx's avatar

    @83.87.250.xxx: Omdat we daar eerder al een Special en hebben gewijd. Dit is trouwens niet onderdeel van House of Wolves, maar gewoon een update.

  7. Anoniem -   
    193.172.46..xxx's avatar

    Voor mij geen destiny meer. Wederom geen matchmaking bij prison of elders vanaf level 32. Waarom toch niet? Met die pvp toevoeging doe ik niets aangezien ik geen pvp speel. Jammer want ik heb genoeg uren in destiny gestoken en had dit graag verder gespeeld ipv battlefield of call of duty. Maar dat ze me dwingen om met vreemden in een groep/ clan te spelen doet mij bij deze afhaken. Nogmaals jammer want ik vind het nog steeds een leuke (co-op)-shooter.

  8. Anoniem -   
    84.24.237..xxx's avatar

    @193.172.46..xxx: ”Maar dat ze me dwingen om met vreemden in een groep/ clan te spelen doet mij bij deze afhaken.” dat is bij matchmaking ook..

  9. Anoniem -   
    82.171.231..xxx's avatar

    @193.172.46..xxx: Er zijn middelen genoeg om andere spelers te vinden, zoals LFG. Vanaf level 32 moet je ook wel met bekenden spelen en communiceren. Anders speel je met vreemden die geen headset hebben en schiet je weinig mee op.

  10.    75 XP
    The Dutch Hunter's avatar

    Iedereen heeft er genoeg voor betaald,dus mag het ook wel wat zijn toch.

  11. Anoniem -   
    77.250.221.xxx's avatar

    @193.172.46..xxx: Je spreekt jezelf een beetje tegen want met matchmaking zit je ook met vreemden.
    En communicatie is vanaf level 32+ zeker nodig anders word het een zooitje.

  12. Anoniem -   
    193.172.46..xxx's avatar

    Aan degenen die reageren op mijn post: Ik baal ervan dat ik via een andere website, bijv. LFG (wat ik heb geprobeerd) aan mensen moet komen die me helpen om raids te kunnen spelen. Heb meerdere malen mijn naam opgegeven en gevraagd of mensen me wilden helpen. Resultaat 0,o. Een maat van me idem dito. Daarom zeg ik: geef die matchmaking vrij zodat ik toch eens een raid kan proberen. En ik begrijp dat je dan van die figuren kunt treffen die halverwege ermee kappen of geen gebruik maken van een headset. Maar ja, ik ben niet anders gewent van andere shooters waar ook om samenwerking gevraagd wordt (bijv.battlefield)
    Ik heb verdorie een keer het geluk gehad dat een groep me uitnodigde om een raid te spelen. Daarna nooit meer een raid kunnen spelen, en nu weer hetzelfde met de prison of elders. Gewoon omdat ik te weinig mensen ken die destiny spelen. Nogmaals: BALEN!!! En ik vind destiny echt wel een geweldige shooter, dus daar ligt het niet aan.

  13.    75 XP
    The Dutch Hunter's avatar

    @193.172.46..xxx: Ik begrijp precies wat je bedoeld,mensen die de dagelijks veel gamen vormen groepjes en daar kom je niet zomaar tussen.irritant is dat.gunnen anderen niks.

  14. Anoniem -   
    84.24.102..xxx's avatar

    Thnx@ the dutch hunter.

    Bovendien heb ik laatst ergens gelezen dat maar 30% van alle destinyspelers raids hebben gespeeld. Stel dat die cijfers kloppen dan zou je toch denken dat er iets moet veranderen om die andere 70% tegemoet te komen?

  15. Anoniem -   
    84.24.102..xxx's avatar

    Btw 193.172.46 en 84.24.102 zijn dezelfde persoon.

  16. Anoniem -   
    77.250.221.xxx's avatar

    @84.24.102..xxx: Ik snap je frustratie wel heb ook een tijd geen raids gespeeld om het feit dat ik geen genoeg mensen had.
    Destinylfg werkt voor mij wel prima heb sindsdien alle raids kunnen doen en gear kunnen krijgen,maar je heb wel gelijk dat matchmaking een keuze zou moeten zijn.
    Alleen zie ik heel veel nadelen met matchmaking omdat er goed samen gewerkt moet worden.
    Wat ik wel balen vind is dat er geen checkpoint is op level 5 in de arena,was via lfg een potje poe lvl34 gaan spelen en de fireteam leader stopt erineens mee en brengt ons naar orbit toe.
    Dus alles voor niks gespeeld en zooitje heavy ammo verbruikt voor niks,denk dat bungie beter iets kan maken van raid iconen boven je karakter zo dat je in kan stellen wat je wil gaan spelen en wat je zoekt als je erop klikt.

  17. crew Redacteur -    1838 XP
    Faunus's avatar

    @193.172.46..xxx: Join anders Dutch Raiding Party als je nog wil raiden of Prison of Elders wil doen. Weet niet welk level je bent, maar daar zit ik ook bij. Deze groep speelt vrij actief Destiny. Je moet daarvoor wel level 30 zijn minimaal en laten zien dat je in Raids van waarde bent. Wel een voorwaarde en dan bepalen de admins van de groep of je vaker mee kan doen. Niet erg toegankelijk, maar wel een manier om een netwerk aan spelers op te bouwen voor Destiny.

  18. Anoniem -   
    84.24.237..xxx's avatar

    @The Dutch Hunter: gunnen anderen niks 0.o
    Vrienden maken is ook zo moeilijk tegenwoordig, niet? haha