Gespeeld: Call of Duty: Black Ops III – Het zat er al een beetje aan te komen, maar tijdens de E3 maakte Sony bekend dat het met Activision een deal heeft gesloten voor Call of Duty: Black Ops III. Voor eigenaren van een PlayStation 4 en voor liefhebbers van de serie is dit goed nieuws, aangezien de DLC voortaan eerder voor de PlayStation platformen zal verschijnen. Klinkt goed, maar waar wij erg benieuwd naar waren, is hoe de game daadwerkelijk speelt. Tijdens de E3 kregen wij de kans om met de shooter aan de slag te gaan en tevens zagen we alvast beelden van de singleplayer modus. Nu de E3 is afgelopen, is het dus hoog tijd om onze voorlopige bevindingen met Call of Duty: Black Ops III hier met jullie te delen.

Lekker coöp-en

Vooraf geven we je een kleine toelichting waar het verhaal van Call of Duty: Black Ops III precies om draait, dat speelt zich in het jaar 2065 af en soldaten hebben een stukje hardware in hun brein geïmplementeerd gekregen. Jij bent één van die soldaten en via dit stukje hardware dat in je kop zit, kan je gebruik maken van een aantal tactische voordelen op het slagveld. Die worden ook wel Cyber Cores genoemd en dat zijn eigenlijk speciale eigenschappen waarmee je onder andere vijandelijke drones, robots en mechs kunt hacken. Fysieke voordelen vallen daar ook onder, zoals dat je jezelf nóg sneller kunt voortbewegen en je wapens en andere items nog sneller kunt gebruiken.

Dan over naar onze eerste echte kennismaking met Call of Duty: Black Ops III, die begon in een vrij donkere ruimte waar we een presentatie kregen over een missie uit de singleplayer. Deze missie uit het verhaal speelde zich ergens af bij Ramses Station in Caïro, de hoofdstad van Eypte. De demo die ons getoond werd, werd door vier man gespeeld, want zoals bekend kan je de gehele singleplayer modus in coöp met vier personen doorspelen. Ons werd ook verteld dat alle levels uit het verhaal voor de singleplayer modus speciaal zijn ingericht voor meerdere spelers. Dat maakt het niet alleen leuker om de verhaallijn door te spelen, de actie wordt er nog dynamischer op. In elke hoek van de map zie je immers wel iets gebeuren en zijn mensen met elkaar of met robots in gevecht. Met vier man spelen is ook leuker omdat je van tevoren bijvoorbeeld tactische afspraken met elkaar kan maken over hoe je een missie gaat aanpakken. Zo kan je onderling afspraken maken over wie een bepaalde opdracht gaat uitvoeren en wie vervolgens vanaf een bepaalde positie dekking moeten geven.

Specialisten

Bij een Call of Duty draait het toch voornamelijk om de multiplayer en daar konden we later ook mee aan de slag. Treyarch heeft nu een jaar extra gehad voor de ontwikkeling van deze Call of Duty en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Het heeft de ontwikkelaar nog meer tijd gegeven om een aantal vernieuwingen door te voeren, iets waar Treyarch toch een beetje om bekend staat. De grootste verandering die we gelijk tegenkomen, is dat je gebruik kan maken van zogenaamde ‘specialisten’. Klinkt nog steeds wat abstract, maar dit zullen we toelichten. Specialisten zijn verschillende soldaten met ieder een ander achtergrondverhaal en ze bezitten ieder een speciaal wapen en een speciale eigenschap.

Je speelt dus geen anonieme soldaten meer, in de multiplayer stap je altijd in de schoenen van één van deze strijders die ieder een meer ‘menselijk’ karakter hebben. Uiteindelijk zullen er negen van deze specialisten in de game zitten en wij kregen er alvast vier te zien waar we tevens mee konden spelen. Voordat we aan het voorstelrondje beginnen, willen we je meegeven dat je vooraf wel een keuze zult moeten maken wanneer je één van deze specialisten kiest. Je kan voordat je het slagveld opgaat niet gebruik maken van zowel een speciale eigenschap als van het speciale wapen van één van deze personages. Het is wellicht handig om daarom je keuze van te voren te maken op basis van de modus die je zal gaan spelen.

Ontmoet het team

Wij hebben een aantal potjes kunnen spelen met de multiplayer van Black Ops III en dat gaf genoeg tijd om kennis te maken met de vier specialisten waar we uit konden kiezen. Ruin, oftewel Donny, ziet eruit als een stoere Amerikaan, één die nergens voor terug lijkt te deinzen en die als speciaal wapen twee grote stalen pinnen (Gravity Spikes) heeft, die hij in de grond kan beuken. Hierdoor ontstaat er een schokgolf met als gevolg dat spelers die te dichtbij staan opgeblazen zullen worden. Speel je bijvoorbeeld Capture the Flag waarbij je snel moet kunnen voortbewegen, dan kan je het beste bij hem ‘Overdrive’ kiezen. Dit is zijn speciale eigenschap en het is eigenlijk een turbo-modus waardoor je tijdelijk sprintjes kan trekken waar je U tegen zegt. Seraph (Zhen Zhen) is de volgende specialist en zij is een zeer lenige dame die ook niet bepaald bang van aanleg is.


Voor haar kan je beter uitkijken aangezien ze je anders met één kogel uit haar speciale handgeweer (Annihilator) direct kapot schiet, zelfs als je niet in je hoofd geraakt wordt. Haar speciale eigenschap: Combat Focus, hiermee kan je extra punten verdienen voor alles wat je doet, van het veroveren van vlaggen tot het oppakken van dog tags of het doden van vijandelijke spelers. Dan Outreaper, oftewel Alessandra Castillo, een jonge vrouw die lid is van de Braziliaanse Special Forces. Onderschat haar niet, want met haar speciale kruisboog met explosieve pijlen (Sparrow) kan ze je zo compleet wegvagen, of je kan met haar gebruik maken van haar eigenschap ‘Vision Pulse’. Hierdoor kan je tijdelijk vijandelijke spelers door muren heen zien, handig voor als je bijvoorbeeld Search & Destroy aan het spelen bent.

