In actie gezien: Deus Ex: Mankind Divided – Deus Ex: Human Revolution deed de franchise na jaren van afwezigheid weer op de kaart zetten. Eidos Montreal leverde een prachtige game af die in elk opzicht van de beste kwaliteit was – hoewel er over de eindbazen te discussiëren valt. Nu een aantal jaren later is het tijd voor de opvolger en deze draagt de naam Deus Ex: Mankind Divided. Op de E3 zagen we de game achter gesloten deuren in actie en net zoals Deus Ex: Human Revolution in 2010 voor elkaar kreeg, waren we ook deze keer weer weggeblazen.

Adam Jensen is terug in een complex verhaal

Deux Ex: Mankind Divided speelt zich twee jaar na de gebeurtenissen van Human Revolution af en de mensheid is er niet veel vrolijker op geworden als het gaat om de bevolking die beschikt over augmentations. Om die groep te beschermen is er de ARC opgericht, wat staat voor Augmented Rights Coalition. Die worden echter al snel verantwoordelijk gehouden voor een terroristische aanval op een treinstation in Praag en dat beweegt Adam er namens zijn organisatie toe om de leider van ARC op te sporen.

Dat is althans het gedeelte dat we in de demo te zien kregen en deze demo zat propvol brute actie. Sterker nog, we kregen meer te zien dan momenteel in de video te zien is die al op YouTube is geslingerd, want Deus Ex: Mankind Divided gaat qua mogelijkheden niet een beetje vooruit, maar maakt een reuzensprong wat het per definitie al tot een titel maakt om in de gaten te houden. De situatie in de game dwingt deze ontwikkeling er ook enigszins toe, want het is er allemaal alleen maar meer kritiek op geworden.

Bovendien vertrouwd Adam ook lang niet iedereen, waardoor het al snel een situatie en dus verhaal vol intriges wordt. Adam werkt namelijk voor een organisatie dat lijkt op Interpol, maar zijn idee is dat dit wordt aangestuurd door de illuminatie. De game zal dus allesbehalve een gemakkelijk verhaal kennen en dat is ook precies waar jij een rol in gaat spelen. Net zoals in het vorige deel zullen de dialogen continu een ander effect hebben naargelang de keuzes die jij maakt. Je kan in die zin verschillende kanten op gaan met het verhaal en dat maakt het gecombineerd met de gameplay interessant.

Deze manier van spelen kennen we al uit Human Revolution, maar in Mankind Divided gaat dat een stap verder doordat er meer mogelijkheden zijn met het complete aanbod aan gameplay mogelijkheden alsook de dialoogmogelijkheden die verder zijn uitgediept. Het is de nog bredere diversiteit die het tot een gevarieerde game moet maken en dat zagen we ook duidelijk terug in de gameplay die uit dermate veel opties bestaat dat het op voorhand al lijkt alsof de game de moeite waard is om op verschillende manieren uit te spelen. Maar voordat we te hard van stapel lopen, dit zal ongetwijfeld afhangen van je unlock progressie, want de augmentations zitten ongetwijfeld weer achter een vrijspeel systeem.

De gevechten en de vrijheid

In Human Revolution had je de vrijheid om je doel op verschillende manieren te bereiken. Dat is in Mankind Divided niet veel anders, sterker nog, het is nog verder uitgebreid. Je bent volledig vrij en dat betekent dat de game ongetwijfeld weer de optie gaat bieden om volledig in stealth het avontuur aan te gaan als je dat meer ligt. Ben je toch wat meer van de actie, dan kom je helemaal aan je trekken, want de augmentations zijn ontzettend bruut te noemen. Dat zien we terug in verschillende varianten hierbinnen, want naast offensieve augmentations zijn er natuurlijk ook defensieve augmentations.

Het beste voorbeeld van de defensieve augmentation is de ‘Titan Shield’, waarmee Adam voor korte tijd een schild om zich heen krijgt. Alleen hoe deze augmentation zich al ontvouwd is fantastisch te noemen en terwijl je dan geraakt wordt zie je het schild zich continu herstellen. Gedurende de periode dat de Titan Shield actief is, is Adam ook een soort tank, want hij kan praktisch alles verdragen. Tegelijkertijd kan hij gewoon zijn nanoblade gebruiken evenals zijn vuurwapens, waardoor hij even een onverslaanbare vechtmachine is.

Juist die gevechten zijn natuurlijk iets wat een slag anders is in deze game, je maakt immers gebruik van meer mogelijkheden dan de tegenstanders. Juist de mogelijkheden die onder de augmentations vallen geven het meer dynamiek, want je kunt natuurlijk als een debiel overal op gaan knallen, maar het inzetten van de augmentations is nu eenmaal wat leuker. Zie je vijanden op afstand staan, vuur een nanoblade af richting de muur waar ze voor staan. Voordat ze realiseren wat er aan de hand is explodeert de blade precies in hun richting, waardoor je zonder dat je gezien wordt twee vijanden ineens uitgeschakeld hebt.

