Review: Final Fantasy X/X-2 HD – Het mag ondertussen wel duidelijk zijn dat Square Enix een voorliefde koestert voor Final Fantasy X en haar sequel X-2. Deze twee games ontleenden zich schijnbaar perfect voor HD remasters voor de huidige generatie consoles en ook Sony’s jongste handheld. Na een uitgave op de PS3 en PS Vita vorig jaar, besloot Square Enix de generatiekloof nogmaals te overbruggen en bracht kort geleden ook de PS4 versie van de twee games uit. Natuurlijk hadden wij weer het genoegen om deze games in een nieuw licht te bewonderen en de conclusie die wij trokken, kun je hieronder teruglezen.

Een speciaal plekje

Vanzelfsprekend is er inhoudelijk aan beide games niet veel veranderd, maar mocht je de games überhaupt nooit gespeeld hebben, verwijs ik je graag even door naar mijn review van de PS3 versie. Hierin wordt iets gedetailleerder ingegaan op het verhaal van beide games en de reden waarom vooral Final Fantasy X nog een speciaal plekje in mijn hart heeft. In een notendop is het grootste “probleem” van de games dat ze qua gameplay en vooral de controle over je personage een beetje gedateerd aanvoelen, maar dit valt in het niets met het verhaal en het strategische combat systeem, waarvan beide games op hun eigen manier flink gebruik maken.

Het moment van de waarheid

Het feit dat je als uitgever een HD remaster aanbiedt, is natuurlijk heel mooi om meerdere redenen. Je poetst een oude(re), maar populaire game op – zowel visueel als audiovisueel – en brengt hem op een nieuw platform uit. Voor de fans is dat leuk voor de collectie (of wellicht om nog eens opnieuw te ervaren) en voor de wat jongere gamers of nieuwere gamers een goed moment om de game alsnog op te pikken. In dit geval is de game al drie keer uitgebracht, dus wat is nu eigenlijk de meerwaarde van de PS4 versie in vergelijking met de andere twee, en is die er wel? Dan moet je al gaan letten op de kleinere details, maar als we ondertussen al zo verwend zijn door de intense schoonheid van sommige PS4 games, kunnen we dit dan nog wel door de vingers zien?

Het antwoord is: ja. Mocht je je inderdaad laten leiden door hoe iets er grafisch uitziet, dan zul je nooit de ware schoonheid van dit soort games kunnen ‘zien’. Dan zijn deze games gewoon niet voor jou weggelegd. Maar voor degenen die wel een kleine weerstand hebben opgebouwd in de loop der jaren, kan dit nog steeds een goede game zijn waarmee je je prima kunt vermaken voor 150+ uur – of zelfs 300 als je voor de trophies wilt gaan. Dat noemen we nog eens waar voor je geld.

Dat was me de vorige keer niet opgevallen…

Helaas kunnen grafische updates een omgeving vaak meer kwaad doen dan goed. Zo viel het ineens veel meer op hoe de kringen in het water niet goed meebewogen met het personage dat erin aan het dobberen was. Of op een ander tijdstip waaide een bosje wel heel verdacht opvallend in de wind. Maar goed, het was wel een heel mooi bosje. Dit zijn dingen waar we de eerste keren compleet langs keken, maar nu ligt er ineens veel meer nadruk op de omgevingen. De personages lijken overigens nu wel iets minder in de omgeving geplakt dan eerst, want deze gaan er nu veel meer in op en dat is dan wel weer een groot pluspunt.

In de voorgaande uitgaves kon je ook heel goed zien welke vijanden belangrijker waren dan anderen. Deze waren namelijk scherper dan de ‘onbelangrijke’ vijanden. Dit is nu veel minder het geval en daardoor ziet het geheel er ook tijdens de vechtscènes een stuk gaver uit. Ze hebben ook wat werk verricht aan de draw-distance in de game, wat je heel goed merkt tijdens je avonturen in de buitenlucht. Hoewel je altijd al ver kon kijken, was alles in de verte vrij wazig – alsof je als slechtziende je bril niet op had. Dit is gecombineerd met betere licht- en schaduweffecten, welke zowel voor de omgeving als personages netjes zijn uitgewerkt. Dat maakt de game een stuk aangenamer om naar te kijken. De game zou tevens ook een stuk aangenamer moeten zijn om te beluisteren, want de muziek heeft ook een prominente touch-up gehad. Dat verschil is te verwaarlozen, want de muziek in Final Fantasy is altijd al prachtig geweest en is dat nu vandaag de dag nog steeds.

Stof je PS Vita af

En hiervoor heb je niet eens de PS Vita versie nodig. Je speelt de game gewoon via de PS4 link verder op je PS Vita en het zijn ook nog eens enorm goede games om op je handheld te spelen. Vooral Final Fantasy X is hier buitengewoon geschikt voor, omdat de grafische upgrade minder zichtbaar is op de grote schermen waar wij tegenwoordig op spelen. Op de PS Vita ziet het eruit als een game van dit jaar, dus dat zegt wel wat over de kwaliteit. Final Fantasy X-2 heeft het meeste mogen profiteren van alle verbeteringen, dus die ziet er ook op een groot scherm erg goed uit. Sommige gedeeltes vonden wij zelfs te vergelijken met de PS3 games van tegenwoordig en dat is toch al heel wat.

Als liefhebber van RPG’s heb je nu helemaal geen reden om de game niet te kopen. Eén van de populairste games van toen kun je opnieuw, of voor het eerst, ervaren zonder er spijt van te krijgen. Het prijskaartje is wellicht een beetje fors voor een remaster, maar met een totale speeltijd van minimaal 300 uur maakt dat het dubbel en dwars waard. Vooral als je een PS Vita hebt, kunnen wij de game zeer zeker aanraden, want beide games ontlenen zich perfect voor de besturing en ook het beeldformaat van de handheld. Bovendien zien beide games er op dat platform spectaculair uit, zeker voor games die al meer dan 10 jaar oud zijn. De vooruitgang van PS2 naar PS3 is wel groter dan die van PS3 naar PS4, maar alles heeft natuurlijk zijn limiet. Het enige grote minpunt is nog steeds dat de game veel gebruik maakt van vaste camerastandpunten, waardoor je vaak tegen muren oploopt en een beperkte draaihoek hebt. Maar als je dat door de vingers kunt zien, heb je deze game ofwel al gekocht of bel je vandaag nog je lokale gamestore op om hem op te halen.

• Het verhaal brengt eenieder nog in tranen
  • Betere schaduw en lichtinval
  • Muziek is prachtig