Misschien wel de meest interessante aankondiging van de E3 persconferentie van Microsoft was de backwards compatibility voor de Xbox One. Dit betekent dat het binnenkort mogelijk gaat zijn om oude Xbox 360 games op de nieuwste console van Microsoft te spelen. Veel PlayStation gamers vroegen zich dan ook meteen af of hetzelfde in de toekomst gaat gebeuren voor de PlayStation 4.

Het antwoord op deze vraag werd door Jim Ryan van PlayStation Europa. Hij begon door te vertellen dat hij het een mooi initiatief vindt om Xbox 360 gamers de overstap te laten maken naar de huidige generatie. Wel gaat Ryan er vanuit dat er nog wel enkele haken en ogen aan zitten, omdat Microsoft tijdens de presentatie niet geheel duidelijk was over hoe de feature precies in zijn werk gaat.

Vervolgens liet Ryan weten dat de PlayStation 4 niet backwards compatible zal gaan worden. Als eerste reden hiervoor gaf hij aan dat er niet genoeg software ingenieurs zijn om alle mogelijke features ook echt realiteit te maken. Sony investeert liever in features als SharePlay, Play as you Download en Suspend/Resume.

Daarnaast gaf hij de simpele reden dat er door gamers niet zo vaak van backwards compatibility gebruik wordt gemaakt als de meeste mensen denken. Het eerste PlayStation 3 model kon destijds PS2 games afspelen, maar Sony heeft gemerkt dat weinig mensen dit ook echt deden.

“Unfortunately there are just not sufficent enough software engineers in the world for everyone to do everything. Each platform holder has to make their choices, we made one and they made another. Their choice is entirely legitimate, and I think our choice is legitimate, too. In some ways it is quite nice to have points of difference between the two platforms, and people will decide which approach suits them best.

We have experience of backwards compatibility. The earliest PS3 model was backwards compatible with PS2, and it is a much requested feature… but actually it’s not so greatly used.