Review: F1 2015 – Sinds 2009 is Codemasters Racing de leverancier van de Formule 1 games en sindsdien is de sport flink veranderd. De hoogste klasse van de autosport krijgt tegenwoordig kritiek omdat de actie vaak ontbreekt. Dit is een gevolg van de nieuwe regels en motoren die vorig jaar geïntroduceerd werden. Vorig jaar konden jullie zelf de nieuwe vorm van Formule 1 proberen in F1 2014, maar sinds vorige week is dit eindelijk ook mogelijk op de huidige generatie consoles. Gaan we vernieuwingen zien die de serie verder brengen of is het meer van hetzelfde? Hoe F1 2015 het er vanaf heeft gebracht op de PlayStation 4 lees je hieronder in onze review.

Geen rookie meer kiezen

Codemasters Racing richt zich, zoals de naam van de studio al zegt, puur op racetitels en zij hebben in het verleden bewezen daar zeer sterk in te zijn, maar de Formule 1 games waren helaas niet altijd even goed en er zat per jaar verschil in qua kwaliteit. De serie bleef naar onze mening op hetzelfde niveau hangen en er was weinig vernieuwing. Dat kunnen we ook van F1 2015 zeggen, maar dat zou eigenlijk verkeerd zijn. De game is zelf niet vernieuwend, maar toch is het één en ander gewijzigd. Zo start je een kampioenschap niet meer als een rookie die de plek inneemt van één van de huidige coureurs, maar kies je een coureur van de grid. Je kunt zo met onze eigen Max Verstappen rijden als je dat wilt. Dit is natuurlijk tof, maar aan de andere kant ontbreekt de carrièremodus uit de voorgaande delen wel, wat voor sommigen een gemis zal zijn.

In F1 2015 kun je kiezen voor de grid van nu, maar het seizoen van 2014 – inclusief de coureurs en circuits – is ook aanwezig. Op deze manier kun je het vorige seizoen nog eens herbeleven als je dat wilt en de game bevat zo meer content. De beschikbare modi van F1 2015 zijn Quick Race, Time Trial, Championship Season, Pro Season en de multiplayer. De eerste twee spreken voor zich en zijn ongewijzigd, maar de andere drie zijn uitgebreider. In Championship Season kun je een heel seizoen spelen en daarin alles instellen zoals je wilt. Denk dan aan de moeilijkheidsgraad, het weer, de schade en welke hulpmiddelen je wilt gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld hulp bij het remmen instellen of traction control inschakelen, zodat je niet spint bij het gas geven.

Pro Season is een flinke en toffe uitdaging

Traction control is al een tijd afgeschaft en dus op zich is het bijzonder dat het nog in de game zit, maar we begrijpen de keuze wel, want de F1 wagens van nu hebben ontzettend veel tractie en toen we zelf dit hadden uitgezet, gingen we al snel een hoop donuts neerleggen op het asfalt. Hierdoor blijft de game voor iedere soort speler toegankelijk. Wil je voor jezelf de absolute uitdaging hebben, dan is Pro Season zeker iets voor jou, want dan rijd je alleen in cockpit view, staan alle hulpmiddelen uit en is de AI vrij agressief. Hiermee zul je de meest intense beleving krijgen.

Beide modi zijn wat betreft de opzet netjes en er is ook duidelijk gewerkt aan de presentatie van de sport. Dit begint al in de menu´s waar je de teams en coureurs kunt kiezen. Het staat mooi opgesteld en komt fris over. Voorafgaand aan elke race wordt er wat verteld over het circuit en staat een coureur in de spotlight. Dit zorgt ervoor dat het authentiek overkomt. Niet alles is geslaagd, want de animaties en gezichtsuitdrukkingen van de coureurs en monteurs ogen hier wel weer wat lomp, maar het is mooi om te zien dat hier meer aandacht naar uit is gegaan.

