XCOM 2 werd vorige week aangekondigd, maar toen bleek de game enkel voor de PC in ontwikkeling te zijn. Wat de reden is dat de consoles ditmaal – het origineel verscheen wel op consoles – worden overgeslagen was tot voor kort niet geheel duidelijk, maar het is niet dat Firaxis het niet wil.

In gesprek met IGN vertelde Jake Solomon, creative director, dat ze er niet tegen zijn om de game naar consoles te brengen, maar dat ze het momenteel nog niet besproken laat staan overwogen hebben.

“We’re certainly not opposed to that, but I can assure that’s something we’re not even discussing yet.

In navolging hierop vertelde lead producer Garth DeAngelis dat een console versie technisch gezien prima haalbaar is, maar dat Firaxis een klein team is waardoor de capaciteit ontoereikend is om een PC en console versie tegelijk te ontwikkelen. Ook gaf hij nog aan dat de studio gewend is om PC games te maken en dat het in die zin logisch is om op dat platform te beginnen.

“Internally, with a relatively small team for the size of the game that we are, to be able to say we can focus on our platform that the studio has a pedigree for, and that X-COM: UFO Defense has a pedigree for, as PC-only… it just made a lot of sense, and that’s how we wanted to dedicate our time.”

Een consoleversie van XCOM 2 is dus allesbehalve uitgesloten, maar als die er ooit komt zal dat nog wel even duren.