In actie gezien: Sniper: Ghost Warrior 3 – CI Games heeft met Sniper: Ghost Warrior een mooie franchise in handen. Op financieel vlak vooral, want de games verkopen behoorlijk goed. Als we echter de reviewcijfers er op naslaan, dan valt het toch wat betreurenswaardig uit. Is dat een slechte voorbode voor Sniper: Ghost Warrior 3? Niet echt, want de game stemde ons behoorlijk positief na een E3 presentatie en waarom dat zo is, gaan we je nu vertellen.

De voornaamste verandering

Wat deze game doet onderscheiden van de voorgaande delen in de franchise is dat je nu alle vrijheid krijgt. Dat vertaalt zich naar een open wereld waarin je zelf kan bepalen hoe je de doelen voltooid en dat is natuurlijk uitstekend voor dynamische gameplay. Je wordt ook echt aan je lot overgelaten, zo kregen we tijdens de demonstratie duidelijk te zien. Als Amerikaan op Russisch grondgebied ben je natuurlijk illegaal bezig en dus is het van belang dat je onzichtbaar te werk gaat. Natuurlijk ben je nog steeds volledig vrij in hoe je je doel uitschakelt, maar hoe luidruchtiger je bent, hoe sneller je de vijanden in je nek hebt.

De vrije manier van spelen biedt in ieder geval veel opties tot benadering en dat komt natuurlijk de replaywaarde ten goede, evenals de ervaring. Je wordt immers niet meer bij het handje genomen, maar echt op missie gestuurd onder het mom van zoek je doel en schakel deze uit. Hoe je dat doet, mag je zelf weten. Prima idee natuurlijk, want als de game je vervolgens qua gameplay ook de daadwerkelijke vrijheid geeft, ja, dan zal elke speler een eigen avontuur beleven en dat is precies wat Sniper: Ghost Warrior 3 moet onderscheiden van de eerdere games.

Analyseren, drones inzetten en opnieuw beginnen

Helaas hadden we niet de tijd om de game te spelen op de E3, maar de presentatie gaf ons een duidelijk beeld van de vele mogelijkheden die we tot onze beschikking hadden. Stealth speelt nog steeds een centrale rol en om je goed van A naar B te kunnen verplaatsen, heb je nu allerlei hulpmiddelen tot je beschikking. Zo kan je voetstappen in de jungle analyseren om te zien welke kant vijanden opgelopen zijn en hoeveel dit er precies waren. Ook geeft je dat enige veiligheid als je een mijnenveld moet passeren, dan is het natuurlijk wel zo handig als je kunt zien waar je vooral niet moet lopen wil je alle ledematen aan de romp houden.

Het analyseren geeft je tevens de mogelijkheid om te kijken wat er zoal is gebeurd, zodat je enigszins de informatie krijgt die je nodig hebt of die van pas kan komen naarmate je avontuur vordert. Een andere manier om de omgeving te bekijken, is het inzetten van een drone die alles kan scannen en nauwkeurig in kaart brengt wat er allemaal in de omgeving te vinden is en welke gevaren zich er bevinden. Dat is verdomd handig, want als je besluit je doel zeer dicht te naderen, dan is het van cruciaal belang dat je precies weet welke route je moet nemen. Deze drone is overigens niet onzichtbaar, dus ook daar moet je voorzichtig mee om gaan.

Mocht je onverhoopt alsnog gesnapt worden, dan krijg je een keer niet ‘Mission Failed’ te zien, maar gaan de vijanden jacht op je maken, waarbij het zaak is te ontsnappen en het op een andere manier nog een keer te proberen. Vanzelfsprekend zijn de vijanden dan sowieso van hun vaste routine afgeweken, waardoor ook de benadering nog eens een stuk moeilijker is. Dan kan je er ook voor kiezen om het vanop een grote afstand te doen, maar ook daar kleven weer nadelen aan, want je mist immers sneller een schot. Dus voor elke manier van aanpak valt iets in het voordeel, maar zeker ook iets in het nadeel te zeggen en het is aan jou om te bepalen wat jij het beste acht.

Het snipen is lastig

Als sniper ben je geen gewelddadige moordmachine zoals Rambo, maar een koele kikker die het uren vol kan houden in de blubber. Kies je voor de aanpak waarbij je het juiste moment afwacht om vanop een enorme afstand een kogel door de kop van je doel te jagen, weet dan dat er veel meespelende factoren zijn. De wind, het weer, de afstand… allerlei zaken die invloed kunnen hebben op hoe effectief jouw schot daadwerkelijk is. Naarmate je vordert in de game zal je sowieso beter worden en dat is niet alleen te danken aan de speelervaring die je opdoet, maar ook aan meerdere opties tot het groeien in het vak van een sniper.