De multiplayer van F1 2015 is opgedeeld in een aantal segmenten en is hierdoor overzichtelijk. Je kunt hier kiezen uit Beginner, Standard, Hardcore en Featured Race. Als je Beginner kiest, dan kun je gebruik maken van alle hulpmiddelen en zijn er geen door de AI gestuurde tegenstanders die in de weg kunnen rijden. Met Standard kan de helft van de grid gevuld zijn met AI tegenstanders en echte spelers. Hierbij is ook van alles in te stellen vooraf, zoals dat je botsingen uit kunt zetten, wat wel eens handig kan zijn.

In Hardcore heb je geen hulpmiddelen en is het mogelijk om een volledige race te rijden in plaats van een handvol rondjes. Featured Race bevat een door Codemasters Racing gekozen circuit waarin je verder vrij bent om alles in te stellen. Alles in de multiplayer werkt prima en het joinen gaat via de te kiezen segmenten met vervolgens matchmaking. We hadden soms wel wat rare momenten, zoals bijvoorbeeld een race die eigenlijk vijf ronden zou duren, maar na één ronde al was afgelopen. Het loopt verder soepel, maar het vinden van tegenstanders is nog niet optimaal. Hier zal de ontwikkelaar nog wat aan moeten doen om het probleemloos te laten verlopen. Alles bij elkaar is er genoeg te doen, maar eigenlijk zijn er nu maar drie uitgebreide modi en dit had van ons wel meer mogen zijn.

Gameplay verfijnd en bijna constant op 60 frames per seconde

Voor F1 2015 heeft Codemasters Racing een volledig nieuwe engine ontwikkeld voor alle platformen en zoals je wellicht al gelezen hebt, beloofden ze dat de game op een resolutie van 1080p zou draaien met daarbij 60 frames per seconde. Dat eerste klopt, maar het tweede is niet constant te noemen. Over het algemeen loopt de game vrij soepel, alleen is op sommige drukke momenten de framerate niet stabiel. Het is niet zo dat het totaal inzakt en om die reden hebben we ons er ook niet echt aan gestoord. Het heeft dus geen invloed gehad op de gameplay, die prima in elkaar steekt. De gameplay was in de voorgaande delen al voldoende, maar voelt nu nog meer verfijnd aan.

Dit komt mede door de hogere framerate, maar ook doordat de vering van de wagens beter reageert op de curbstones en vooral tijdens verschillende weersomstandigheden is dit merkbaar. Onderstuur en overstuur zijn vaak aanwezig, waardoor je echt op zoek gaat naar waar er grip is, waarbij je soms worstelt met de bolide. Zo hadden we een situatie waarbij we in de regen startten, waarna het vervolgens opdroogde en we onze banden naar slicks wisselden. Vervolgens begon het weer enorm hard te regenen en zodoende waren we vaak op zoek naar de juiste grip. Dit soort situaties maken het racen boeiend en vermakelijk. Dan te bedenken dat we hulpmiddelen aan hadden staan. Dus als die uit stonden, dan was het helemaal intens geweest.

Als je geen hulp bij het remmen of gas geven hebt, dan moet je helemaal spelen met de wagens om zo goed door de bochten te komen. De wagens zijn namelijk zeer gevoelig en de huidige motoren zorgen voor veel tractie. In Pro Season krijg je zo een flinke uitdaging voor je kiezen en diegenen die een stuur hebben voor de PlayStation 4 kunnen dan echt los gaan. De beleving is dus prima, al doet het geluid van de wagens net zoals vorig jaar toch wat afbreuk aan de ervaring. Gevoel van snelheid is er door de gameplay zeker, maar het geluid is net als dat van die opgefokte 45 km/u wagens. Hier kan de ontwikkelaar zelf niets aan doen natuurlijk, want ze representeren de sport zoals het nu is en slagen daar dan weer wel in.

