Gespeeld: Unravel – Tijdens EA’s persconferentie op de afgelopen E3 was er één aankondiging die we absoluut niet zagen aankomen. We hebben het hier over Unravel, de (indie)game die in ontwikkeling is bij de Noord-Zweedse studio Coldwood Interactive. Slechts veertien personen werken in totaal aan deze game en dat is op voorhand al een bijzonder gegeven als je naar de ogenschijnlijk hoge productiewaarde kijkt, en al helemaal als je bedenkt dat Unravel nu een plekje heeft gekregen tussen alle andere Triple-A games die door EA worden uitgegeven. EA zal ongetwijfeld hebben ingezien dat Unravel een bijzonder project is dat een zeer unieke stijl bevat. Wij hebben Unravel inmiddels ook kunnen spelen en in deze hands-on vertellen we je hoe ons dit is bevallen.

Het ontrafelen van verloren gegane herinneringen

Te beginnen met het verhaal van Unravel, dat draait om Yarny, een mannetje van wol dat op reis gaat om verschillende herinneringen terug te vinden. Het verhaal dat verteld wordt is dat van een oud vrouwtje dat tijdens haar leven langzaam maar zeker het contact met haar dierbaren is verloren. Al schommelend in haar stoel is ze aan het breien en daarbij zien we hoe een rood bolletje wol, genaamd Yarny, ontsnapt en vervolgens de weide wereld intrekt. Tijdens zijn reis zie je Yarny steeds verder ontrafelen, waarbij hij onderweg onder andere langs lichtgevende vuurvliegjes komt die telkens een ander plaatje uitbeelden. Dit moeten de verloren gewaande herinneringen voorstellen die je dus voor het oude vrouwtje probeert terug te halen.

Het verhaal van de game zal een onderliggende boodschap bevatten, namelijk dat we moeten beseffen hoe kostbaar het is om personen om ons heen te hebben die erg dierbaar voor ons zijn. Wanneer die personen langzaam maar zeker uit ons leven en dus uit ons zicht verdwijnen, hebben we enkel nog dierbare herinneringen over. Dat is de onderliggende gedachte waarmee we in Unravel op een figuurlijke wijze worden geconfronteerd. Zo wordt Yarny’s rode draad van wol tijdens het spelen steeds verder uitgerold. Dit vertegenwoordigt weer de steeds langer wordende afstand die er soms tussen mensen kan ontstaan. De obstakels die Yarny tijdens zijn reis tegenkomt, illustreren daarbij de verschillende hindernissen die personen kunnen hebben om onderlinge relaties in stand te houden.

Niet voor één vlieg te vangen

Yarny is dus letterlijk de rode draad in het geheel en gedurende je reis met hem zul je meermaals zover ontrafelen dat je bijna zonder wol komt te zitten. Daarom is het maar goed dat je altijd weer je draadje kan gebruiken om terug te krabbelen. Zo voorkom je vaak dat je voortijdig dood gaat, doordat je bijvoorbeeld van een grote hoogte te pletter valt op de grond. Mocht je alsnog vallen, dan kun je altijd weer omhoog klimmen en opnieuw beginnen. Tijdens je reis zul je niet alleen obstakels tegenkomen, je krijgt ook met puzzels te maken die echter nog vrij eenvoudig te omzeilen zijn. Althans, dat was tijdens onze hands-on het geval.

Daarom zijn we nog wel benieuwd hoever het ontwikkelteam zal gaan om spelers op de proef te stellen. Tijdens onze speelsessie kwamen we niet of nauwelijks voor problemen te staan. Dat is wel te danken aan Yarny’s veelzijdigheid. Zo kun je zijn wollen draad bijvoorbeeld ook als lasso gebruiken. Je kan je draad met R1 (wordt ook aangegeven) bijvoorbeeld richting een tak gooien en als slinger gebruiken om over een ravijn heen te komen. Yarny kan met zijn touw echter ook zelf een brug maken en kan zijn eigen gespannen touwtje zelfs gebruiken als een trampoline om gemakkelijk naar hoger gelegen locaties te springen.

Je eigen wollen draad is dan ook het belangrijkste dat je bij je hebt. Soms interageer je echter ook op een andere manier met de omgeving om ergens voorbij te komen. Neem het volgende voorbeeld van een bloembak en twee emmers waar je op een gegeven moment tegenaan loopt. Je zou via je draadje op de bloembak kunnen klimmen en vervolgens al springend via de emmers de overkant kunnen bereiken, ware het niet dat de twee emmers in de eerste instantie te ver uit elkaar staan. Bijgevolg zul je eerst weer van de bloembak af moeten gaan om de emmers dichterbij te schuiven.

Vervolgens kan je weer met je draadje op de bloembak klimmen, waarna het wel mogelijk is om al springend via de twee emmers de overkant te bereiken. Neem ook het volgende voorbeeld, waarin Yarny een aantal appels op de grond vindt terwijl hij voor een kleine inham met een waterpomp staat. Eerst rol je alle appels in de inham en daarna haal je de schakelaar over om zo water in het ontstane gat te pompen. Aangezien Yarny niet bepaald een zwemmer is, kan je vervolgens handig gebruik maken van de appels en er overheen lopen om zo de overkant te bereiken.

Naast puzzels en de eerder genoemde obstakels krijg je in de grote open wereld waar je doorheen reist ook nog te maken met dieren, zoals een grote hamster of een stel kraaien. Op zulke momenten zul je slim van je draad gebruik moeten maken om dit soort gevaren te omzeilen. Hiernaast moet je er zelf ook goed op letten dat je op een gegeven moment niet door je wol heen raakt. In dat geval kan je, zoals eerder beschreven, natuurlijk terug lopen. Dit hoeft echter niet altijd, want her en der verspreid liggen stukjes wol die je aan je poppetje kan toevoegen.

Een prachtige grafische stijl en het ontstaan van de wereld

Door de puzzels (die prima binnen de spelwereld passen) en de gameplay in het algemeen is de vergelijking met een game als LittleBigPlanet snel gemaakt. De grafisch stijl zorgt er daarnaast ook voor dat je snel geneigd bent om Unravel te vergelijken met één van de avonturen waar Sackboy in voorkomt, maar dat is allesbehalve een slechte zaak. Op audiovisueel vlak is Unravel in ieder geval een pareltje. De grafische stijl, alsook alle geluiden die je in de game hoort, past perfect bij het geheel en draagt bij aan de sfeer die de game weet over te brengen.

Dat Unravel zo’n bijzondere spelwereld kent, heeft ook weer een bijzondere oorzaak. De omgevingen zijn namelijk gebaseerd op foto’s uit Ulmea, een prachtig gebied ergens in Zweden waar creative director Martin Sahlin een paar jaar geleden op vakantie is geweest. Hij ontwierp destijds een rood poppetje gemaakt van wol en plaatste dat op verschillende manieren in de omgeving. Zo kwam hij ook tot de inspiratie voor de verschillende puzzels en van daaruit werd weer de basis gelegd voor de rest van de game.

Voorlopige conclusie

Unravel heeft absoluut indruk op ons gemaakt. De game bevat met Yarny een uniek hoofdpersonage waarmee je een bijzonder vormgegeven spelwereld zal doorkruisen. Tevens ziet de game er grafisch zeer fraai uit en de soundtrack maakt daarbij de sfeervolle ervaring compleet. Het enige punt van twijfel zit hem nog in de puzzels, waarvan we hopen dat die uiteindelijk nog iets uitdagender zullen worden. Voor de rest niets dan lof en we zijn dan ook erg benieuwd naar wat we nog meer te zien zullen krijgen van Unravel.