In actie gezien: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – Vorig jaar zagen we de game al twee keer in actie op zowel de E3 van toen als op de Gamescom en inmiddels hebben we ook al de proloog kunnen spelen. We hebben het dan natuurlijk over Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, de game die wordt uitgegeven door Konami. Juist over deze uitgever is nogal veel te doen geweest de laatste maanden, want we weten inmiddels dat de geestelijk vader van de Metal Gear serie, Hideo Kojima, door Konami min of meer aan de kant is gezet. Over dat gebeuren gaan we het hier echter verder niet meer hebben. Wel bespreken we hier wederom Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, de game die we tijdens de afgelopen E3 weer in actie hebben mogen zien.

Opereren vanuit je Motherbase

Onze kennismaking op deze E3 betrof een presentatie waarin we eerst meer informatie kregen over onze Motherbase. Dit is je thuisbasis van waaruit je zal opereren en zowel wanneer je on- als offline speelt, zul je deze basis goed moeten zien te verdedigen tegenover andere spelers of tegenover vijandelijke NPC’s. Die kunnen je weer aanvallen om zo allerlei hulpmiddelen van je te stelen waarmee ze hun eigen basis weer kunnen versterken.

Want dat is waar het in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain onder andere om zal draaien: je eigen basis verdedigen om tegelijkertijd te proberen een basis van iemand anders binnen te dringen om daar weer bruikbare spulletjes te stelen. Met de hulpmiddelen die je vindt, kan je je eigen Motherbase weer versterken. Hulpmiddelen die je kunt gebruiken, zijn onder andere voertuigen, zoals bijvoorbeeld jeeps, paarden, kleine robots en menselijke vijanden. Vijanden zal je graag naar je basis willen brengen, omdat zij op die manier bijvoorbeeld wapens en voertuigen voor je kunnen upgraden.

Op pad gaan met je buddy

De wereld is groot en open en jij bepaalt zelf welke kant je opgaat of dat je aan een bepaalde missie wilt beginnen. Je kan er echter ook voor kiezen om helemaal geen missie te doen en geheel vrij de wereld in te gaan om die te verkennen. Voordat je erop uit trekt, kan je eerst kiezen op welke locatie en zelfs op welk tijdstip je jezelf ergens laat afzetten. Deze keuzes maak je allemaal vanuit een helikopter, wat een soort main-hub voor je is. Vlak voordat je de map betreedt, volgt er nog een ander scherm waarin je onder andere kan kiezen welke buddy er met je mee op pad gaat.

Je vriend die je uitkiest gaat niet alleen voor de gezelligheid met je mee, maar zal je helpen en kan op een bepaalde manier ook nuttig voor je zijn. Zo kan je onder andere kiezen voor het personage Quiet, een vrouw (haar rol wordt vertolkt door de Nederlandse Stefanie Joosten) die een snipper rifle bij zich draagt en die daar uiterst nauwkeurig mee kan schieten. Tevens kan je kiezen uit een paard dat kogelvrije platen aan de zijkant heeft hangen en waarmee je jezelf nog makkelijker door de wereld heen kan verplaatsen. Onze keuze valt echter op D-Dog, een hond die de omgeving voor je kan afspeuren en die tevens ook vijanden voor je kan afleiden.

Alsnog op missie gaan

Vanuit de vrije modus waar we ons in bevinden, kunnen we alsnog verschillende missies aanvinken die we niet allemaal in een bepaalde volgorde hoeven te doen. Tevens kan je naast belangrijkere missies ook kiezen om ‘Side Ops’ te starten. Dat zijn eigenlijk zij-missies, zoals degene die ons getoond wordt. Daarin gingen we op pad om een Russische tolk te lokaliseren en wanneer we die eenmaal gevonden hadden, verdoofden we hem door hem een dartpijltje in de nek te schieten. Vervolgens knoopten we hem aan een ballon, die we zomaar even uit onze zak halen, en lieten we hem terugvliegen naar onze basis. Daar aangekomen zal deze tolk zich bij ons aansluiten en voor ons Russisch sprekende soldaten ondervragen die we naar onze basis brengen.

Dat is handig, omdat we op die manier weer achter informatie over een bepaalde missie kunnen komen waar we eerst niet van op de hoogte waren. Via deze informatie zouden we vervolgens een bepaalde missie weer vanuit een andere invalshoek kunnen benaderen. We gaan verder en eenmaal aangekomen bij een basis trekt Snake zijn verrekijker uit zijn broekzak om de omgeving van veraf eens grondig af te speuren. Vervolgens trekken we op naar deze basis waar D-Dog voor ons de nodige afleiding verzorgt, zodat wij een eerste bewaker via een take-down move omver kunnen werpen. De andere bewaker schieten we door zijn hoofd en beiden laten we via een ballon door de lucht naar onze basis vervoeren.

Meer buit maken en het inruilen van je buddy

Daar laten we het echter niet bij, want in dit verlaten deel van de basis maken we ons tevens een machinegeweer en een raketwerper eigen en laten die ook via een luchtzending naar onze motherbase brengen. Handig voor ons omdat we op die manier ons beter kunnen verdedigen tegen aanvallen van buitenaf. Handig voor ons is ook de blueprint die we even later ergens vinden en die we kunnen gebruiken om nieuwe wapens te maken of om wapens te verbeteren.

Uiteraard pakken we die ook op en sturen we die door de lucht weer naar onze eigen basis toe. Zoals je wellicht dus al merkt kan je in deze grote open wereld bijna letterlijk alles meenemen en naar je basis brengen. Elk item, document, wapen of zelfs voertuig kan je via je ballon door de lucht laten versturen en vervolgens kan je daar weer op verschillende manieren je voordeel mee doen.

Zelfs het inruilen van je buddy behoort tot de mogelijkheden, want zo ruilen we op een gegeven moment zonder pardon onze hond in voor een kleine wandelende robot genaamd D-Walker. Die heeft weer andere interessante features waar we gebruik van kunnen maken, zoals dat hij de omgeving voor ons af kan speuren en ons vijandelijke locaties weer kan geven. Wanneer we vervolgens echt in moeilijkheden dreigen te komen roepen we versterking in en komt er een helikopter die ons vanuit de lucht ondersteuning geeft en vijanden voor ons onder vuur neemt.

Dit is maar een greep uit de vele mogelijkheden die je hebt om in deze grote open wereld je eigen weg te gaan. Gelukkig is de nodige humor ook nog steeds aanwezig in de game, zo kan je onder andere nog steeds in een wel erg zichtbare kartonnen doos kruipen om vijanden te verrassen. Tevens kan je vijanden de gekste conversaties met elkaar horen hebben wanneer je ze van dichtbij aan het afluisteren bent.

Voorlopige conclusie

Waar we hiervoor al zeer positief waren over Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, zijn we dat nu nog steeds. Meer nog dan alleen maar een nieuwe Metal Gear wordt dit een groots epos waarin je als speler helemaal vrij wordt gelaten om je eigen speelstijl te hanteren. Dit geldt zowel voor wanneer je de game online als offline speelt. Over het verhaal weten we nog lang niet alles, maar we twijfelen er niet aan dat dit ook van epische proporties zal zijn. Grafisch ziet de game er ook absoluut goed uit en ook met de soundtrack is het dik in orde. Dit alles bij elkaar stemt ons enerzijds vreugdevol aangezien het niet al te lang meer duurt voordat we met de game aan de slag kunnen. Anderzijds zijn we ook een beetje treurig, wetende dat dit nu al geniale product de laatste creatie zal zijn van Hideo Kojima en zijn huidige team.