Gespeeld: Skylanders: SuperChargers – De Skylanders komen eind dit jaar weer terug en we hoeven niemand meer uit te leggen waarom. Deze enorm succesvolle franchise weet jaar na jaar de harten van velen weer te veroveren door met een nieuwe avontuur te komen en natuurlijk door nieuwe figuren te introduceren. Belangrijk bij de franchise is innovatie en we hebben zo door de jaren heen prachtige innovaties gezien waarvan Trap Team toch wel het meest origineel was. Dit jaar mag een innovatie niet uitblijven en dit keer zien we dat terug in de toevoeging van voertuigen.

Aan de slag met voertuigen

Kaos is voor de zoveelste keer op rij terug met een plan om het de Skylanders zuur te maken. Met zijn Doomstation of Doomstruction heeft hij de connectie tussen de werelden gesloopt door de portalen aan te vallen, waarmee de Skylanders dus in het nadeel zijn. Veel details over het verhaal hebben we nog niet, maar het komt altijd op hetzelfde neer, dus heel belangrijk is dat niet. Het gaat meer om de gameplay en daar weet dit nieuwe deel zich weer prima mee te onderscheiden.

De toevoeging van voertuigen brengt namelijk nogal wat teweeg als we het over de gameplay gaan hebben. Dit betekent immers een geheel nieuw aspect in gameplay dat toegevoegd moet worden en dat is redelijk uitgebreid met maar liefst 20 voertuigen. Dat is behoorlijk fors, maar ze zijn eigenlijk terug te brengen tot drie verschillende categorieën: water, land en lucht. Je hebt hierbij de vrije keuze of je ze allemaal aanschaft of enkel voor iedere categorie één, zodat je op z’n minst de gehele game kan spelen.

Belangrijk om te weten hierbij is dat men afgestapt is van bepaalde zones die enkel toegankelijk zijn voor personages van een specifiek element. Het enige wat enigszins achter een beperking zit, is dus de levels die je met voertuigen zult kunnen betreden. Wel spelen elementen nog een rol in de game, maar dan meer als een boost voor je personage. Hier kun je overigens oudere personages voor gebruiken, want de game ondersteunt alles wat aan Skylanders is verschenen vanaf de eerste release, dus dat maakt het sowieso erg toegankelijk.

Normaliter beperkt de gameplay zich vooral tot het platformen, waarbij je met je Skylanders puzzels oplost, van A naar B wandelt en vijanden overhoop schiet. Door de komst van voertuigen is dat ineens een stuk breder, want zo zul je ook eindbazen vanuit een voertuig moeten verslaan. Dit brengt veel meer variatie in de gameplay, want het stelt de ontwikkelaar immers direct in staat door veel meer gameplay-elementen toe te voegen. Zo vlogen we tijdens onze hands-on ineens in de lucht, waarbij we vijanden uit de lucht moesten knallen. Kort daarop bevonden we ons in een onderzeeër die een lange baan af moest om daarbij obstakels te ontwijken en weer even later reden we rond in een auto.

Innovatie en variatie zijn twee sleutelwoorden die goed bij de Skylanders franchise passen en waar we de innovatie in dit deel bij de voertuigen zit, is de variatie nu gericht op de gameplay uitbreiding. Verwacht hier overigens geen spectaculaire en baanbrekende dingen, want het is in de uitvoering allemaal redelijk simpel van opzet. Dat is niet heel gek, gezien de doelgroep nog steeds de jongere gamer is en die gaat hier ongetwijfeld weer ontzettend veel van genieten. Een mooie bijkomstigheid is dat de voertuigen niet zomaar een stukje plastic zijn, maar ook als echt speelgoed kunnen dienst doen. Heb je een auto? Dan draaien de wielen en kunnen ze echt rijden. Een onderzeeër? Draai aan het wiel bovenop en de vin achterop gaat bewegen. Dit biedt net dat kleine beetje meerwaarde.

