In actie gezien: Hitman – Zoals we allemaal tijdens de persconferentie van Sony hebben kunnen zien, zal onze kale huurmoordenaar Agent 47 weer terugkeren in een nieuw avontuur. De beelden die we tijdens Sony’s persconferentie te zien kregen, zagen er spectaculair uit, al moeten we hier wel bij opmerken dat het om een CGI-trailer ging. Tijdens de E3 kregen we echter ook de kans om achter gesloten deuren de game daadwerkelijk in actie te zien. Daarin kregen we te verstaan dat dit het grootste Hitman avontuur tot nu toe moet gaan worden.

Reboot zonder subtitel

Het lijkt een beetje een trend te worden dat franchises weer opnieuw worden opgestart en dat men het nieuwe deel vervolgens geen subtitel meegeeft. Ontwikkelaar IO Interactive legt ons uit dat ze hier bij de nieuwe Hitman ook voor hebben gekozen, omdat men spelers een ‘overkoepelende ervaring’ wil voorschotelen. De ontwikkelaar wil het beste uit alle voorgaande delen verenigen en dit in de vorm van een groots en open avontuur aan de speler presenteren. De Deense ontwikkelaar laat het niet bij woorden, want de demo die we achter gesloten deuren hebben gezien, is inderdaad heel uitgebreid en dat zit hem in meerdere facetten.

Grotere spelwereld

De beelden die we in de demo hebben mogen bekijken, lagen in het verlengde van hetgeen we al gezien hadden tijdens Sony’s persconferentie. Zo is de wereld waarin je met Agent 47 kan rondlopen een stuk groter dan voorheen, iets wat we dus ook met onze eigen ogen hebben kunnen zien. De ontwikkelaar toonde ons de ruime opzet van het level door gebruik te maken van een vrije camera (het zal niet mogelijk zijn om die straks in de game besturen) waarmee we ineens boven het level zweefden. Voor wie de beelden nog niet heeft gezien, hier nog even wat beknopte informatie: het verhaal van de demo speelt zich af in Parijs, waar Agent 47 wordt uitgenodigd om aanwezig te zijn bij een dure modeshow.

Die modeshow wordt gehouden in een groot paleis dat je als speler van meerdere kanten kunt benaderen. Dat is tevens wat de ontwikkelaar ons wilde laten zien. Natuurlijk is Agent 47 daar niet aanwezig om gezellig een borreltje te drinken, de kale knikker komt alleen naar Parijs om zijn doelwit om te leggen. Normaal gesproken moet Agent 47 in Parijs zelfs twee verschillende personen vermoorden, maar wij worden in dit geval enkel bijgepraat over één doelwit en dat is Viktor Novikov. Hij is organisator van deze modeshow en is tevens iemand die aan het hoofd staat van de duistere spionnenorganisatie IAGO.

Hulp van je werkgever en het hebben van meerdere opties

Hij gebruikt deze modeshow als dekmantel voor het sluiten van niet zo zuivere deals en het is dus aan Agent 47 om hem te vermoorden. Daarbij lijkt Agent 47 ook weer in dienst te zijn van de International Contract Agency (ICA) waar dit in het vorige deel (Absolution) nog heel anders was. Daar was Agent 47 opgejaagd wild die door zijn eigen werkgever (deze organisatie dus) achterna gezeten werd. Dit is allemaal verleden tijd en nu krijg je zelfs hulp van deze organisatie die vooraf ook een schuilplaats voor je regelt waar je vermommingen kunt bewaren, allerlei dingen kan uitzoeken én waar je tevens wapens kan opbergen. Bij elke missie die je aanneemt zal er op locatie een dergelijke plek aanwezig zijn, alleen moet je bij sommige missies meer moeite doen om deze schuilplaats te kunnen bereiken.

Dat is niet voor niets, want als echte huurmoordenaar wil je natuurlijk niet al knallend op je doelwit afgaan (wat meestal resulteert in zelfmoord), maar maak je liever gebruik van vermommingen om je doelwit ongeschonden te benaderen. Om de gekozen schuilplaats te bereiken, zal je altijd langs bewakers of een ander soort beveiligers moeten glippen. Daarbij kan je op de ene locatie met meer beveiliging te maken krijgen dan op de ander. Je hoeft niet per se gebruik te maken van de spullen uit je opslagplaats, want je kan bijvoorbeeld ook gebruik maken van de informatie die je krijgt van personages om je heen. Reken maar dat er veel NPC’s in elk level aanwezig zullen zijn. Alleen al in Parijs lopen er ruim 300 NPC’s rond die allemaal een ‘eigen verhaallijn’ kennen. Zo was er een moment waarop Agent 47 op de rode loper langs een journaliste liep en daar hoorde dat ze later een interview zou hebben met Viktor Novikov. Ben je scherp, dan begrijp je dat hier kansen liggen om je doelwit op een later moment te kunnen treffen.

Nóg meer beschikbare opties…

Er is echter veel meer mogelijk, want eenmaal binnen in de enorme zaal zagen we ontzettend veel gasten rondlopen waarvan er veel een drankje in de hand hadden. Hier liggen andermaal kansen, want we kunnen er natuurlijk voor kiezen om ons als barman te verkleden om zo ons doelwit te vergiftigen. In plaats daarvan kunnen we er ook voor zorgen dat de grote lamp die aan het plafond hangt precies naar beneden valt wanneer Viktor Novikov de zaal binnenkomt. Even verder komen we bij de keuken en daar liggen ook weer mogelijkheden, aangezien we ons daar een kokspak kunnen aanmeten om zo gif in de soep te gooien. Van de keuken gaat het naar de grote verkleedkamer waar je, als je slim opereert, jezelf als medewerker kunt verkleden om zo verder door te dringen in het paleis.

