Review: Farming Simulator 15 – Er wordt altijd een beetje lacherig gedaan over Farming Simulator en dat is op zich niet gek. Van alle games die je kan spelen, is het simuleren van een boerenleven niet het eerste wat bij je opkomt. Maar betekent dat ook dat de games niet leuk zijn om te spelen? Dat is het ‘m nu juist, want Farming Simulator 15 op de PlayStation 4 is eigenlijk best wel een leuke game. Wij trokken onze klompen en overall aan, deden een strohoed op en stapten in onze tractor.

Geld, geld, geld

Farming Simulator draait simpelweg om het uitbouwen van je boerenbedrijf tot een enorm succes. Hiervoor krijg je aanvankelijk een boerderij met wat stukken grond en hierop is het de bedoeling om gewassen te verbouwen die je kan verpatsen. Doe je dat succesvol, dan levert dat geld op en kan je nieuwe grond en nieuwe machines kopen, en meer. Je begint hoe dan ook onder aan de ladder met wat lappen grond, wat broodnodige machines en je kan aan de gang. Voor de ervaren speler biedt de game de mogelijkheid om gelijk in Noord-Amerika aan de slag te gaan, de niet-ervaren speler kan kiezen voor Scandinavië, waar je via een tutorial spelend op weg wordt geholpen.

Het is voor de niet-ervaren speler erg verstandig om voor de tutorial map te kiezen ofwel de aparte tutorials in het menu af te werken. De game is namelijk vrij diepgaand omdat het zeer veel opties en mogelijkheden biedt. In de kern is het ultieme doel zoveel mogelijk land beheren en een zo succesvol mogelijk boerenbedrijf runnen, waarbij het geld als water binnenstroomt. Dat lijkt aanvankelijk wat onbegonnen werk, want de centen die je hebt, spendeer je al snel aan het kopen van additionele machines.

Natuurlijk kan je geld lenen, maar ook dat is niet ongelimiteerd. De tutorial in de game helpt je in ieder geval goed op weg, maar nadien is het toch een beetje in het diepe vallen. Je moet het zelf uitzoeken en met wat trial & error kom je er wel of je moet het tutorial menu door gaan spitten, maar dat is zo… tja, saai. Een groot nadeel van de game is daarbij dat het nogal traag op gang komt. Het duurt rustig een uur of twee voordat alles een beetje qua snelheid begint toe te nemen, waardoor je het ook daadwerkelijk druk krijgt. Er zal zelfs een moment komen dat je het niet meer aankan, maar gelukkig biedt de game je de mogelijkheid om arbeiders in te huren.

Oogsten, ploegen, zaaien en oogsten

De game is diepgaand, zoals al aangehaald, en dat zit hem vooral in de vele opties die je hebt met betrekking tot geld verdienen. Zo kun je je natuurlijk richten op de landbouw, maar ook kun je aan de slag als houthakker. Dit zijn prominente manieren om geld te verdienen, maar als je echt om centen staat te springen, is het verstandig om missies aan te nemen. Her en der kun je namelijk willekeurige opdrachten accepteren die variëren van snel iets wegbrengen tot een ander helpen met zijn oogst. Maar dit soort opdrachten leveren dusdanig veel geld op dat de verhouding met het boerenwerk een beetje zoek raakt.

Om een idee te geven: mijn gemiddelde oogst op m’n kleine land, wat qua werk al snel drie kwartier kostte, leverde rond de €5000.- op. Een geaccepteerde missie die binnen 10 minuten te voltooien is, leverde maar liefst €8000.- op. Dat zijn natuurlijk wat rare verhoudingen en dit haalde ik ook al aan in m’n review van het 2013 deel. Blijkbaar is daar nog steeds niets aan gedaan, maar goed dat zijn de details die men aan blijft houden. Waar het echte werk hem in zit, is natuurlijk het onderhouden van je land en dat is een uitermate rustgevende bedoeling.

Na het maaien van je land of het oogsten van je gewassen stap je in de tractor en koppel je je ploeg aan, om vervolgens baantjes over het land te gaan rijden. Eenmaal alles omgeploegd, is het tijd voor het zaaien. Nogmaals baantjes trekken over het land om overal het zaad te droppen. Afhankelijk van de gewassen moet je er nog wat extra werk aan verrichten, maar als het dan eenmaal overeind staat en het moment is daar, dan kan je gaan oogsten… en dat betekent weer heen en weer rijden. De game is absoluut ontspannend, maar na twee uur heen en weer rijden over het land raak je het zat omdat de core gameplay in die zin behoorlijk repetitief is.

