In actie gezien: Ghost Recon: Wildlands – Watch_Dogs, The Division, Far Cry, Assassin’s Creed, Rainbow Six… je zou haast vergeten dat Ubisoft ook nog de Ghost Recon franchise achter de hand heeft. De ondergetekende moet met schaamte bekennen dat die franchise eigenlijk een beetje in vergetelheid is geraakt en des te groter was de verrassing van Ubisoft door Ghost Recon: Wildlands aan te kondigen. We zagen de game bij de persconferentie, maar dat niet alleen. We kregen achter gesloten deuren ook nog een presentatie en die… pfoe, die maakte gelijk duidelijk dat Ghost Recon: Wildlands bruut gaat worden!

Teamwork is van cruciaal belang

Ghost Recon: Wildlands geeft je vrijheid, heel veel vrijheid. Vrij snel na het starten van de presentatie werd ons meerdere malen op het hart gedrukt dat de game niet lineair is en geen scripted momenten zal kennen. Je krijgt een enorme wereld waarin je volledig je eigen aanpak kan kiezen met betrekking tot het voltooien van de missies. Deze wereld bestaat uit honderden dorpjes, bergachtige gebieden, kale vlaktes en meer, waar jij je eigen avontuur gaat beleven. Hoewel, jij? Deze game is in je eentje speelbaar, maar de coöp gaat toch de boventoon voeren en dus creëer je je eigen avontuur met je vrienden.

De demonstratie die ons werd getoond achter gesloten deuren werd live gespeeld door vier ontwikkelaars, waarbij goed aangetoond werd wat de rollen van de verschillende spelers zijn en waarom het juist zo interessant is om dit in coöp te spelen. De presentatie bestond uit het te pakken krijgen van een bepaald figuur, om die vervolgens te extracten. Het benaderen van het kamp waar deze persoon zich bevond, betekende eerst de boel analyseren. Al knallend naar binnen rennen of toch meer terughoudend te werk gaan en toeslaan op het meest efficiënte moment? Of toch gewoon voor stealth kiezen en ofwel de persoon stilletjes ontvoeren of iedereen snel elimineren om zo vrij spel te krijgen?

Deze mogelijkheden zijn slechts een greep uit alles wat uiteindelijk tot je opties behoort. De vrijheid is hierbij van belang, maar ook goede communicatie speelt een rol. Je moet synchroon werken met je team en een goed voorbeeld daarvan is het uitschakelen van twee vijanden die naast elkaar staan. Elkaar een seintje geven en dan precies op het juiste moment de persoon uitschakelen met je silencer. Niet heel bijzonder, dat hebben andere games ook, maar dit is slechts een simpel voorbeeld van de vele manieren waarop je moet samenwerken.

Indrukwekkende manier van aanpak

Indrukwekkender was vervolgens de manier van aanpakken richting het daadwerkelijke doel, dat afwijkt van alle zojuist omschreven voorbeelden. Het team had zich een helikopter meester gemaakt die vervolgens ingezet werd om ver boven de betreffende basis te gaan hangen. Vervolgens sprongen twee van de Ghosts eruit om de persoon in kwestie te ontvoeren, terwijl de andere twee in de lucht bleven hangen voor het geval er luchtondersteuning nodig was. Eenmaal geland begonnen de twee Ghosts aan hun stealth offensief, dat eigenlijk voortreffelijk ging totdat het doel gevangen was genomen.

De hel brak los en precies daarom bleek waarom het efficiënt en verstandig was dat twee van de vier Ghosts in de heli zijn blijven hangen. Zij konden de twee Ghosts op de grond prima dekking geven terwijl zij het doel in de kofferbak van de auto gooiden en daarna op de vlucht sloegen. Bijgevolg leverde de heli continu waar nodig luchtondersteuning, terwijl de auto met de andere Ghosts en het doel zich snel een weg baanden naar het extractiepunt. Smalle slingerwegen, veel hobbels, veel vijanden en diepe ravijnen troffen de Ghosts tijdens hun rit aan, maar door de goede ondersteuning wisten ze vervolgens het afgesproken punt te bereiken. De helikopter landde en het doel werd overgeheveld in de heli die vervolgens vertrok om de persoon in kwestie naar het uiteindelijk bedoelde punt te brengen. De twee andere Ghosts? Die stapten in de auto en reden ook weg.

Het is een scene die je je wellicht voor de geest kan halen als een kritiek doch spectaculair moment uit een willekeurige actiefilm. Maar wat het zo indrukwekkend maakte, was de manier waarop dit zich ontvouwde gedurende de demonstratie. Het samenwerken en dus communiceren speelde hier een belangrijke rol bij en de gehele actie verliep uitermate vloeiend. Het zijn natuurlijk de ontwikkelaars die deze demo een keer of vijftien op een dag speelden, dus het is even aanzien in hoeverre dit in jouw eigen ervaring gaat uitpakken, maar dat het vloeiend en soepel kan, werd in ieder geval bewezen.

Het gevoel van vrijheid

De game kent een vast verhaal waarbij je zelf de vrijheid kent om de missies ten uitvoer te brengen. Je bent hierbij niet gebonden aan een strak opgezet geheel, want als je even wat anders wil doen, dan krijg je daar de ruimte voor. De wereld is ook dermate uitgebreid – het is de grootste open wereld die Ubisoft ooit gemaakt heeft – waardoor er ongetwijfeld genoeg te ontdekken valt, terwijl je er tevens tig zijmissies aan zult treffen. Daarbij komt nog dat de vrijheid zich niet alleen exploiteert in het bieden van een grote open wereld, maar ook voertuigen die je allemaal voor eigen doelen kan inzetten. Denk aan auto’s, boten, helikopters en meer. Dat geeft dus sowieso vrijheid in aanpak voor de missies weer en dat maakt het opnieuw spelen van bepaalde missies ongetwijfeld tot een interessante ervaring.

Dan is de wereld zelf ook nog eens prachtig ingevuld met details, verschillende landschappen en sublieme vergezichten, waarmee het plaatje compleet is. Jouw doel in Ghost Recon: Wildlands is uiteindelijk om samen met je team de best mogelijke manieren te zoeken om vijanden uit te schakelen en je doelen te voltooien. Dat zo geruisloos mogelijk in Bolivia waar de balans ernstig is verstoord door de aanwezigheid van kartels die een samenwerking hebben met de corrupte regering. Reden genoeg om de Ghosts erop uit te sturen en de boel schoon te vegen, en dat met de breedste vrijheid ooit voor een Ghost Recon game.

Voorlopige conclusie

De vrijheid van aanpak, de vele middelen, de prachtige wereld en de ontzettend stoer ogende samenwerking zijn de aspecten die hebben weten te overtuigen tijdens de presentatie achter gesloten deuren. Ghost Recon: Wildlands gaat een ietwat andere kant op met de franchise, maar wel een kant die hier erg gewaardeerd wordt. Het zag er qua gameplay vooral erg interessant en goed uit, maar hier lijkt wel van belang te zijn dat je dit met bekenden gaat spelen voor de juiste communicatie. De game is echter nog ver weg, dus daar gaan we later ongetwijfeld meer kennis over op doen. De eerste presentatie na de aankondiging was in ieder geval goed. De Ghosts zijn terug, en hoe!