Tot slot kan je er nog voor kiezen om Reaper te zijn, een robot die zijn arm kan omtoveren tot een mini-gun waarmee hij iedereen aan gort kan schieten. Dat is gelijk zijn wapen (het heet Scythe), wat je kan gebruiken als je hem kiest als Specialist. Zijn speciale vaardigheid heet Glitch, daarmee kan je ‘teleporteren’ naar een locatie waar je ongeveer drie seconden daarvoor was. Dit is vooral handig om te gebruiken wanneer je achterna gezeten wordt door iemand anders.

De meter die loopt

Om een speciaal wapen of een speciale eigenschap te kunnen gebruiken, moet je meter (die zie je rechts in beeld) eerst zijn volgelopen. Wie bang is dat hij of zij nooit de tijd krijgt om hiervan gebruik te maken, kunnen we geruststellen, want de meter loopt zelfs door als je dood gaat. Dit betekent dat je per potje altijd wel minimaal één keer je eigen speciale aanval of eigenschap in kan zetten. Treyarch wil dat alle spelers, het maakt niet uit hoe goed je bent, gebruik kunnen maken van een speciaal wapen of van een unieke vaardigheid. Betere spelers hebben hier tevens profijt van, want die kunnen immers vaker gebruik maken van deze speciale mogelijkheden.

Soepeler dan ooit, mede door Wall-run

Tijd om de aandacht te verschuiven naar de gameplay zelf en die steekt, zo moeten we toegeven, nog vloeiender in elkaar dan voorheen. Zo hoef je bepaalde objecten in de map, zoals rotsen of kleine muurtjes, niet meer zelf te beklimmen door bijvoorbeeld op het kruisje op je controller te drukken. Dit gaat nu automatisch waardoor de game niet alleen een stuk vloeiender aanvoelt, maar waardoor je letterlijk altijd je wapen kan blijven gebruiken. Zo heb je niet langer meer last van die momenten waarop je bij een obstakel komt en er eerst overheen moet klimmen om daarna kapot geschoten te worden. Wat de gameplay nog soepeler maakt, is dat je naast het automatisch klimmen over obstakels nu ook gebruik kan maken van wall-running.

Je kan nu over muren heen sprinten, wat meer dynamiek aan de gameplay toevoegt. De actie komt van nog meer kanten op je af en je kan hier nóg meer je voordeel mee doen. Stel je voor dat je de tegenstander van achteren wilt verrassen, dan kan je via de buitenkant van de map tegen de muur rennen om zo weer aan de andere kant uit te komen. Dit vergt wel energie en hoe minder energie je hiervoor gebruikt, hoe meer energie je overhoudt om je wall-run te combineren met een power-slide. Oftewel: je komt neer en je glijdt nog even schietend door over de grond om je tegenstander snel kapot te knallen. Tevens kan je weer boost-jumps maken, maar deze zijn niet zo extreem als die van Call of Duty: Advanced Warfare. Dit kost wederom energie en hoe meer energie je over hebt, hoe makkelijker je een iets hoger gelegen plek kunt bereiken en bijvoorbeeld een ‘wall-run’ en ‘powerslide’ met elkaar kan combineren.

We kijken tevens uit naar…

…hoe de zombie modus speelt natuurlijk, maar we zijn ook benieuwd naar meer features van de de core-gameplay zelf. Zoals dat je bijvoorbeeld onder water kan zwemmen en tegelijk op tegenstanders kan schieten, iets wat we al in de trailer zagen, maar wat we nog niet zelf konden doen. Dat klinkt hartstikke tof, al moeten we dus nog afwachten hoe dit in de praktijk zal werken, al kunnen we ons voorstellen dat dit de gameplay nóg sneller zal maken.

Wederom…

…kan je bij de multiplayer gebruik maken van het 10-pick systeem om je loadout aan te passen. Je moet nog steeds rekening houden met het aantal wapens, attachments of andere items die je wilt gebruiken. Tot slot willen we nog aandacht besteden aan de maps die we speelden, dat waren er in ons geval twee, namelijk Combine en Stronghold. Beide maps zijn redelijk klein en bevatten niet meer dan twee lagen. Tevens zijn er drie hoofdroutes die je kan gebruiken om aan de andere kant te komen. Wanneer je gebruik maakt van Wall-running, kan je daar altijd wel een extra aantal varianten op verzinnen.

Voorlopige conclusie

Treyarch lijkt het hem toch weer te gaan doen en lijkt met Call of Duty: Black Ops III de snelste en wellicht ook één van de beste Call of Duty’s tot nu toe neer te gaan te zetten. Voordat sommigen direct in het verzet schieten, willen we graag wijzen op de al genoemde aanpassingen die Treyarch aan de gameplay heeft toegevoegd. Daar komt nog eens bij dat je de singleplayer nu ook met vier man tegelijk kunt spelen, wat niet alleen voor meer dynamiek, maar ook voor meer gezelligheid zal zorgen. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de zombiemodus, die door Treyarch zelf bedacht is en die er ook in zal zitten. Mocht je nog steeds sceptisch zijn, dan krijg je later dit jaar (mits je hem reserveert) de kans om nog voor de release aan de slag te gaan met de game. Zo kan je alsnog voor jezelf bepalen of je Call of Duty: Black Ops III wel in huis wilt gaan halen.