Nog even naar buiten waar op het terrein medewerkers bezig zijn met het verplaatsen van kisten waar elektriciteitskabels in zitten, ook een optie. De kabels kan je namelijk saboteren om het doelwit daarmee te elektrocuteren, maar je kan de kisten ook gebruiken om zo wapens mee naar binnen te smokkelen. Buiten worden ook nog eens voorbereidingen getroffen voor een grote vuurwerkshow die plaats zal vinden en dat brengt ook weer mogelijkheden met zich mee. Zo kan je met het vuurwerk gaan klooien om op die manier je doelwit uit te schakelen. Naast al deze extra opties is er echter ook gedacht aan de spelers die het op de meer ouderwetse manier willen doen. Vlakbij is namelijk ook een hijskraan, waar je natuurlijk bovenop kan klimmen. Heb je een sniper rifle met silencer erop? Dan kan je daar bovenop gaan zitten en geduldig wachten totdat je het doelwit in je vizier krijgt.

Een mooi bruggetje en het opzetten van contracten en speciale evenementen

Omhoog klimmen via de regenpijpen die tegen het paleis aanlopen is ook nog een mogelijkheid om uiteindelijk bij de kamer uit te komen waar Viktor Novikov zich bevindt. Mocht je meer moeite hebben om een manier te vinden om het paleis binnen te komen, dan kan je je speciale instinct inschakelen, waarmee er meer aanwijzingen zichtbaar worden. Zoals je wellicht merkt, zijn er werkelijk ontzettend veel manieren waarop je een bepaalde contract-missie aan kan pakken. Dat laatste is gelijk een mooi bruggetje om te maken naar het opzetten van deze contacten, want die kan je net als in Hitman: Absolution ook weer zelf maken. Je kan eenvoudig contracten opzetten voor je vrienden of voor andere spelers en je kan daarbij zelf een personage in het level aanwijzen als doelwit.

Dit doelwit hoeft niet de Viktor Novikov van het level te zijn; je kan ook kiezen voor een ober of voor een kok die in de keuken bezig is. Daarbij kan je zelfs bepalen van welke uitgang in het level Agent 47 gebruik moet maken, wat ook weer een uitdaging kan zijn die je eerst vrij moet zien te spelen. IO Interactive gaat na de release van de game zelf ook nieuwe contracten toevoegen, waarbij het kan gaan om contacten die de verhaallijn verlengen. Daarnaast zullen er om de paar weken ook speciale evenementen georganiseerd gaan worden. Daarbij kunnen speciale regels gelden, zoals dat je bijvoorbeeld maar 48 uur de tijd krijgt om een doelwit uit te schakelen. Om het nog moeilijker te maken weet je dan vooraf niet wie je slachtoffer zal zijn en bovendien krijg je welgeteld maar één kans om je doelwit te vermoorden.

Je onbekende doelwit en eerst alleen digitaal aanschaffen

Dit soort regels zijn niet alleen aan de makers voorbehouden om in te stellen bij het opzetten van contracten, want dit kan jij zelf ook doen wanneer je een speciale missie voor andere spelers aanmaakt. Met het organiseren van deze speciale evenementen zal het meer belangrijk zijn om samen te werken met andere spelers. Zo kan je met elkaar informatie uitwisselen over de methodes die je hebt gebruikt om het slachtoffer te vinden en kan je ook aan elkaar doorgeven wie het slachtoffer precies is. Het meedoen aan deze speciaal opgezette evenementen zal overigens gratis zijn en als we de ontwikkelaar mogen geloven, dan zullen er heel wat van deze evenementen georganiseerd gaan worden.

We hebben één belangrijk detail helemaal tot het eind bewaard en dat is namelijk dat de game gebruik maakt van het ‘early access’ principe. In de eerste instantie zal je voor zo’n vijftig euro deze game kopen terwijl je daarbij niet gelijk alle content zult ontvangen. De contracten die de ontwikkelaar later nog toe zal voegen, zullen onderdeel zijn van het totale pakket. Wanneer er na een bepaalde periode meer contract-missies aan de game zijn toegevoegd, zal er ook een retailversie gaan verschijnen waar alle tot dan toe uitgebrachte content bij inbegrepen zit. Over deze aanpak hebben we nog een beetje onze twijfels. Je betaalt vooraf namelijk wel een bepaald bedrag terwijl je nog niet weet wat je uiteindelijk aan extra content kan verwachten.Toch zit er ook iets positiefs aan, want de ontwikkelaar kan op die manier wellicht de feedback die zij na de release zullen krijgen beter verwerken in de content die zij daarna nog zullen gaan uitbrengen.

Voorlopige conclusie

Als we puur kijken naar de gameplay en dus naar alle opties die je hebt om in deze Hitman een contract te voltooien, dan kunnen we daar eigenlijk alleen maar enthousiast van worden. In ieder level zullen er legio mogelijkheden liggen om je doelwit te vermoorden en dat nodigt je meer uit om dezelfde opdracht opnieuw te spelen, omdat je dan een ander einde krijgt. Interessant lijken ook de contracten te gaan worden die je zelf kan opzetten en die de ontwikkelaar samen met de speciale evenementen later nog zal toevoegen. Dat laatste is echter ook hetgeen waar nog een deel van onze twijfel ligt. Deze eerste echte kennismaking met Hitman stemt ons echter dermate positief dat we er alle vertrouwen in hebben dat ontwikkelaar IO Interactive ons uiteindelijk een fantastische ervaring voor zal schotelen.