In actie gezien: Just Cause 3 – Rico Rodriguez is terug in Just Cause 3 en dat allemaal om shit op te blazen. Dat is het spelconcept dat twee eerdere delen samen met roekeloze stunts tot een succes maakten en dat lijkt in Just Cause 3 ongewijzigd. De E3 presentatie bestond voornamelijk uit het tonen van alle gekke dingen die je met Rico uit kan halen en de vrijheid die je daarbij krijgt. Dat natuurlijk op een tropische locatie waarbij je weer kan genieten van de vele mogelijkheden die je tot je beschikking hebt. Iets waar we nu al zin in hebben na het zien van de game op de E3.

Leef je uit

Just Cause 3 speel je voornamelijk vanwege de lol. Het heeft een allesbehalve indrukwekkend verhaal, kent geen bijzondere en innovatieve gameplay features, en ook grafisch is het niet direct van het hoogste niveau. Dat maakt in Just Cause 3 niet bijster veel uit, want de game neemt zich ook niet zo serieus, waardoor je toch al vrij snel lekker aan gaat zitten klooien in de wereld die je flink veel mogelijkheden zal bieden. Het komt er eigenlijk qua verhaal op neer dat je op een tropisch eiland aankomt waar een dictator de scepter zwaait en Rico zou Rico niet zijn als hij stukje bij beetje het machtsimperium van de dictator aan gruzelementen helpt.

De manier waarop je dat kan doen, was het centrale aspect van de presentatie, zoals al aangegeven, en dat smaakte direct naar meer. Je krijgt met Rico de vrijheid om het eiland zelf uit te pluizen en overal zal je tegenstanders tegenkomen alsook panden, bedrijven, beelden en meer, welke allemaal onder bestuur van de dictator staan. Wat is de beste manier om een verschrikking schade toe te brengen? Inderdaad, z’n cashflow en trots beschadigen en dat zagen we dan ook gelijk terug. Een standbeeld van de dictator ontsierde het plein in een klein dorp. Laten we er een auto op afvliegen met behulp van een katapult of zorgen we ervoor dat de uitgestrekte arm van de dictator zichzelf door het hoofd boort?

Dat laatste klonk het leukste en dus schoot Rico zijn grappling hook naar het uiteinde van de arm en vervolgens het andere punt naar het hoofd van het beeld. Een druk op de knop doet de rest regelen, want het beeld stortte in vele brokstukken in elkaar. Dat aspect werd vervolgens meerdere malen getoond bij één of andere gascentrale en een brug, waarbij het publiek meerdere malen de keuze had in het aanpakken. De brug slopen kan door er hydra missiles op af te vuren, maar ook kan je een vol met C4 geladen schip er op af laten varen of anders een helikopter inschakelen. De gascentrale uitschakelen doe je niet door rustig de boel te ontmantelen. Nee, je vliegt er in een straaljager op af en springt er net op tijd uit.

Het is juist die vrijheid die de ontwikkelaar wilde demonstreren in het aanpakken van de legers van de dictator. Rico krijgt weer volop de mogelijkheid om hier zijn eigen interpretatie aan te geven en dat maakt het sowieso al leuk om te spelen. Je bent immers niet gebonden aan vooraf vastgestelde routes of patronen. Hetzelfde zien we ook terug in de gameplay om jezelf te verplaatsen. Het gaat om het gevoel van vrijheid en het realiseren dat je werkelijk alle opties zelf in de hand hebt. Stap je in een racemonster en rij je van A naar B? Gebruik je de grappling hook om je als Spider-Man te verplaatsen of kies je voor je wingsuit?

Koppel het aan elkaar

Een tof aspect van de grappling hook mogelijkheden is de optie om naast jezelf te verplaatsen ook dingen aan elkaar te verbinden. Zo is het mogelijk om via L2 eerst de haak af te vuren op bijvoorbeeld explosieve vaten om vervolgens op het te raken doel te richten en dan nogmaals op L2 te drukken. Het gevolg is dan dat de kabel zich loskoppelt van je arm en dat deze als een elastiek werkt. De explosieve tonnen rolden vervolgens naar het andere eindpunt van de kabel en dat was nu net en benzinestation. Je kan wel raden wat er daarna gebeurde natuurlijk… Niet? Oké, alles ging met een gigantische explosie de lucht in. Lang verhaal kort: je kunt je grappling hook nu dus ook gebruiken om objecten bij elkaar te brengen, wat tevens voor vijanden geldt; lol verzekerd, dus.

Explosies zijn sowieso één van de dingen waar Avalanche nogal van houdt, dus reken maar op veel geknal in de game. Dat je daar creatief mee om kunt gaan met je grappling hook is natuurlijk een mooie feature die ook uitermate vlot en soepel lijkt te werken. Dit is niet geheel verrassend; de grappling hook is immers niet nieuw voor de franchise. Dat geldt ook voor de wingsuit, waarmee je overal naar toe kan vliegen en kan genieten van de mooie vergezichten die de game te bieden heeft. Een fijne extra daarbij is dat je jezelf nu voort kunt stuwen door de grappling hook te gebruiken tijdens het vliegen. In die zin lijkt het concept van Just Cause 3 weinig anders ten opzichte van de eerdere games en dat is niet zo verwonderlijk, dat is immers wat men zo waardeert aan de franchise.

Technisch…

De game zal absoluut nieuwe dingen gaan bieden, maar de kern blijft hetzelfde. Dat gaat breder dan alleen de gameplay, want ook op technisch vlak is het niet bijster indrukwekkend. Natuurlijk zien de natuur en de wereld er mooi en kleurrijk uit, maar als je goed gaat kijken, zie je dat de physics vrij simpel zijn. Of dat nog opgeleukt gaat worden, is natuurlijk afwachten, maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat daar allesbehalve focus op ligt bij de ontwikkelaar. Het gaat in die zin meer om het plezier dat je met Rico kan hebben dan om technische hoogstandjes. Maar we moet realistisch blijven: op sommige momenten zag de E3 demo er wat achterhaald uit – met name de physics – en het valt te hopen dat er in ieder geval nog wat aan gepolijst wordt.

Voorlopige conclusie

Just Cause 3 is in technisch opzicht niet de meest indrukwekkende game, maar het valt nog te bezien hoeveel mensen hierover gaan vallen. Hetgeen waar de franchise zo goed in is, dat gaat in volle glorie terugkeren in dit nieuwe deel. Gekke capriolen uithalen, klooien met je grappling hook, genieten door rond te vliegen of te racen en ondertussen alles slopen met de grootste explosies tot gevolg. Dat is nu eenmaal erg leuk en dit concept lijkt onveranderd, behalve dat het uitgebreid is met meer mogelijkheden en features. Kortom, fans van Just Cause 1 en 2 hebben absoluut iets om naar uit te kijken.