De AI kan vrij wispelturig zijn

De besturing werkt dus prima en na wat gewenning was het racen vooral erg vermakelijk, maar helaas merkten we regelmatig dat de AI wat rare fratsen uithaalde. We reden zelf een race op de op één na hoogste moeilijkheidsgraad en als we coureurs op een ronde gingen zetten, reden ze liever het gras op dan dat ze ons voorbij lieten. Verder valt op dat de meeste coureurs bij de start een vaste lijn aanhouden en op een rails lijken te rijden. Het gevolg hiervan tijdens het spelen was dat we soms van de zijkant aangetikt werden door een andere coureur die op zijn rails bleef rijden. Dit is niet altijd het geval trouwens, maar de coureurs mogen wel wat dynamischer reageren op wat er gebeurt. De AI lijkt in die gevallen toch nog niet helemaal goed afgesteld te zijn en dat kan soms wat irritant zijn.

Schademodel is karig

Ze rijden dus regelmatig op een eigen lijn, maar aan de andere kant halen ze wel weer vaker in en zijn ze agressiever in gevechten. Het kan dan zo gebeuren dat je in de muur belandt. Stel dat je dan de schade op volledig hebt staan, dan hoef je geen uitgebreid schademodel te verwachten. Dit is toch wel een fikse tegenvaller in onze ogen, want als je dan crasht of je ziet een andere auto ergens op knallen, dan moet het natuurlijk wel realistisch ogen. Wellicht dat dit volgend jaar meer uitgebreid is, maar dit had wel iets gedetailleerder gemogen. Je ziet zeker het nodige aan cosmetische schade op je sidepods en de andere onderdelen, evenals dat sommige onderdelen eraf vliegen, maar alsnog is het beperkt.

Audiovisueel prima, maar soms wat sfeerloos

Visueel heeft Codemasters Racing een goede stap gemaakt met F1 2015. Hoewel het schademodel wat tegenvalt, ogen alle wagens fraai en is er genoeg detail te bespeuren. Zo zie je tijdens een race in de regen waar het meeste water op het circuit ligt en zie je zelfs de druppels van de wagen afwaaien bij een opdrogende baan. De pits is ook wat voller, maar oogt net als de vele objecten naast het circuit wat flets en kaal. Het heeft hierdoor niet veel sfeer en dat kan nog wel beter. De herhalingen zijn qua camerastandpunten wel flink verbeterd en nu ook leuk om naar te kijken. Er is in ieder geval een mooie basis. De audio is oké, want de wagens klinken realistisch en de omgevingsgeluiden zijn netjes. Het enige minpunt aan de audio is de engineer die soms met boodschappen komt. Dit krijg je te horen via de controller of televisie en bij beiden werkt het niet geweldig. Via de controller is het lastig te verstaan en via de TV dempt het de motoraudio, wat een beetje gek klinkt tijdens een intensieve race.

Conclusie

Codemasters Racing heeft met F1 2015 een degelijk debuut gemaakt op de PlayStation 4, al is het wel een basis waar ze op verder moeten bouwen. De besturing is in orde en het racen zelf voelt goed, maar er zijn zeker punten die verbeterd moeten worden. Zo is de AI van de tegenstanders soms wispelturig, wat voor de nodige irritatie zorgt. Het is duidelijk dat dit echt een eerste versie is van een serie op een nieuw platform met een nieuwe engine erachter. De game is audiovisueel prima, want de auto’s zien er netjes uit en het dynamische weer werkt goed, maar we zagen nog wel wat grafische bugs die opgelost moeten worden, evenals dat sommige onderdelen wat flets ogen. F1 2015 bevat drie modi tezamen met het seizoen 2014 en 2015, wat je enige tijd zoet moet houden als je van Formule 1 games houdt. Toch hadden we graag wat meer modi gezien. Er is verder uitdaging genoeg voor de liefhebbers en ook toegankelijkheid voor nieuwkomers. Als geheel is het een vermakelijke racegame en een nette representatie van Formule 1 in zijn huidige vorm.

Pluspunten

  • Seizoen 2014 en 2015
  • Presentatie
  • Goede besturing
  • Pro Season
  • Grafisch prima
  • Vermakelijk
  • Dynamisch weer

Minpunten

  • Kleine technische fouten
  • AI soms wisselvallig
  • Circuits ogen flets
  • Engineer slecht te horen
  • Weinig modi