Nieuwe personages en oude bekenden

Tezamen met de nieuwe voertuigen verschijnen er ook nog 20 nieuwe Skylanders. Deze kunnen samen met een bepaald voertuig de ultieme combinatie vormen, waardoor ze net even wat sterker zijn, wat je helpt in de levels evenals gevechten. Dat is ook een beetje de slimme verkooptruc in het geheel, want als je een nieuwe Skylander aanschaft, dan wil je natuurlijk ook gelijk het bijbehorende voertuig hebben. Mocht je deze stap niet maken, dan alsnog is er niets aan de hand, want je kunt vanzelfsprekend combineren wat je maar wilt.

Onder de nieuwe personages vallen overigens ook oude bekenden die nu terugkeren in een nieuw jasje. Deze hebben nieuwe outfits, nieuwe wapens en meer, en hoewel ze enigszins herkenbaar zijn, zullen ze wel als nieuw moeten aanvoelen. Misschien wat jammer voor de fans die echt benieuwd waren naar alle nieuwe figuren en ergens ook wat makkelijk, maar desalniettemin beloofde men dat er voldoende vernieuwing bij komt kijken om het interessant te houden. Een ander punt dat het interessant moet houden – meer met het oog op de replaywaarde – is dat de wereld vol met ‘random luck chests’ zit, welke je kan openbreken voor unieke items. Dit kunnen kostuums zijn, maar ook een soul gem. Het is volstrekt willekeurig en het kan zomaar zijn dat je net dat ene unieke item eruit vist. Iets wat de spelers moet motiveren om nog wat vaker terug naar de game te keren.

De hands-on ervaring

Na een uitgebreide presentatie hebben we natuurlijk de game ook kunnen spelen. Iets wat we al enigszins door lieten schemeren, maar wat tevens belangrijk genoeg is om nog even aan te stippen. Het spelen met de voertuigen was een aangename verrassing, maar het bracht ook gelijk nog enige twijfel voort. Dat zat ‘m in twee dingen. Allereerst hadden we in sommige levels nogal moeite om het voertuig de juiste richting op te sturen, want de 360 graden besturing voelde ietwat onnatuurlijk aan en dat kan dus onnodige frustratie oproepen.

Een ander punt waar we mee te maken kregen, was dat het behoorlijk uitdagend was. Nu schakelt de ontwikkelaar altijd kinderen in om het te testen, om zo te zien of het allemaal een beetje te doen is, maar alsnog was het aan de behoorlijk lastige kant. Nu valt er nog een hoop te tweaken en polijsten, en ik hoop dat deze punten opgepakt worden voor de release. Voor de rest valt er weinig op het geheel aan te merken na een kwartier spelen. Het is zoals je het van een Skylanders game verwacht: degelijke kwaliteit, leuke gameplay en voldoende variatie.

Dan nog even dit…

Wat ook niet onbenoemd mag blijven, is de grafische kwaliteit. De game had altijd al nette graphics, maar het lijkt nu pas alsof men echt de mogelijkheden van de nieuwe generatie doorheeft. Het zag er voor het eerst echt weergaloos en magisch uit. Prachtige kleuren, gedetailleerde wereld en nette personages waarvan de aanvallen er stuk voor stuk uitstekend uitzien. ‘Het ziet er uit als een Pixar film’, is een uitspraak die mij iets te vaak gebruikt wordt om willekeurige games van een identificatie te voorzien, maar bij deze game sluit het echt precies aan op hoe het oogt.

Voorlopige conclusie

Skylanders SuperChargers, de eerste indruk was zoals gewoonlijk zeer degelijk. De game ziet er grafische prachtig uit, de gameplay is herkenbaar en het heeft een hoop te bieden. De innovatie in de vorm van voertuigen is leuk gevonden en de gameplay die hierop is aangepast komt prima uit de verf, al is de besturing soms nog wat onhandig. Toch weet Vicarious Visions heel goed wat ze aan het doen zijn en de verwachting is dan ook dat ze een goed nieuw deel af gaan leveren die weer aan zal slaan bij de kids, en de portemonnee van pa en ma.