Review Battlefield Bad Company 2 – De oorlog is eindelijk van start gegaan en Electronic Arts wil een serieuze poging doen om Activision van de troon te stoten, iets waar ze al een lange tijd in zitten als het gaat om First Person Shooters. Alvorens de nieuwe Medal of Honor krijgen we eerst een nieuw deel in de Bad Company series. Battlefield Bad Company is alweer twee jaar geleden uitgekomen en zit vol met humor, actie en destructie. Hoog tijd voor een opvolger met de gestoorde B-Company, die gelijk de grootste concurrent moet worden van Call of Duty: Modern Warfare 2. Of dat lukt en of ze het succes van het eerste deel kunnen overtreffen, dat lees je in deze review.

Het verleden kruist de toekomst

In Battlefield Bad Company 2 voer je weer de missies uit die je krijgt met de B-Company. Dit prettig gestoorde viertal komt altijd in nauwe situaties terecht, zo ook weer in dit deel. Je speelt weer als Marlowe en gaat samen met Sarge, Haggart en Sweetwater om alles wat op je pad komt te vernietigen en elk voertuig wat je ziet te gebruiken in je voordeel.

Ditmaal begint het verhaal anders dan je verwacht, want je begint met een compleet ander team aan een missie in de Tweede Wereldoorlog. Dit is het begin van het verhaal en dat zal in de loop van de game zich verder ontwikkelen. In dit tweede deel ben je immers niet op zoek naar het goud, maar naar een machtig wapen wat valt onder ‘Project Aurora’. Het gaat echter niet alleen om dit wapen, want er zit veel meer achter dan je denkt. Het verhaal zit namelijk vol verrassende plotwendingen waar je niet aan had gedacht.

Wie, wat, waar?

Ook in deel twee vecht je tegen de Russen, die je proberen op elke mogelijke manier tegen te houden en uit te schakelen. Deze Russen zijn ook op zoek naar het machtige wapen en je komt ze dan ook overal tegen. Ben je de ene keer lekker aan het knallen in het tropische regenwoud, dan staat je iets te verdedigen in het ijskoude Alaska. Om dan nog maar even te zwijgen om op pad te gaan naar nieuwe informatie in het midden van de woestijn.

De locaties lopen dus erg uiteen en dat is dan ook lekker variërend en uitdagend. Zo loop je tijdens een missie in Alaska alleen, maar lang kan je niet buiten lopen door de extreme kou. Je moet dan ook continu een huis of een vuurtje zoeken om je op te warmen, ander bevries je gewoon dood. Hier hebben ze dus erg goed over nagedacht en is heel goed uitgewerkt, zonder dat je daar eigenlijk bij stilstaat.

Kies het ideale wapen of voertuig

Battlefield Bad Company 2 is een echte vehicle warfare game. Dit betekent dat de game vol met voertuigen zit waarmee je op pad kan gaan. De ene keer zit je in een helikopter, dan weer in een bootje of je houdt een kleine race op quads met de rest van je squad om ergens te komen. Keuze genoeg en in elke missie weer variërend zodat het niet eentonig is.

Ook het wapenarsenaal is weer op en top te noemen. Je hebt keuze genoeg voor het type wapen wat je wilt gebruiken voor de missie. Denk maar aan de vele assualt rifles, submachine guns, snipers, shotguns of RPG’s. Maar wat nog het beste is wat ze in deze game hebben gedaan, is dat je op een paar plaatsen van wapens kan wisselen in de game zelf.

Tijdens missies kan je een zogenaamde ‘Weapon Crate’ tegenkomen en daar kan je twee wapens kiezen. In deze krat zit elk wapen die jij bent tegengekomen in eerdere missies of die je speciaal hebt gekregen. Zo kan je als een missie niet goed lukt gewoon even een beter wapen pakken om de missie alsnog tot een goed einde uit te voeren. Een heel pluspunt, maar ook omdat deze kratten niet op elke hoek staat, dus je keuze moet alsnog goed zijn voor het verloop van de missie.

Graphics & Sound

Oké toegegeven: Battlefield Bad Company 2 is er stukken op vooruit gegaan op elk front van de game. Dan komen we nu bij de graphics en het geluid, toch één van de belangrijkste eigenschappen van een game. In de game wordt er aardig wat gesloopt en dat is te zien ook. Want wat is nou leuker dan de muren van een gebouw te bombarderen zodat je het huis letterlijk als een kaartenhuis in elkaar ziet vallen, met de vijand erin.