Op naar boerenheerschappij

Als je alles bij elkaar legt, is Farming Simulator 15 een op zich complete game die je alles biedt wat je ervan verwacht. Naast het boerenwerk is het werken in de bossen en het aannemen van extreem goed betaalde bijbaantjes een mooie afwisseling, maar wat de grootste voldoening geeft is het resultaat na afloop. Je begint klein, maar als je op een gegeven moment dermate veel land bezit, arbeiders aanstuurt en efficiënt met je geld omgaat, dan bloeit het bedrijf op tot een ware geldmachine. Ook hierbij is het weer handig om goed te kijken wat op het betreffende moment verstandig is om te doen.

Kies je voor de snelle investering in een machine waarmee je snel het land op kan om zo geld te verdienen of spaar je even door om een betere variant te kopen die je op lange termijn meer geld doet opleveren? Of pas je je aan op de marktwerking waarbij bepaalde producten veel gevraagd zijn en dus meer opleveren? Dat zijn allemaal details in het economische systeem van de wereld waar je rekening mee moet houden en die ook doorslaggevend kunnen zijn voor het succes van je bedrijf. In die zin zit er een managementlaag bij inbegrepen die de moeite waard is om te doorgronden.

Met z’n allen het land op

Naast dat je het boerenbedrijf in je uppie kunt runnen, kan je ook met elkaar tot zes man aan de slag in de multiplayer. Je kan hierbij kiezen om iemand online te joinen, maar ook kan je een privésessie opzetten die afgesloten is met een wachtwoord. Natuurlijk is het efficiënt om met meer man aan de slag te gaan; dat bevordert immers het werkproces en het kost geen geld voor arbeiders, maar communiceren is hierbij wel van belang. Dat doet lang niet elke speler, waardoor het al snel op een chaos uitloopt. Het is dan ook veel leuker om met vrienden te spelen in een gesloten lobby, want dat maakt het repetitieve gedeelte van het geheel ook wat aangenamer; je bent immers in een gezelschap.

Farming Simulator 15 biedt als totaalpakket dus absoluut voldoende voor de fan van het boerenleven. De game is ook op een bepaalde manier erg vermakelijk en zelfs enigszins verslavend, maar dat laatste slaat na een uur of twee spelen om in verveling door de repetitieve handelingen. Op zich is het een prima game om af en toe eens een uurtje tussendoor te spelen, maar bij lange sessies word je het vrij snel zat. De focus van de game ligt logischerwijs ook echt op de details van het werken als boer, maar de rest is daarbij van wat minder belang, zo lijkt het althans.

Zo is het grafisch best netjes te noemen, tenminste, als we het over de voertuigen en de details van het werken op het land hebben. De omgeving is op zich gevarieerd en mooi ingevuld, maar het ontbreekt hier aan echte details en in die zin ligt het niveau van de game op grafisch vlak toch echt onder de huidige standaard op de PS4. Ook de physics zijn nou niet bepaald van de beste kwaliteit, want regelmatig heb ik m’n tractor goed vast weten te rijden. Zelfs vast komen te zitten door met een tractor van een paar ton over een strobaal heen te rijden behoort tot de mogelijkheden. Ook de AI van de arbeiders is nogal simpel. Als ze bijvoorbeeld een land ploegen en aan het einde komen en daar staat een object, dan blijven ze staan in plaats van dat ze bedenken dat ze er omheen kunnen rijden.

Farming Simulator 15 is voor een eerste release van de franchise op de PlayStation 4 prima te noemen. Het biedt behoorlijk veel diepgang en waar je aanvankelijk begint met het echte boerenwerk, neigt dat op een gegeven moment meer naar het managen van een enorm bedrijf doordat je met van alles en nog wat rekening moet houden. De multiplayer is in dat perspectief een leuke toevoeging, zeker als je met vrienden speelt en goed communiceert. Verder mag de ontwikkelaar wat meer aandacht gaan besteden aan de details in de omgeving. Ook de AI en physics zijn van een wat simplistisch niveau en dat is toch een beetje zonde. Concluderend, Farming Simulator 15 is best wel een vermakelijke en rustgevende game voor de PS4, maar die wel hier en daar wat steekjes laat vallen.

• Diepgang
  • Je bedrijf zien opbloeien
  • Ontspannen