Review Final Fantasy XIII – Twee films, twee animatie series, een handjevol remakes en 13 games later zijn we aangekomen bij Final Fantasy XIII. Deze franchise heeft enorm veel fans en deze eerste next-gen versie zou daardoor wel eens een nieuw tijdperk in kunnen luiden in het RPG genre. Wij hebben hem uitvoerig gespeeld en wat wij je aanraden lees je in de review.

The 13th Fantasy

Final Fantasy staat al jaren bekend als één van de meest bekende namen in de Japanse RPG-markt. Je wordt in het verhaal getrokken, de gevecht systemen zijn altijd erg uitgebreid, maar toch functioneel en alle karakters zijn perfect uitgewerkt en hebben een waar unieke persoonlijkheid. Alle Final Fantasy games hebben een eigen verhaal dus je hoeft niet bang te zijn dat je eerst twaalf delen moet spelen voor je het verhaal snapt. Eigenlijk volg je niet één verhaal maar zes verhalen. De zes speelbare personages hebben namelijk allemaal hun eigen, redelijk overlappende, redenen om op de planeet ‘Pulse’ aan te komen in dezelfde trein. Je gaat namelijk niet voor niks naar Pulse, ook wel de hel op aarde genoemd. Ondanks dat het duidelijk is dat ‘Lightning’ de hoofdpersonage is zul je ook met de vijf andere karakters spelen tijdens de game. Dit doen ze op een manier die ons doet denken aan Final Fantasy VI, waarbij je op verschillende momenten met verschillende karakters en teams speelt.

Het begint simpel …

In het begin zullen ze allemaal hun eigen specialiteit hebben, zoals het zijn van een ‘Medic’ waarbij je de ‘HP’ van teamgenoten hoog houdt, tot ‘Commando’ waarbij je als een bezetene je vijand aan begint te vallen. Naar mate je verder komt in het verhaal is het mogelijk om alle verschillende klassen met alle personages te spelen. Dit creëert een hele grote diversiteit aan strategieën om je vijanden te overmeesteren, wat erg belangrijk is gezien de grote hoeveelheid verschillende vijanden en hun verschillende zwakke punten. Je kunt aanvallen doen op basis van een balkje die vol loopt naar mate de tijd vordert. Zodra deze vol is kun je één of meerdere aanvallen of andere moves doen. Wat meteen opvalt is dat bovenaan het menu de optie ‘Auto-Battle’ staat, waarbij het spel zelf de beste aanvallen uitkiest en deze voor je in de wachtrij zet. Dit klinkt alsof het nu simpelweg kruisje drukken is tot je vijand dood is, maar het tegenovergestelde is waar.

… maar dat blijft het zeker niet.

Er zijn namelijk zogenaamde ‘Paradigms’ die aangeven welke klasse je teamleden aannemen tijdens het gevecht. Dit vereist aardig wat aandacht en compenseert dus mooi voor de makkelijke manier van aanvallen kiezen, die je overigens natuurlijk ook zelf uit kunt kiezen. Deze ‘Paradigms’ staan al van tevoren ingesteld maar zijn ook aan te passen zodat je jou persoonlijke vecht stijl goed kunt ondersteunen. Heb je iedereen dood dan verschijnt er een scherm met wat statistieken over je gevecht. Hier krijg je een waardering die op zijn beurt weer bepaald hoeveel geld en punten je verzameld. Hoger scoren doe je onder andere door onder de gestelde tijd te eindigen. In het begin is dit makkelijk want dan duren de gevechten maar een seconden of 20 maar zodra je bij gevechten komt die langer dan vijf minuten duren, oplopend tot wel 30 minuten, wordt het toch echt een bepalende factor.

Final Fantasy zou Final Fantasy niet zijn als we niet iets op konden roepen tijdens een gevecht. Elk personage heeft dan ook zijn eigen ‘Eidolon’, een soort trouw huisdier die je, mits je de punten hebt, kunt oproepen voor assistentie. Deze extreme beesten zijn meestal in staat om veel hogere schade aan te richten dan jou dus dat is per definitie een welkome toevoeging. Helaas zien we wel dat we hem amper oproepen maar er mooi uitzien doet het zeker. Al deze functies worden geleidelijk ingevoerd, en dat is maar goed ook want dit zou veel te complex zijn vanaf het begin af aan.

Aanpassen, veranderen, customizen.

