Gespeeld: Project Morpheus – EVE Valkyrie – CCP Games is groot geworden met EVE Online en jaren terug kondigden ze een samenwerking met Sony aan voor de game DUST 514. Deze game was verbonden met het EVE universum en kende een redelijk succes op de PlayStation 3. In de tussentijd is CCP Games alweer met iets anders bezig en dat is EVE Valkyrie, een space dogfight shooter die wel in het EVE universum is gesitueerd, maar los van de twee eerder genoemde games staat. Zoals velen was ook dit een Project Morpheus game die we op de E3 konden spelen en uit die hands-on bleek dat dit een geschikte game voor virtual reality is.

Het gevoel van vrijheid

Als je aan games denkt waarin vliegen centraal staat, dan denk je aan dogfights, een aspect dat allesbehalve bijzonder is aangezien praktisch elke vlieggame dit wel bevat. Tenzij we het over Microsofts Flight Simulator hebben. In EVE Valkyrie staan dogfights ook centraal, maar dan in het heelal, waar je helemaal los kunt gaan. Onze demo begon in de basis, waar we ons ruimteschip betraden om vervolgens op hoge snelheid de ruimte in geschoten te worden. Al snel belandden we tussen allerlei andere ruimteschepen die het niet al te best met ons voor hadden, met als gevolg dat onze vinger de vuurknop in begon te drukken.

Doordat je in de cockpit van het ruimteschip zit, zie je alles vanuit een first person perspectief en waar dit soort games, net zoals Battlezone, meestal vanuit een third person perspectief gespeeld worden, leent Project Morpheus zich uitstekend voor dit andere camera standpunt. Het rondvliegen in EVE Valkyrie ging met behulp van de DualShock 4, waarbij we de richting van ons ruimteschip konden bepalen met de linker analoge stick. In de tussentijd gebruiken we L2 en R2 om te versnellen en af te remmen, en de facebuttons om als een gek te maaien op alles wat om ons heen vliegt.

Het grote verschil ten opzichte van andere vlieggames is echter dat je in Project Morpheus alles om je heen kunt bekijken. Een bekend aspect van dogfights is dat je de tegenstander snel uit het oog verliest vanwege zijn of haar vliegroute. Door goed om je heen te kijken met de virtual reality bril kun je de vijanden veel beter volgen en daar je vliegstijl op aanpassen om ze te grazen te nemen. Dat maakt het qua beleving veel intenser en bovendien ook leuker. Kijk je naar beneden, dan zie je de cockpit en wat onder je gebeurt door de glazen vloer. Kijk je naar links of rechts, dan zie je de wapens en het heelal. Idem dito als je naar boven kijkt. Het overzicht dat je hebt is hierbij vele malen beter en dat maakt het tot een veel intensere belevenis.

De gevechten zijn nergens heel bijzonder, maar doordat je een ander perspectief op de belevenis en situatie hebt, is het ineens een heel stuk interessanter. Wat de game ook goed weet te simuleren, is het ongekende gevoel voor vrijheid. Terwijl we rondvlogen, zagen we van alles om ons heen: ruimtestations, brokstukken, en meer. Wat je ook ziet, je kunt er in feite naar toe vliegen. Het einde van een ‘map’ hebben we niet bereikt en we betwijfelen of het van No Man’s Sky proporties is, maar dan nog heb je alle ruimte en omdat je overal kunt kijken waar je wilt zonder dat je per se je ruimteschip in een bepaalde richting moet sturen, krijg je de illusie je in een enorme omgeving te bevinden. Een aparte ervaring, maar wel eentje die goed werkt.

Ambitieuze plannen

De ontwikkelaar belooft met EVE Valkyrie een uitgebreide game te leveren die meer dan alleen uit dogfights bestaat. Dat dat element goed werkt, dat is na onze speelsessie van een minuut of tien wel duidelijk, want het voelt op de één of andere manier heel erg natuurlijk – en vooral erg groots – aan. De game is echter ontwikkeld met competitie in het achterhoofd. Na onze hands-on sprak ik nog even met een ontwikkelaar die niet veel kwijt wilde over alle mogelijkheden van de game evenals het verhaal, maar wel vertelde hij me dat EVE Valkyrie een game is met eSports elementen. CCP Games ziet dit graag uitgroeien tot een game die in competitieverband op het hoogste niveau gespeeld kan worden. Dat klinkt misschien wat ambitieus en onzinnig, maar als je onze ervaring hebt gehad, valt daar zeker wat voor te zeggen.

De dogfights zijn intens en het werkt als een zonnetje. Nu speelden wij alleen, maar we kunnen ons goed voorstellen dat als je dit met een team tegen een ander team speelt, dat dit dan een nog veel intensere en indrukwekkendere ervaring wordt. Bovendien is dat prachtig om te volgen als het inderdaad in competitieverband gespeeld gaat worden. Dan nog te bedenken dat de game diverse ruimteschepen bevat, welke te customizen zijn op het gebied van wapens en attributen, én dat er verschillende ruimteschepen zijn die opgedeeld worden in hun eigen kwaliteiten om de game zo van meer diepgang te voorzien. Allerlei elementen die je op zich mag verwachten, maar die gezamenlijk met de gameplay dit tot een veelbelovend concept maken.

Voorlopige conclusie

EVE Valkyrie was een aangename verrassing op de E3. De game geeft je een ongekend gevoel van vrijheid doordat je overal kunt kijken waar je maar wilt, wat tevens bijdraagt tot de meer open ervaring rondom dogfights. Het is niet meer continu een stip achterna vliegen in de hoop dat die snel in beeld komt zodat je weer kan gaan knallen. Nee, het is goed rondkijken en handig met je ruimteschip omgaan om zo de tegenstanders sneller in je vizier te krijgen. Dat gezamenlijk met de fijne besturing en de ambitie van CCP Games om dit groter te maken in eSports maakt EVE Valkyrie toch wel tot één van de verrassingen van de E3. Een buitengewoon leuke game om te spelen.