Zo kun je wapens upgraden, waardoor je op een gegeven moment meerdere mogelijkheden hebt. Hoe diep dit precies gaat en welke mogelijkheden je dan zoal hebt, is nog even afwachten. Wat hier nog aan toegevoegd werd, was dat je ook wapens van anderen op kunt pakken en dat je niet onmogelijk veel wapens bij je kan dragen. Het is dus voorafgaand aan een missie ook verstandig om goed je keuze te overwegen ofwel goed na te denken of het handig is een bepaald wapen wel of niet op te pakken. Ook zul je allerlei wapens kunnen craften, maar wederom is dat nog een wat onduidelijk aspect van de game.

Het snipen is lastig, zo luidt de kop boven deze alinea’s en ja, dat klopt zeker. Richten en de trekker overhalen is het makkelijkste van het geheel, maar je hebt natuurlijk ook andere factoren waar je rekening mee moet houden. Een paar hebben we al genoemd, maar we moeten ook zeker de lichaamsstand niet vergeten. Als je rechtop staat, is de kans groter dat je mist, dus dan is bukken of liggen beter, zeker op grote afstand. Aan de andere kant is het als je dichtbij bent maar alsnog je sluipschuttersgeweer gebruikt van groot belang dat je je ontsnappingsroute al uitgestippeld hebt, want iedereen komt natuurlijk achter je aan zodra ze weten waar je zit.

Aanvullend op de factoren die een rol spelen in je vak als sluipschutter zal je in-game ervaring ook meetellen in de gehele game. Je zult dus ook daadwerkelijk beter worden in bepaalde aspecten, maar dat gaat meer geleidelijk aan in plaats van dat het werkt met een levelsysteem. Uiteindelijk draait het geheel om jou als speler. De ontwikkelaar geeft je de vrijheid om jezelf te ontwikkelen en die ontwikkeling heb je weer in eigen hand naargelang de aanpak van de missies en welke variërende strategieën je hiervoor gebruikt. Handig om te weten is in ieder geval dat de game je naast een open wereld ook de vrijheid en mogelijkheid geeft om richels, gebouwen, huizen en meer te beklimmen, zodat er ook in de bewegingsvrijheid geen enkele belemmering aanwezig is.

Genieten van de omgeving

Een andere fijne stap vooruit is dat de ontwikkelaar op audiovisueel vlak een nieuw niveau bereikt heeft. Nu is dat misschien wat vanzelfsprekend met een nieuwe generatie consoles, maar als we naar de voorgaande delen kijken, moeten we eerlijk bekennen daar allesbehalve van onder de indruk te zijn. Dat is nu een slag anders, want het ziet er grafisch behoorlijk strak en gedetailleerd uit. Het is alsof CI Games ineens ontdekt heeft hoe ze echt mooie graphics tevoorschijn kunnen toveren en dat komt het geheel natuurlijk ten goede.

Aanvullend hierop werkt men met een dynamisch weersysteem en hoewel dat in verschillende games niet al te belangrijk is, kan dat in deze game een behoorlijk bepalende factor zijn. Het kan zomaar ’s nachts zijn dat je aan een missie begint om een vijand uit te schakelen waarbij het hevig regent. Dat zorgt natuurlijk voor meer uitdaging, maar je kan ook wachten tot het moment daar is dat het opklaart om zo met een beter zicht aan het werk te gaan. Liever overdag je doel aanpakken? Ook dat is mogelijk. Realisme, vrijheid en authenticiteit: drie sleutelwoorden die een centrale rol lijken te gaan spelen in Sniper: Ghost Warrior 3.

Voorlopige conclusie

Qua gameplay lijkt CI Games aan uitermate veel aspecten te denken die de optimale sniper ervaring moeten bieden. De belevenis zelf ervaren gaan we op de Gamescom doen, dus op veel zaken gaan we zeker terugkomen. Voor nu krijgt CI Games een positieve afsluiting van een preview en dat is op basis van de demonstratie die aangaf dat de ontwikkelaar echt klaar is om een stap vooruit te maken. Visueel indrukwekkend, veel belangrijke factoren en ongekende vrijheid binnen een lineaire structuur van verhaal vertellen. Een concept dat best wel eens goed kan gaan werken, maar weet wel dat dit een game is die veel van je geduld vraagt; zoveel is ons nu wel duidelijk.