Je kunt de personages tot op het bot aanpassen. Je verdiend ‘Crystarium Points’ bij elk gevecht en deze kun je uitgeven om jezelf persoonlijk te ontwikkelen. Dit gaat per klasse, dus je kunt je bijvoorbeeld specialiseren in het spelen van een ‘Synergist’ die het team ondersteunt met spreuken om bijvoorbeeld je verdediging te verhogen of als ‘Ravager’ om snelle combo’s uit te voeren. Naar mate je deze boom afloopt door je punten hier aan uit te geven zul je steeds meer nieuwe dingen vrijspelen. Dit varieert van kleine upgrades voor je ‘HP’ of je ‘Strength’ tot nieuwe aanvallen om uit te voeren. Ondanks dat als je er echt veel uren in stopt je alles wel maximaal kunt levellen, zal het voor de meeste van ons een uitdaging zijn om altijd de goede keuzes te maken. Je hebt namelijk verschillende eigenschappen nodig om het hele spel uit te kunnen spelen.

Hiernaast kun je ook nog eens je wapens en accessoires aanpassen, iets wat net even iets minder uitgebreid is als hoe het geportretteerd wordt. Je vindt inderdaad enorm veel verschillende componenten om je wapens te upgraden, maar deze componenten doen stuk voor stuk hetzelfde: punten toevoegen aan een balkje, die aangeeft wanneer je wapen een level omhoog gaat. Ze geven een verschillende hoeveelheid punten maar verder zit hier ondanks de uitgebreide beschrijvingen niks aan verbonden. Dit hadden we zeker graag wat uitgebreider gezien, want het aanpassen van dingen in het algemeen is toch wel een belangrijke factor bij deze franchise.

Lineair

Wat bij fans van de franchise ook direct zal opvallen is dat deze titel extreem lineair is. De omgevingen waar je doorheen loopt zijn vaak nauw, gaan rechtdoor en hebben een enkele vertakking die dood loopt. Aan het einde van deze vertakking zal je altijd een moderne schatkist vinden die bewaakt wordt door een aantal monsters. Verder is het lopen van het ene einde naar het andere einde. Bij de laatste hoofdstukken zul je wat meer bewegingsvrijheid krijgen en kom je in een aantal open omgevingen waar je eventueel nog even rond kunt hangen om wat spullen of statistieken te vergaren. Je zult ook niet meer in steden komen zoals we die kennen uit de serie en je zult al je aankopen dus bij simpele savepoints moeten doen. Waar je heen moet staat aangegeven met een pijl op je minimap en zodra je hier aan komt beland je in de zoveelste cutscene. Als je 30% van de tijd naar filmpjes zit te kijken zou dat ons niets verbazen.

Grafisch & Audio

Wat er meteen bij gezegd moet worden is dat we met al het plezier naar alle cutscenes hebben gekeken, en we deze pas hebben overgeslagen op het moment dat we iets overnieuw moesten proberen. Het is bijna alsof je een film aan het kijken bent. Natuurlijk kunnen de echte zeurpieten wel wat kleine dingen vinden zoals de belichting in het haar of de missende textures die heel af en toe voorkomen maar met een game van deze schaal is dat Square Enix absoluut vergeven. De omgevingen zitten vol inspiratie en zijn veranderlijk. Het oog voor detail is enorm, zelfs in de grotere gebieden. Ook de monsters en karakters zien er bijna perfect uit. Een waar oogappeltje.

De audio helpt zeker om je in het verhaal te trekken, van de door de lucht zoevende zwaarden tot het schreeuwen van je vijand. Zelfs de voice-overs komen erg goed over, afgezien van het overduidelijk Japanse tintje waar je duidelijk van moet houden, in combinatie met de lip-synchronisatie die speciaal voor de Engelse versie overnieuw is gedaan. Zelfs in de cutscenes! Het enige vervelende is dat het standaard deuntje een paar uur na het spelen nog steeds in je hoofd zit.

Final Fantasy is een geweldige JRPG en biedt een goed vecht systeem, een leuk verhaal en spetterende graphics aan. Het spel zal de hardcore fans van de franchise hier en daar teleur stellen, bijvoorbeeld door het gemis van steden en open werelden maar geeft alsnog het bekende Final Fantasy gevoel waar we allemaal van houden. De gameplay is goed, grafisch zit het zeker in orde en we kunnen dan ook met niks anders afsluiten als het volgende. Iedereen die van RPG’s houdt is bij deze verplicht de laatste telg van de Final Fantasy franchise aan te schaffen.

• Goed en uitgebreid vecht systeem
  • Spetterende graphics in cutscenes en tijdens gameplay
  • Klassen + Paradigms + Auto-Battle