Niet alleen de graphics in de game tijdens het spelen zelf, ook de filmpjes tussen het spelen door zien er goed uit. Het beste is de integratie ervan. Op het ene moment loop je ergens naartoe en dan opeens heb je een filmpje wat er verdomd goed uitziet. Als het filmpje weer is afgelopen duurt het nog geen seconde voordat je verder kan lopen. Alles sluit lekker goed op elkaar aan zonder enige hapering. Ook tijdens hevige aanvallen van de vele vijanden of mortieraanslagen is er geen hapering te bekennen.

Het geluid in de game zit ook weer goed in elkaar. De stemmen zijn goed duidelijk en net als in het eerste deel zijn dezelfde stemmen gebruikt voor de geflipte B-Company. Ze zitten weer vol humor en emotie, zodat het erg realistisch klinkt: precies zoals het hoort. De nasynchronisatie loopt ook vloeiend en je merkt gewoon dat het niet zomaar ingesproken is. Het past er allemaal bij, het klikt gewoon.

Zoals jullie wel weten zal het niet verbazen dat het geluid van de wapens en de voertuigen ook gewoon realistisch is, dus daar praten we dan maar niet verder over. Waar we het dan nog wel even over hebben, zijn de omgevingen. Allereerst even terugkomend op het grafische aspect hiervan, waar je ook je missie uitvoert het ziet er geweldig uit. Aan alles is wel gedacht en dat merk je gewoon.

Het geluid ervan is overweldigend en het verbaasd je soms echt. Loop je in het tropische regenwoud te knallen, hoor je de vogels er gewoon soms tussendoor of ze gaan ervandoor. De omgevingen leven en het is er niet dood, dat merk je ook en je ziet en hoort dus gewoon dat DICE hiermee niet heeft stilgezeten. Misschien zijn het wel kleinigheden, maar dat voegt altijd wel iets extra’s toe aan een game, zo ook bij Battlefield Bad Company 2.

Gameplay

De besturing van Battlefield Bad Company 2 heeft weinig mankementen. Alles voelt lekker vertrouwd aan en het is echt niet moeilijk om alles onder de knie te krijgen. Na de eerste missie ben je gelijk lekker onderweg zodat alles soepel verloopt. Het enige minpunt aan de besturing is die van je voertuigen. Dit zowel in de offline campaign als de online modus.

In dit deel mag je gas gaan geven met de twee achterste schouderknoppen en dit gaat niet altijd even goed. Zeker ook omdat je moet vuren of inzoomen met je voorste schouderknoppen. Echter wen je er wel een beetje aan, maar in deel één was het toch makkelijk om gas te geven en te remmen met de linker analoge knop.

Online

Battlefield Bad Company 2 heeft natuurlijk ook weer een online modus. De franchise Battlefield staat erom bekend dat ze goede gameservers hebben en dat de games aardig veel gespeeld worden. Helaas waren er bij de release van de game aardig wat problemen met de servers voor de PlayStation 3, maar dat is inmiddels al lang opgelost.

In dit deel hebben ze ten opzichte van het vorige deel van Bad Company maar liefst twee extra modi toegevoegd. Naast de bekende Rush modus, in de vorige editie Gold Rush waar je de kratten moet aanvallen of verdedigen, en de Conquest modus zijn er twee modi toegevoegd op het aspect teamplay: Squad Deathmatch en Squad Rush. Het spreekt voor zich, met deze modi kan je een eigen squad vormen om tegen andere squads te vechten.

De online modus zit geweldig in elkaar en kent bijna geen lag. Ondanks de opstartproblemen bij EA en DICE met de servers kunnen we nu volop online gaan knallen in de spectaculaire modi, waar echt alles tot je beschikking komt: helikopters, tanks, quads, jetski’s en noem maar op. Mogelijkheid te over kunnen we dus wel zeggen.

EA en DICE hebben met Battlefield Bad Company 2 een pracht van een game weten uit te brengen. Ook dit keer zit de game weer vol met humor, actie en destructie en voldoet het aan alle eisen van een FPS-game tegenwoordig. We hebben de game op bijna geen minpunten kunnen betrappen, maar we zijn wel van mening dat ze er nog veel meer uit kunnen halen dan dat nu het geval is. Bij deze kunnen we zegen dat Battlefield Bad Company 2 een ware aanrader is voor elke First Person Shooter.

• Het verhaal is zeker verbeterd en zit goed in elkaar
  • De humor en de vele destructie
  • Grafisch op en top