Gespeeld: Project Morpheus – Battlezone – Army Battlezone is een game uit 1980 die bijna niemand iets zal zeggen, maar die nu een grote rol speelt bij de ontwikkeling van Battlezone voor Project Morpheus. De game die oorspronkelijk werd uitgebracht door Atari in de begintijd van videogames krijgt een soort vervolg dat nu in de maak is bij Rebellion. Deze ontwikkelaar heeft de licentie weten te bemachtigen en dat puur om er een virtual reality game van te maken, want dat is wat zo goed bij de game past. Wij gingen ermee aan de slag en hadden er veel plezier mee.

Terugkeer van een klassieker

Het concept van Army Battlezone is in Battlezone zo goed als overgenomen. Wederom word je achter het stuur van een tank geplaatst en vanuit deze tank moet je alles kapotschieten wat enigszins gevaarlijk is. Daar waar Army Battlezone nogal een kaal ogende game was, is dat met de techniek van tegenwoordig veel gevarieerder in te vullen. Dat is vanzelfsprekend het geval bij deze nieuwe iteratie, maar in de kern blijft de gameplay op elkaar lijken. Natuurlijk is het meer aangepast aan wat je tegenwoordig speelt, maar dat Rebellion de oorsprong niet uit het oog verliest, is een mooi gegeven – zeker voor die enkeling die de jaren 80 game heeft gespeeld.

Je zult dus achter het stuur van een tank geplaatst worden en hiermee is het de bedoeling om alles wat beweegt (en op je vuurt) in een level kapot te schieten. Dat varieerde in de demo die wij speelden van andere tanks tot turrets op torens en vliegende wezens ofwel drones. Je tank is voorzien van het nodige wapentuig en daarmee schiet je zonder al te veel problemen alles wat los en vast ziet naar het hiernamaals. Wat opviel, was dat het vrij simpel was, maar dat kan zo ingesteld zijn voor de E3 demo. Veel vijanden hadden aan één hit voldoende om het onderspit te delven en zo ga je wel erg makkelijk door een level heen.

Dit lijkt echter zo’n game te worden waarbij je in een later stadium tegenover enorme hoeveelheden vijanden komt te staan waarbij het echt intensief knallen wordt, maar goed dat is vooralsnog even speculeren. Wat in ieder geval wel duidelijk is, is dat je als een bezetene op alles schiet wat je ziet bewegen en dat is het dan wel. Dat klinkt als een nogal zielloos spelconcept en in de kern is dat het ook, maar juist de virtual reality is wat het interessant maakt. Dit soort games zijn er in allerlei soorten en maten, maar vanuit een first person perspectief in een virtuele wereld is toch een geheel nieuw niveau.

Goed om je heen kijken

Ik haalde net al aan dat de E3 demo wat aan de makkelijke kant was, maar was dat echt de moeilijkheidsgraad? Dat is ook een vraag die gesteld mag worden, want de beleving met Project Morpheus is namelijk anders. Waar je normaal rechtoe rechtaan aan het spelen bent en alles voor je ziet, kun je tijdens het knallen met de virtual reality bril op ook links en rechts kijken. Dat geeft je een voordeel, want zo zie je inkomende aanvallen en vijanden veel beter aankomen en kun je dus efficiënter met de actie op dat moment om gaan. Terwijl je die zwerm vijanden in de lucht voor je afknalt met automatische kogels/raketten, kijk je snel even links of rechts om te zien of er al wat aankomt.

Misschien dat dat het wel is, die extra mogelijkheid die je in staat stelt adequater op de situatie te reageren. Wat ik je in ieder geval kan vertellen, is dat een op papier misschien wat saai concept ineens uitstekend tot leven komt in Project Morpheus en dat is puur te danken aan de beleving. Wat hierbij ook goed helpt, is de aparte, maar mooie visuele stijl die het aangenaam maakt om naar te kijken en de bijzonder fijne besturing. Je rijdt weliswaar in een tank, maar het voelt qua wendbaarheid aan alsof je op een hovercraft zit. Je beweegt uitermate soepel van de ene naar de andere kant van een level en dat met de DualShock 4, die je via de analoge sticks gebruikt om te navigeren. Tegelijkertijd kun je volledig om je heen kijken met Project Morpheus en dat is iets wat uitmuntend lijkt te werken in Battlezone.

Voorlopige conclusie

Iedere generatie consoles heb je wel een game die je blijft spelen omdat het concept zo simpel, maar extreem verslavend is. Nu verschilt dat per persoon, maar Resogun op de PlayStation 4 is hier een goed voorbeeld van. Hetzelfde gevoel bekroop ons een beetje met Battlezone. Een oersimpel concept, maar door de soepele manier van spelen en de beleving die je met Project Morpheus hebt snakken we nu enige tijd later naar meer van deze gameplay. Het speelt voortreffelijk, ziet er leuk uit en het werkt vooral met Project Morpheus ontzettend goed. Een misschien niet al te bijzondere game, maar wel een hele leuke en die moet je ook hebben.