Ben je niet zo van het doden van vijanden? De game bevat diverse (nieuwe) takedowns die niet dodelijk zijn. Dat varieert van aanvalsmoves van Adam tot augmentations. Zo kan je bijvoorbeeld ook meerdere vijanden selecteren en die vervolgens stunnen met elektriciteit. En voor de fanatieke stealth spelers is er uiteraard weer een optie om onzichtbaar te worden. Het is de vrijheid die de game je wil geven door diverse mogelijkheden van Adam aan te bieden evenals je een reeks van augmentations voor te schotelen die voor diverse doelen inzetbaar zijn.

Wat vooral opviel tijdens de presentatie was dat Adam nogal soepel en snel met zijn mogelijkheden om gaat. Het is natuurlijk afwachten in hoeverre jij daartoe de mogelijkheid krijgt, want lang niet elke augmentation zal direct beschikbaar zijn, maar als je eenmaal alle mogelijkheden hebt, reken er dan maar op dat je volledig los kan gaan. Naast de genoemde takedowns die niet dodelijk zijn kun je ook dodelijke takedowns uitvoeren, tevens vanuit cover. Je vijanden weten amper wat ze overkomt, omdat Adam juist op die momenten zo soepel en snel te werk gaat.

Meer van de harde actie? Dan heb je ook daar natuurlijk de nodige mogelijkheden voor. Vijanden die voor je staan kun je van een richel afblazen met een pulse. Je kunt er ook voor kiezen om een vertragende pulse in te zetten waarbij Adam razendsnel beweegt en terwijl de vijand langzaam achteruit vliegt je hem dan eens goed vol lood pompt. Zie je iemand rennen? Schiet je nanoblade er op af en pin hem vast aan de muur. Tegelijk heb je nog verschillende ammo types die toepasbaar zijn op diverse situaties. Kom je turrets tegen? Schakel over naar armor piercing bullets. Camera uitschakelen? Zet je EMP kogels in. Gewone vijanden, die schakel je met gewone kogels uit.

Dit alles doe je gemakkelijk en snel on the fly, omdat de game zo is opgebouwd dat je efficiënt kunt switchen tussen de mogelijkheden die je hebt. Alles om je heen vertraagd hierbij, zodat je niet tegen frustrerende momenten aanloopt, wat in het heetst van de strijd natuurlijk behoorlijk frustrerend kan zijn. Een ander belangrijk punt is dat de ontwikkelaar de verschillende speelstijlen meer heeft gebalanceerd, waardoor het voor elke speler interessant is om voor zijn of haar eigen manier te kiezen zonder dat hier oneerlijke belemmering bij komt kijken. Iets wat ten opzichte van Human Revolution natuurlijk een kleine doch belangrijke vooruitgang is.

Hacken en grafische stappen

Als laatste kijken we nog even naar de visuele kwaliteit en een verder uitgebreid element, het hacken. Om met het hacken te beginnen, dit lijkt in grote lijnen op het hacken uit Human Revolution, maar wel zijn er meer mogelijkheden toegevoegd die het uitdagender en dus leuker maken. Een andere belangrijke toevoeging is dat je nu met Adam ook dingen op afstand kunt hacken, wat dus de gameplay ten goede komt en tevens nieuwe mogelijkheden voortbrengt. Er werd zelfs aangegeven dat het hacken qua moeilijkheidsgraad verder op te voeren is waarmee het met de nieuwe mogelijkheden helemaal complex is om het tot een goed einde te brengen. Hoe we dat precies moeten opvatten is echter nog even afwachten.

In elk aspect is de game tegenover zijn voorganger er op vooruitgegaan, maar dat is een logisch verwachtingspatroon. Wat ook niet onbenoemd mag worden is de visuele kwaliteit, want wederom ziet dat er werkelijk fantastisch uit. De ontwikkelaar kiest ook voor een wat meer gevarieerd kleurenpalet en dat doet de goudgele kleur wat naar de achtergrond dringen. Dit was iets té expliciet aanwezig in Human Revolution en met deze stap vooruit maakt het de game direct aangenamer om naar te kijken. Dan is er natuurlijk nog de algehele invulling qua details, maar daar hoeven we ons helemaal geen zorgen over te maken, dat ziet er op en top uit.

Voorlopige conclusie

Deus Ex: Human Revolution was een fantastische game, daar is iedereen het wel over eens. Deus Ex: Mankind Divided moet dat succes voort gaan zetten en na een uitgebreide presentatie ziet het er naar uit dat Eidos Montreal op de juiste weg zit. Meer mogelijkheden betreffende de augmentations, meer mogelijkheden in fysieke combat alsook stealth en meer vrijheid maken het tot de ultieme Deus Ex game. En dan hebben we het nog niet over de dialogen gehad die een nog grotere rol spelen en het interessant klinkende verhaal, waarvan de gehele sluier nog opgelicht moet worden. Fan van Human Revolution? Zet deze maar alvast op je verlanglijst.